Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

Gällande val av sittplats är det skillnad mellan EBG och EBD?

Är EBG och kommer nog landa hyfsat nära EBD i år innebärande att jag övervägt om jag ska dra in lite fler poäng för att säkra just EBD men är nog inne på samma spår som JonasC dvs. de relevanta förmånerna har jag redan. När jag flyger inom Skandinavien känner jag inte att fri dryck skulle spela någon större roll och flyger jag längre så är jag minst i plus (eller flyger annat *A-bolag), seat block får jag nästan alltid som EBG, samma sak med val av sittplats. Som vi alla vet läcker F&F alltid ut (och inget jag normalt använder).

Det som är kvar och som skulle vara bra att ha är möjligheten till ombokning.
Ja på longhaul kan inte EBG gratis välja de bästa platserna i GO, bara EBD/P som har den möjligheten.

Just ombokningen kan spara tusenlappar per resa framöver. Finns ju några destinationer med skytteltrafik, bara boka billigaste flighten den dagen och sen boka om på flygplatsen till en dyrare avgång. Just denna förmån är ju vad det med SJ Prio brukade värdesätta absolut högst.

EBD är absolut inte för alla. Men mitt resmönster passade det extremt bra. Att generalisera och säga att det är värdelöst som helhet är lite väl enkelspårigt kan jag tycka.

Fast supernivån är ju inte Diamond, det är Pandion. Och på den nivån är folk väldigt tysta kring vad man får.
Du har en poäng där, men Pandion är inte en publik nivå. Diamond är trots allt en nivå över alliansens normala guld-nivå, med publicerade krav och förmåner. Och därmed en nivå man kan sträva efter - och det var perspektivet jag hade i den här tråden.

Utan att veta men jag gissar att majoriteten av Diamonds är folk som går det på pendlande inom Skandinavien eller Europa, inte som flyger longhaul business. Jag känner bara till två personer som dragit in sitt EBD på longhaul Business, både blev Pandion på köpet.

Du har säkert rätt, SAS ligger tyngre i kortdistans-trafik än de bolag jag är van vid.

Men - EBD på longhaul businss är ju inte mer än 3 T&R. Det motsvarar mitt tidigare resmönster med Finnair, och jag reser inte i tjänsten. Det kan knappast räcka till Pandion, så jag gissar att de du pratar om flög betydigt mer longhaul business än så. Och därmed tänker jag att det säkerligen finns en grupp Diamond-kunder som mer liknar mig - ett par longhaul business och eventuellt ett par kortdistansresor i valfri kabin. Men som sagt, jag har ingen känsla för hur medlemskadern faktiskt ser ut.

Men med det sagt - även den som pendlar sig till ett Diamond kort kunde väl ha uppskattat ett F&F erbjudande i business-klass?

Jag har nu själv varit kvalat in som Diamond i fyra år på raken och tycker helt klart att det är ett fint värde för oss som flyger ofta med SAS. Den nya förmånen med möjlighet att gratis boka om till annan flight samma dag (på flygplatsen) om det finns lediga platser är något som jag garanterat kommer utnyttja mycket som flitig Norden/europa resenär.

Gratis dryck i Go är trevligt och det har blivit många Ringi de senaste fyra åren. När man sedan åker på semesterresor med familjen så blir värdet upphöjt i 10 få både fru och svärmor får bubbelkontot påfyllt! :D

Möjligheten att ge bort EBG/EBS löser jo också eventuella begränsningar när vi i familjen reser med vänner och bekanta, samt att det ger lite bättre inflöde i familjepoolen med poäng.

Seatblock har jag varit glad för många gånger, på nästan överfulla plan, inte minst nu efter pandemin.

FF kampanjerna diggar jag skarpt och dessa har utnyttjats i princip varje gång, men det gäller att vara snabb. Plusgradebonusen har också gjort att jag med ett enda undantag alltid fått igenom minimibud.

Summa summarum så tillhör jag väl då kategorin som tycker att Diamond är bra.

Men - EBD på longhaul businss är ju inte mer än 3 T&R. Det motsvarar mitt resmönster med Finnair, och jag reser inte i tjänsten. Det kan knappast räcka till Pandion, så jag gissar att de du pratar om flög betydigt mer longhaul business än så. Och därmed tänker jag att det säkerligen finns en grupp Diamond-kunder som mer liknar mig - ett par longhaul business och eventuellt ett par kortdistansresor i valfri kabin. Men som sagt, jag har ingen känsla för hur medlemskaders faktiskt ser ut.
De som blev EBP flög minst en Business i månaden longhaul med SAS.
Finns absolut en liten andel personer som når EBD så som du flyger, men de är väldigt få av de ca 20k EBD som finns. Betydligt fler får det ju i corn flakes paketet (även kallat travel pass).

Men med det sagt - även den som pendlar sig till ett Diamond kort kunde väl ha uppskattat ett F&F erbjudande i business-klass?
Absolut, men sas säljer ju ut dyra Business så finns inte riktigt behovet av det för att fylla kabinen, men hade absolut varit en fin förmån.

