Jag tycker nog också att SAS borde allvarligt se över vad Diamond ger. Har man nu infört en "super-nivå" ovanför alliansens vanliga guld, så behöver man också leverera.
Hur som helst, här är mina kommentarer på listan av befintliga förmåner:
Motiverande förmån
*Möjlighet att gratis boka om till annan flight samma dag (på flygplatsen) om det finns lediga platser
Den har jag ännu inte hunnit använda, men under mitt korta liv som Diamond har jag iaf 2 gånger svurit högt över att inte ens plus pro går att byta avgång på.
Ser fram emot att kunna använda denna ett par gånger om året, och det är en motivering för mig till Diamond. Även om SAS gjort det onödigt krångligt att byta avgång - hade önskat att det gått både via kundtjänst och i app.
*Ge bort ett EBG och ett EBS
Mini-me flyger än så länge mest tillsammans med mig, så status spelar liten roll, men det ökar ju intjäningen av extrapoäng i pointsharing-gruppen!
*Gratis val av sittplatser på alla flighter
Alla förmåner som gör att jag slipper fundera på alla försämringar SAS inför i form av 'unbundling-of-fares' är bra. Jag formligen hatar köpflöden med 100 tillval och "gotchas" - "jaha, nu köpte du ju en comfort basic light extra-biljett, och då ingår bara lätt-öl från ungern. Handbaggage kostar 12,75 per kg."
Biljettyper och status-nivåer som trumfar dessa idiot-regler vinner varje gång i min bok.
*Tillgång till SAS F&F
En OK förmån som jag bokat något på någon gång.
Jag ser två problem med den - dels sprids koden på sociala medier och det leder säkerligen till urvattnade erbjudanden.
Dels omfattas aldrig business-klass. Bland Diamond kunder måste väl ändå huvuddelen vara personer som främst reser i business? Då blir F&F irrelevant för många av dem, inkl mig.
*Arrival lounge där det finns SAS lounger
Använt ett par gånger på Kastrup, tex när jag väntar på en vän som kommer med ett senare flyg eller när jag behöver ta ett möte direkt efter landning. Bra förmån tycker jag.
Tveksamt motiverande förmån
*Inga poäng som går ut
Jag samlar poäng lite långsammare än tungviktarna, men ordinarie giltighetstid borde räcka för mig. Men skönt ändå att förmånen finns, tex för en award man bokat i framtiden som man blir tvungen att avboka. Att slippa hålla reda på / oroa sig för att någon batch av poäng har gått ut är värdefullt för mig.
*Högre bud på plusgrade
I teorin bra, men har inte använt ännu. Min känsla är att jag inte skulle vilja riskera att resa i "fel" klass, dvs antingen skulle jag lägga alldeles för högt bud eller så skulle jag redan ha köpt högsta klass. Och tittar jag på min historik så har jag nästan uteslutande bokat plus på kortdistans och bokat business award på långdistans.
(Jag inser att den här förmånen är kanonbra för alla som tvingas till ekonomiklass av tex en arbetsgivare )
Jag hade hellre sett ett system med uppgraderingsvouchers, som tex American Airlines och Finnair har. Dvs där man direkt kan få bekräftat en uppgradering.
*Gratis dryck
Helt OK att den är där. För mig är jag nog bara i GO för en inrikes på väg till ett möte. En kaffe räcker bra för mig då, och alkoholhaltigt skulle jag ändå inte välja på en sådan resa. Ett gratis snacks hade däremot suttit perfekt.
*Nästan alltid seat block förutom när planet är fullt
Jag tycker ju att plus borde ha seat block per definition, men men...
Seat block är kanon-bra, men flyger jag in diamond för det? Nja, men det påverkar kanske på marginalen.
Avtändande förmån
*Event lite då och då
Det stör mig att det är så svårt att komma med och att det oftast är i Stockholm. Som förmån betraktat irriterar den mig faktiskt.
Sedan hade jag absolut gillat att få komma på något event, men min förväntan ligger nog på en nivå som SAS inte kan leverera. Med Finnair har jag tex varit på kräftskiva i skärgården, workshop i utformning av ny kabin (betald resa och hotell), presentation av nya flygplansmodeller på exklusiv restaurang, presentation av nytt partner-samarbete med ost&vinprovning .
Små och exklusiva event där man både känner sig uppskattade som kund och där man får lite insyn i verksamheten.