Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Konstigt, när jag kollar BA står det:

1 piece of hand baggage per passenger
You must be able to lift your bag unaided into the overhead locker.
Maximum size 56cm x 45cm x 25cm (22 x 17.5 x 9.85 inches)

Då kollar du dåligt för såhär står det:

Size and weight of your hand baggage
•Maximum weight per bag is up to 23kg (51lbs).
•You must be able to fit your bags into the baggage gauge at check in.
(den personliga mindre väskan får alltså också väga 23kg)

Förrutom max 23kg så gäller:
•You must be able to lift your cabin bag into the overhead locker by yourself.
(den mindre väskan behöver man inte kunna lyfta utan kan stoppa under stolen framför)

Hand baggage allowances | British Airways

Last edited:
Nej, gjorde en bokning och kollade vad jag fick ta med.

handbagagr.JPG

Ingen viktangivelse.

Nu har jag kommit hem ifrån min resa och kan konstatera att de flesta reaktionerna på den här tråden inte rikligt blev som jag hade hoppats. Under min resa hade jag inte min dator med mig och eftersom jag hade ont om tid ville jag inte sätta mig på ett internetkafe för att svara på inläggen utan valde att skjuta på det tills jag kom hem.

Jag fick alltså betala böter för att mitt handbagage vägde för mycket när reste med Pegasus Airlines, som klassas som ett lågprisbolag, trots att de inte har speciellt låga priser, de erbjuder multileggresor med gratis 20 kg incheckat baggage hela vägen, de säljer biljetter till loungen på Istanbul Sabiha Gokcen, de har ett riktigt frequent flyer program (till skillnad från t ex Wizz Air), de har codeshare flights med bl a KLM, Air Berlin och Azerbaijan Airlines och jag har aldrig sett dem ha lockpriser typ Istanbul - Rom för 99 kr. Som många har nämnt är det föga förvånande att ett lågprisbolag är noga med att kontrollera att passagerarna följer deras regler för handbagage och det är jättevanligt att t ex kvinnor med handväskor blir ombedda att lägga ner sin handväska i kabinväskan (för att man får bara ha ett kolli), att man får prova om sin väska är mindre än de tillåtna måtten, samt att de väger handbagaget vid incheckningen. Varför startar jag då en tråd för att varna om något som är så vanligt förekommande, och dessutom på ett forum som vänder sig främst till businessclassresenärer? Anledningen är att under min upplevelse i fredags ringde det flera varningsklockor som fick mig att tro att det rörde som om en mer organiserad handbagagekontroll, och jag började tänka på en tråd jag har läst här på forumet, nämligen den här tråden: http://www.businessclass.se/forum/f...agagefokus-pa-arlanda-under-maj-manad-10.html. Jag misstänkte att fler flygbolag än Pegasus var under fokus och i den nyss nämnda tråden är det en och annan som erkänner att de ibland fuskar med vikten på handbagaget och min tanke var att dessa skulle nog skulle uppskatta min varning. Vad var det då som fick mina varningsklockor att ringa? För det första, under mina 15 år som ganska aktiv resenär har jag aldrig varit med om att man får sitt bagage vägt efter att man har gått in i gaten. För det andra, viktkontrollen gjordes inte av den vanliga checkin- eller gate-personalen utan av ett flygbolagsoberoende tredjepartsföretag. För det tredje, de var oresonliga till en grad jag har aldrig förr upplevt. När jag blev ertappad med för tungt handbagage bad jag om att få checka in det (det ingick 20 kg incheckat bagage i min biljett som jag inte hade utnyttjat alls) med då fick jag till svar att incheckningen hade stängt. Jag påpekade då att jag inte hade för mycket totalt (incheckat + handbagage) bagage och att jag hade sparat dem arbete genom att inte checka in något bagage men det fick jag inget gehör för. Jag bad om att få lämna gaten och att komma tillbaka senare (min tanke var att försöka hitta något förvaringsskåp) men det fick jag inte. När jag slutligen erbjöd mig att kasta saker tills jag uppfyllde viktkraven fick jag som svar att det var redan registrerat i min biljett i datorsystemet och kunde inte tas bort. I de flesta liknande fallen brukar man få välja mellan att betala böter, avstå från att flyga eller att rätta till sitt fel, men i det här fallet fanns bara de första 2 alternativen.