Ja på longhaul kan inte EBG gratis välja de bästa platserna i GO, bara EBD/P som har den möjligheten.

Just ombokningen kan spara tusenlappar per resa framöver. Finns ju några destinationer med skytteltrafik, bara boka billigaste flighten den dagen och sen boka om på flygplatsen till en dyrare avgång. Just denna förmån är ju vad det med SJ Prio brukade värdesätta absolut högst.

EBD är absolut inte för alla. Men mitt resmönster passade det extremt bra. Att generalisera och säga att det är värdelöst som helhet är lite väl enkelspårigt kan jag tycka.
Oki - skulle nog inte flyga till USA/Asien i Go så har inte reflekterat över den skillnaden. Ombokningsförmånen är en uppsida om den fungerar, absolut, inte av monetära skäl men av bekvämlighet.

Men annars har jag svårt att se vad den stora uppsidan är mot EBG. Att få några gratisläsk tror jag inte väger upp efforten som skulle krävas för att dra in kanske 10-15k ytterligare poäng i år (för mig då) men hade de kryddat till det med tex någon garanterad uppgradering till C i long haul så hade det varit en annan femma.

Jag hade funderingar tidigare att kvala in till en annan *A status då jag fick LTG hos SAS men gett upp den tanken då jag trivs med mitt EBD.

Några skäl:
-Jag flög nyligen en lång intra-EU flight i GO (ej min bokning) och där bjöds vi både på mat och drycker.
-högre budvärde från plus till C longhaul
-ständig seatblock
-nya gate förmånen (!)
-F&F kampanjer
-Arrival lounge
-EBD events

Jag finner därför ett klart mervärde ( vill såklart förhoppningsvis få mer som ersättning till goodie bag; läs upgrade vouchers) med EBD och kommer fortsätta att försvara denna status tillsvidare.

Last edited:
Jag ser att jag svarade i den här tråden för drygt 5 år sedan, år 2018.
Det var under den perioden mitt resande peakade och jag kvalificerade till EBD 4 år i rad.
Det var också under den perioden som barnen var i den åldern att de alltid följde med på privatresorna.

Nu, fem år senare, så är det mest jag och hustrun som reser tillsammans. Jag är dessutom degraderad till EBG.
Om jag ska vara ärlig så saknar jag faktiskt inte EBD så mycket.

När hela familjen reste så valde vi normalt sett de billigaste biljetterna. Tack vare att jag kunde ge min hustru ett guldkort så kunde vi ta med hela familjen in i lounge även när vi var hänvisade till andra Star Alliance lounger än SAS egna. Den fria drycken i GO var också mycket värd när man reste med barnen.

Nu däremot, när barnen inte längre följer med så har vi istället råd att köpa lite dyrare biljetter där det mesta ändå ingår. Är dessutom EBG fortfarande så min hustru kan ju alltid följa med in i loungerna ändå.

I mitt fall så hade EBD det absolut största värdet när jag reste med familjen, men i dagsläget så tycker jag att värdet är ganska begränsat.

Jag brottas därför med en annan fundering. Vad kan motivera mig att fortsätta flyga med SAS när jag når EBG på livstid under hösten?

Skulle vara kul att se lite statistik på EBD, hur många har nått dit med poäng och hur många med antal flygningar. Jag skulle misstänka att poängandelen ökat ganska kraftigt de senare åren i alla fall med tanke på Amex och MC.

För min egen del kommer jag kalenderåret 2024 vara EBD utan att ha gjort en enda flygning med SAS under 2023...

Har du lust att utveckla?

*Möjlighet att gratis boka om till annan flight samma dag (på flygplatsen) om det finns lediga platser
*Inga poäng som går ut
*Högre bud på plusgrade
*Gratis dryck
*Gratis val av sittplatser på alla flighter
*Ge bort ett EBG och ett EBS
*Nästan alltid seat block förutom när planet är fullt
*Arrival lounge där det finns SAS lounger
*Tillgång till SAS F&F
*Event lite då och då

Vad av detta är det som är helt meningslöst menar du?
Det där med seat block är en stor sanning med modifikation för min personliga upplevelse.
Nästan tom kärra från GDN likväl får man en bredvid.
Till MIA likaså - 30% i kuppen men likväl en bredvid trots flera rader tomma.

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk

Värdelös förmån såvida man inte flyger inrikes eller inom Skandinavien.

Förbrukar poängen så inget problem med utgående poäng för min del.

Bokar den klass jag faktiskt vill resa i. Ingen poäng att gambla på uppgraderingar.

Flyger inte SAS GO.

Får man även som EBG.

Värdelöst.

Bor man i Stockholm så åker man raka vägen hem. Värdelös förmån.

Det får man reda på oavsett om man är diamant eller inte.

Kanske den enda förmånen av värde.

Jag nöjer mig glatt med EBG, men smaken är som sagt tvådelad.
Flyger inte GO.
So what is the problem (for you?)
Det finns ju andra stackare med icke lika förmånlig resepolicy som måste avverka 12-14 long haul plus 5-10 shorts per år.
För oss ger de fattiga perksen ngn form av värde.

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk

Toppen