Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Det verkar som Pegasus kommit på ett mycket kundvänligt sätt att hantera sina gäster... Var det många som "åkte dit"?

Om jag var du skulle jag nog klaga på deras agerande på något socialt forum typ Twitter eller Facebook - för det kan knappast vara det sätt som ett flygbolag vill framtonas. Knappt ens Ryanair...
Jag vet inte, efter att jag hade betalt gick jag bort till ett ställe där jag inte såg honom längre. Jag tror att det var just den här kontrollanten som det var lite fel i huvudet på snarare än direktiven ifrån Pegasus. Jag fick inte direkt intrycket av att han var en bildad man, men det är en väldigt känslig balansgång att argumentera med en tjänsteman som kan neka en tillträde på ens flyg. På vägen hem vid mellanlandningen i Istanbul noterade jag att gate-personalen gjorde flera stickprov här och där medan passagerarna väntade i kö på att få gå på flyget. Flera passagerare hade mer än en väska men det brydde de sig inte om, de kollade bara vikten.

Last edited:
Först vill jag be om ursäkt om jag lät hårt i mina tidigare inlägg.

På vägen hem vid mellanlandningen i Istanbul noterade jag att gate-personalen gjorde flera stickprov här och där medan passagerarna väntade i kö på att få gå på flyget. Flera passagerare hade mer än väska men det brydde de sig inte om, de kollade bara vikten.
Jag misstänker att Pegasus ledning har fått en idé för att minska total flygvikt av planet.
Så länge handbagage/incheckat bagage rymmer i planet är totalvikten avgörande faktor för bränsleförbrukning.

OT från ämnet men Air Canadas dotterbolag Jazz tog bort flytväst för att spara bränsleförbrukning.
Gas Prices Cause Airline to Remove Life Vests - ABC News

En sak till som jag har funderat över, allt eftersom passagerare mer och mer använder sig av automatiska incheckningsmaskiner och internetcheckin är det ju naturligt att flygbolagen flyttar handbagagekontrollerna ifrån incheckningsdiskarna till gate:arna, annars hade man ju inte behövt bry sig om att följa handbagagereglerna om man undviker att checka in via incheckningsdiskarna. Jag tycker att det är lite lustigt att just Pegasus är först med kontroller vid gaten på Kastrup eftersom man MÅSTE checka in via incheckningsdiskarna när man flyger med Pegasus från Kastrup, det går inte att checka in via de automatiska incheckningsmaskinerna eller online. Eller förresten, det sista påståndet är inte helt sant, det är fullt möjligt att checka in online och man får ett vackert boardingpass som pdf-fil... som dock inte fungerar när man kommer till säkerhetskontrollen. Lite trist att behöva lära sig det den hårda vägen efter att incheckningsdiskarna har stängt (men det framgår av deras hemsida om man läser den noggrant), men det är en annan femma.

Summa summarum av den här tråden, om ditt handbagage ligger nära viktgränsen och några kilo över, se till att du alltid (ända tills du har kommit ombord) har dina tunga grejer i fickorna. Eller överväg att skrota din kabinväska med hjul (som ju oftast väger minst 2-3 kg) och köp en vanlig sportbag eller liknande, 8 kg är ju inte så mycket att bära omkring på.

Last edited:
Rent tekniskt så är ju flygbolagen inte skyldiga en något överhuvudtaget. Om dem sätter upp begränsningar på vikt och mått och man inte håller dem så är det ju helt klart i deras rättigheter att debitera dig för det. Nu är ju dem flesta flygbolag mer avslappnade på den fronten, men andra flygbolag som LCC tjänar en stor del av sina pengar på småavgifter som baggage, priority checkin och så vidare.

Rent tekniskt så är ju flygbolagen inte skyldiga en något överhuvudtaget. Om dem sätter upp begränsningar på vikt och mått och man inte håller dem så är det ju helt klart i deras rättigheter att debitera dig för det. Nu är ju dem flesta flygbolag mer avslappnade på den fronten, men andra flygbolag som LCC tjänar en stor del av sina pengar på småavgifter som baggage, priority checkin och så vidare.
Det är en gråzon som kan diskuteras i oändlighet. Antag att jag hade tagit med lite frukt (gärna en ananas eller melon), söndagsutgåvan av morgontidningen (med alla dess bilagor) och köpt en 0.7 liter glasflaska med mineralvatten i taxfreeområdet och lagt allt detta i min kabinväska, med följden att den hade blivit 1 kg för tung. Om jag sedan hade gått in i gaten med avsikten att äta upp min mat och läsa tidningen och sedan kasta den innan jag går ombord, har flygbolaget då rätt att ge mig böter för övervikt? Du behöver inte svara, men du fattar min poäng. I exemplet ovan tycker Pegasus att de har rätt att bötfälla mig.

Last edited:
Jag kan hålla med dig. men tänk dig en 738:a med 189pax och alla har några kilo extra med sig. det är springer fort iväg i övervikt.
Dessutom är ju overhead bara designade att klara en viss vikt.
EasyJet har inga restriktioner på hur mycket handbagaget får väga och mig veterligen har ingen handbagagehylla i deras plan brakat samman. Hade det varit en säkerhetsrisk hade inte myndigheterna tillåtit att EasyJet har fri vikt. För egen del, på short-haul, vill jag alltid ha min väska under sätet framför mig så jag kan komma åt mina grejer enkelt (jag blir faktiskt besviken när jag får sits vid emergency exit).

Jag kan hålla med dig. men tänk dig en 738:a med 189pax och alla har några kilo extra med sig. det är springer fort iväg i övervikt.
Dessutom är ju overhead bara designade att klara en viss vikt.

Håller med dig om att det kan bli några hundra kilo extra men det måste man ha med i sina "marginaler" tycker jag. Men vad jag tycker är ju en annan sak än vad reglerna säger :)

Håller med dig om att det kan bli några hundra kilo extra men det måste man ha med i sina "marginaler" tycker jag. Men vad jag tycker är ju en annan sak än vad reglerna säger :)

absolut. Skrev nog bara ett dåligt exempel...här kommer ett riktigt exempel:
För massa år sedan hade jag en lång 744 sector. Det var full pax och max load. Mitt på dagen och sectorn var beräknad på 14 timmar headwind 8 av de. I det fallet var det alltså 344 pax.. och vi var tvungna att väga samtliga med handbagage så vi vet den exakta vikten.

Men absolut. Marginaler är bra att ha. Men flyger man på 1-2% över det som var planerat så går också kostnaden för operations upp.

Toppen