Ingen annan har rapporterat om utökade handbagagekontroller på Kastrup och det anlitade tredjepartsföretag som utförde kontrollerna åt Pegasus har enligt uppgifter på internet mellan 1 och 10 anställda så det är med största sannolikhet inte frågan om någon storskalig, organiserad hangbagagekontroll på Kastrup, utan det här berör troligtvis endast Pegasusresenärer. Eftersom det är så få Pegasusresenärer på det här forumet tycker jag att den här tråden inte är särskilt värdefull och en moderator får gärna radera den.

När jag blev ertappad med för tungt handbagage bad jag om att få checka in det (det ingick 20 kg incheckat bagage i min biljett som jag inte hade utnyttjat alls) med då fick jag till svar att incheckningen hade stängt. Jag påpekade då att jag inte hade för mycket totalt (incheckat + handbagage) bagage och att jag hade sparat dem arbete genom att inte checka in något bagage men det fick jag inget gehör för. Jag bad om att få lämna gaten och att komma tillbaka senare (min tanke var att försöka hitta något förvaringsskåp) men det fick jag inte. När jag slutligen erbjöd mig att kasta saker tills jag uppfyllde viktkraven fick jag som svar att det var redan registrerat i min biljett i datorsystemet och kunde inte tas bort. I de flesta liknande fallen brukar man få välja mellan att betala böter, avstå från att flyga eller att rätta till sitt fel, men i det här fallet fanns bara de första 2 alternativen.

Det var lite synd att du inte kunde svara på frågorna som dök upp tidigare, för det gjorde nog att tråden spårade ur lite mer än den borde.

Hsh, det du skriver ovan låter helt sjukt. Jag hade övervägt att tillkalla polis ifall jag inte fått lämna gaten. De har ingen som helst rätt att stoppa dig från detta. Att de inte heller gav dig något val, gör det hela mycket skumt och jag skulle nog ta det vidare om jag vore som dig.

Som jag ser det, så visst försökte du komma undan med mer än vad som var tillåtet, men om vi nu förutsätter att du inte hade någon våg hemma, så hade du ingen aning om detta och erbjöd dig att på olika sätt åtgärda problemet men då vägrade flygbolaget och tvingade dig betala en extraavgift. Så illa beter sig väl inte ens Ryan Air?

Som jag ser det, så visst försökte du komma undan med mer än vad som var tillåtet, men om vi nu förutsätter att du inte hade någon våg hemma, så hade du ingen aning om detta och erbjöd dig att på olika sätt åtgärda problemet men då vägrade flygbolaget och tvingade dig betala en extraavgift. Så illa beter sig väl inte ens Ryan Air?
Jag visste att jag hade några kilo för mycket, det var en kalkylerad risk jag tog. Hade jag sett kontrollanten i god tid hade jag utan problem kunnat lägga de tunga grejerna i fickorna och klarat mig.

Jag har aldrig hört att Ryanair har betett sig på det här viset. Jag har hört historier om Ryanairresenärer som, innanför gaten, har ertappats med väskor som är ca 1 cm för stora för att hjulen stack ut. I ren ilska ska de då ha slitit av hjulen och då har allt varit frid och fröjd, de har fått åka med utan böter.

Last edited:
Det verkar som Pegasus kommit på ett mycket kundvänligt sätt att hantera sina gäster... Var det många som "åkte dit"?

Om jag var du skulle jag nog klaga på deras agerande på något socialt forum typ Twitter eller Facebook - för det kan knappast vara det sätt som ett flygbolag vill framtonas. Knappt ens Ryanair...

Eftersom det är så få Pegasusresenärer på det här forumet tycker jag att den här tråden inte är särskilt värdefull och en moderator får gärna radera den.

Jag flyger väldigt sällan China Air, British Airways och hundra andra bolag också, men jag läser gärna vad folk har att säga om deras erfarenheter där. Jag tycker detta var en tråd som hör hemma här, så låt dig inte nedslås. Var helt klart intressant med din follow-up info också tycker jag.

Toppen