Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

OK, det är värdelöst för dig, det är uppfattat.

Men som tur är finns ju ett liv utanför Stockholm också, även om vi i Stockholm har svårt att tro det ibland o_O
Och alla Stockholmare kanske inte har upptäckt att det finns lounger på andra flygplatser än Arlanda :). Men helt klart har ju Diamond inget större värde för Jonas

Jag tycker nog också att SAS borde allvarligt se över vad Diamond ger. Har man nu infört en "super-nivå" ovanför alliansens vanliga guld, så behöver man också leverera.

Hur som helst, här är mina kommentarer på listan av befintliga förmåner:

Motiverande förmån

*Möjlighet att gratis boka om till annan flight samma dag (på flygplatsen) om det finns lediga platser
Den har jag ännu inte hunnit använda, men under mitt korta liv som Diamond har jag iaf 2 gånger svurit högt över att inte ens plus pro går att byta avgång på.
Ser fram emot att kunna använda denna ett par gånger om året, och det är en motivering för mig till Diamond. Även om SAS gjort det onödigt krångligt att byta avgång - hade önskat att det gått både via kundtjänst och i app.

*Ge bort ett EBG och ett EBS
Mini-me flyger än så länge mest tillsammans med mig, så status spelar liten roll, men det ökar ju intjäningen av extrapoäng i pointsharing-gruppen!

*Gratis val av sittplatser på alla flighter
Alla förmåner som gör att jag slipper fundera på alla försämringar SAS inför i form av 'unbundling-of-fares' är bra. Jag formligen hatar köpflöden med 100 tillval och "gotchas" - "jaha, nu köpte du ju en comfort basic light extra-biljett, och då ingår bara lätt-öl från ungern. Handbaggage kostar 12,75 per kg."
Biljettyper och status-nivåer som trumfar dessa idiot-regler vinner varje gång i min bok.

*Tillgång till SAS F&F
En OK förmån som jag bokat något på någon gång.
Jag ser två problem med den - dels sprids koden på sociala medier och det leder säkerligen till urvattnade erbjudanden.
Dels omfattas aldrig business-klass. Bland Diamond kunder måste väl ändå huvuddelen vara personer som främst reser i business? Då blir F&F irrelevant för många av dem, inkl mig.

*Arrival lounge där det finns SAS lounger
Använt ett par gånger på Kastrup, tex när jag väntar på en vän som kommer med ett senare flyg eller när jag behöver ta ett möte direkt efter landning. Bra förmån tycker jag.

Tveksamt motiverande förmån

*Inga poäng som går ut
Jag samlar poäng lite långsammare än tungviktarna, men ordinarie giltighetstid borde räcka för mig. Men skönt ändå att förmånen finns, tex för en award man bokat i framtiden som man blir tvungen att avboka. Att slippa hålla reda på / oroa sig för att någon batch av poäng har gått ut är värdefullt för mig.

*Högre bud på plusgrade
I teorin bra, men har inte använt ännu. Min känsla är att jag inte skulle vilja riskera att resa i "fel" klass, dvs antingen skulle jag lägga alldeles för högt bud eller så skulle jag redan ha köpt högsta klass. Och tittar jag på min historik så har jag nästan uteslutande bokat plus på kortdistans och bokat business award på långdistans.
(Jag inser att den här förmånen är kanonbra för alla som tvingas till ekonomiklass av tex en arbetsgivare )
Jag hade hellre sett ett system med uppgraderingsvouchers, som tex American Airlines och Finnair har. Dvs där man direkt kan få bekräftat en uppgradering.

*Gratis dryck
Helt OK att den är där. För mig är jag nog bara i GO för en inrikes på väg till ett möte. En kaffe räcker bra för mig då, och alkoholhaltigt skulle jag ändå inte välja på en sådan resa. Ett gratis snacks hade däremot suttit perfekt.

*Nästan alltid seat block förutom när planet är fullt
Jag tycker ju att plus borde ha seat block per definition, men men...
Seat block är kanon-bra, men flyger jag in diamond för det? Nja, men det påverkar kanske på marginalen.

