Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

EasyJet har inga restriktioner på hur mycket handbagaget får väga och mig veterligen har ingen handbagagehylla i deras plan brakat samman. Hade det varit en säkerhetsrisk hade inte myndigheterna tillåtit att EasyJet har fri vikt. För egen del, på short-haul, vill jag alltid ha min väska under sätet framför mig så jag kan komma åt mina grejer enkelt (jag blir faktiskt besviken när jag får sits vid emergency exit).

De har som krav att du ska utan hjälp kunna lyfte upp väskan. Klarar du inte det som måste du checka väskan

Jag kan hålla med dig. men tänk dig en 738:a med 189pax och alla har några kilo extra med sig. det är springer fort iväg i övervikt.
Dessutom är ju overhead bara designade att klara en viss vikt.

Hyllorna brukar vara tydligt märkta med att de bara får lastas med c:a 50 kg per hylla.

De har som krav att du ska utan hjälp kunna lyfte upp väskan. Klarar du inte det som måste du checka väskan
Ja, du har rätt, de har regeln att man själv måste kunna lyfta upp väskan på hyllan (vilket är lite diskriminerande mot svaga äldre människor och dvärgar som inte når upp till hyllan). Vi får hoppas att Magnus Samuelsson inte får för sig att börja extraknäcka som osmium-kurir på EasyJet-flyg...:)

Har inga problem med att hjälpa vare sig korta eller äldre personer med handbaggaget - det tillhör hyfs. Däremot grymtar jag ganska rejält när normalväxta personer behöver hjälp för att de inte orkar lyfta upp handbaggaget. Då har man för mycket i väskan!

Jag har full förståelse för att personalen ombord inte skall tvingas hjälpa till med detta som regel. Snacka om något som sliter på deras ryggar.

Blev vid ombordstigning till Sundsvall igår kväll givetvis tilltalad av en representant från regimen (SAS) i smutsig och skrynklig skjorta som kände sig tvungen att visa sig viktig och gagga om hur 8 kilo är maxvikt på handbagaget. Min väska vägde inte mer än det och jag lät honom lyfta den för att vara medgörlig, vilket resulterade i ytterligare bannor. Jag hade lust att vara besinningslöst otrevlig mot herren i fråga, i synnerhet med tanke på att karln tycker att det är prio 1 att läxa upp statuspassagerare samma dag som man redovisar en miljardförlust, men sansade tyvärr mig. Såhär i efterhand tycker jag att det mest är sorgligt att man lägger kraft och ambition på att vara Ryanair.

Hörde nyligen av en bekant att Turkish Airlines vägde handbagaget vid gate:n på Arlanda för ca 1 månad sedan. De gavs dock alternativet att kasta saker för att sänka vikten.

Toppen