Avtändande förmån

*Event lite då och då
Det stör mig att det är så svårt att komma med och att det oftast är i Stockholm. Som förmån betraktat irriterar den mig faktiskt.
Sedan hade jag absolut gillat att få komma på något event, men min förväntan ligger nog på en nivå som SAS inte kan leverera. Med Finnair har jag tex varit på kräftskiva i skärgården, workshop i utformning av ny kabin (betald resa och hotell), presentation av nya flygplansmodeller på exklusiv restaurang, presentation av nytt partner-samarbete med ost&vinprovning .
Små och exklusiva event där man både känner sig uppskattade som kund och där man får lite insyn i verksamheten.

Vilket är majoriteten av kunderna, och dessa skall ju naturligtvis lockas till att boka nästa resa hos SAS istället för att åka kastlös hos någon annan. Det är exakt därför man ger statusförmåner. INTE i första hand för att belöna någon DYKWIA.
Kan man inte göra både och? Oavsett om man kommit till guld på poäng eller antal resor vill väl SAS att man ska försöka nå diamant, men finns det ingen morot för de som främst samlar poäng är det ju väldigt lätt att byta bolag när man nått guld. Speciellt om man tänker att SAS produkt plus shorthaul är överlägset sämst i alliansen

Dels omfattas aldrig business-klass. Bland Diamond kunder måste väl ändå huvuddelen vara personer som främst reser i business?
Utan att veta men jag gissar att majoriteten av Diamonds är folk som går det på pendlande inom Skandinavien eller Europa, inte som flyger longhaul business. Jag känner bara till två personer som dragit in sitt EBD på longhaul Business, både blev Pandion på köpet.

Gåvan är inget jag saknar.

Den bästa förmånen jag ”nyttjat” är CU

Har varit väldigt populär i familjen då vi fått CU 4 personer från plus->biz till/från USA

Hänt 2 gånger! :)

Några reflektioner vad jag har saknat när jag har trillat ner till bara Guld (2022 var ett helår för min kvalificering, men bara ett halvår för mina europeiska möten, så jag drog bara in dryga 60 segment):

Saknat:

Plusgradebonus: Arbetsgivaren säger ekonomiklass, och poäng intjänade i tjänsten ska användas i anslutning till tjänsten. Plusgrade på den handfull longhaul jag gör per år är ett trevligt användande av det.

CU: Samma sak här, långväga flyg i ekonomiklass är lite drygt, och det är en klar bonus om det går att sova.

Dryck i go: "te och en smoothie" är lite trevligare än bara te.

Arrivals lounge: Sällan, men det händer ett par gånger per år att det skulle passa.

Ej saknat:

Ge bort EBG: men det var väl för att jag gav bort ett just innan jag trillade ner.

F&F: jag bokar i stort sett aldrig privata resor, och på jobbet är det korrekt resebyrå som gäller.

Inga poäng som går ut: Eh, jag återkvalificerar i år hsh

Seat block: OK, det är lite trevligare att få ett ledigt säte, men det är så mycket hit&miss där ändå att det är svårt att sakna det på riktigt.

Events: Är alla långt borta.

Vet ej:

Boka om till tiidgare flyg samma dag - har aldrig testat, men i teorin borde det vara en perk ett par gånger om året, precis som arrivals lounge.

Har du lust att utveckla?

*Möjlighet att gratis boka om till annan flight samma dag (på flygplatsen) om det finns lediga platser
*Inga poäng som går ut
*Högre bud på plusgrade
*Gratis dryck
*Gratis val av sittplatser på alla flighter
*Ge bort ett EBG och ett EBS
*Nästan alltid seat block förutom när planet är fullt
*Arrival lounge där det finns SAS lounger
*Tillgång till SAS F&F
*Event lite då och då

Vad av detta är det som är helt meningslöst menar du?

Gällande val av sittplats är det skillnad mellan EBG och EBD?

Är EBG och kommer nog landa hyfsat nära EBD i år innebärande att jag övervägt om jag ska dra in lite fler poäng för att säkra just EBD men är nog inne på samma spår som JonasC dvs. de relevanta förmånerna har jag redan. När jag flyger inom Skandinavien känner jag inte att fri dryck skulle spela någon större roll och flyger jag längre så är jag minst i plus (eller flyger annat *A-bolag), seat block får jag nästan alltid som EBG, samma sak med val av sittplats. Som vi alla vet läcker F&F alltid ut (och inget jag normalt använder).

Det som är kvar och som skulle vara bra att ha är möjligheten till ombokning.

Toppen