Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Det är bara att gå till Polisen och skaffa nytt pass, det gjorde jag när jag tog bort ett förnamn.

Bokat tid för ett halvår sedan. Det som är problemet är bara att jag hade ett par resor bokade ca 1år framåt i tiden. Väntar på att dessa skall genomföras sedan är passbytet igång.

Lånar tråden för en fråga som mig veterligen i denna och andra liknande trådar på forumet inte har ställts/besvarats tidigare.

Sedan i somras kan man i Sverige numera ha två eller flera efternamn, och ofoget med svenska namnlagens "mellannamn" (oftast använt för ytterligare efternamn) har nu avskaffats.

I april ska jag resa till USA med en infant/spädbarn.

För egen del är det alltid enkelt - jag har bara ett förnamn och ett efternamn, så har aldrig något namnstrul.

Infant heter dock i förnamn Sven Anders, i efternamn Svensson Andersson, Anders är tilltalsnamn. Vid bokning angav jag därför namnen till Anders Svensson Andersson. SAS datasystem klarar tydligen inte av fler än 27 tecken, och vid infant räknas den poolen på även huvudbiljetten.

Efter min bokning blev därför infantbiljetten trunkerad till And Svensson And (observera mellanrummet mellan efternamnen).

Efter en första kontakt med kundtjänsten (med väntetid på 140 minuter - detta var under SAS strul med inställda flygningar tidigare i sommar), ändrades namnet till nästan riktiga Anders Svenssonandersson i biljetten.

Ny kontakt togs idag, varvid jag nu helt plötsligt fick beskedet att de inte kan ha mellanrum i efternamnsfältet i sitt biljettsystem (se dock ovan, där det ursprungligen gick om än i trunkerad form).

Vad tror BC? Kommer det bli strul vid inresa i USA? I ESTA och passinformation till SAS är allt registrerat på rätt sätt.

Vad tror BC? Kommer det bli strul vid inresa i USA?
Ingen kommer reagera på det där.
Reser själv med dubbelnamn och mitt tilltalsnamn är inte heller mitt första förnamn. Av tio interkontinentalresor fick jag fråga på det vid två tillfällen, uppvisade av kreditkort utställt i tilltalsnamn och dubbla efternamn gjorde dem nöjda. Kan inte föreställa mig att någon ens skulle komma på tanken att fråga om ett litet barn/infant.

Ang Förnamn & Efternamn vs ESTA.
Det viktiga är att den "Maskinläsbara namnraden (Efternamn och förnamn) under passfotot" stämmer med Estaregistreringen.
När passet "swipas" i automat el. vid checkindisk.
Ifall "hela passnamnupplägget ej helt stämmer med bokningen" är icke alarmerande. Pass vs bokning kan kollas upp/jämföras manuellt
av checkinpersonal alt. av US Immigration.

Ang Förnamn & Efternamn vs ESTA.
Det viktiga är att den "Maskinläsbara namnraden (Efternamn och förnamn) under passfotot" stämmer med Estaregistreringen.

Försöker få grepp om detta inför en stundande tripp till USA, jag har som många andra problemet att mitt tilltalsnamn är mitt andra förnamn.

ESTA är ju ganska tydliga med att endast första förnamnet ska anges, och biljetterna hos SAS är ju bokade med tilltalsnamn. Kollar jag mitt pass står båda mina förnamn i den maskinläsbara raden längst ned. Om jag då heter Anders Bertil Andersson och Bertil är tilltalsnamn, så borde det väl betyda följande:

Fullständigt namn: Anders Bertil Andersson
Tilltalsnamn: Bertil
Namn på biljett hos SAS: Bertil Andersson
Namn som anges i ESTA: Anders Andersson
Namn som anges i APIS: Anders Andersson

Right? Eller skulle ni gjort annorlunda?

ESTA är ju ganska tydliga med att endast första förnamnet ska anges, och biljetterna hos SAS är ju bokade med tilltalsnamn.

Jag tycker att ESTA-ansökan är tydlig med att det ska vara tilltalsnamnet som ska anges. De skriver trots allt ”tilltalsnamn” och inte förnamn.*

Mitt fjärde förnamn har jag som tilltalsnamn, så det är vad jag har på biljetten samt ESTA:n. Har haft flera resor till USA, och det har inte varit några frågor gällande detta hittills.

* Om inte det här har ändrats sedan jag ansökte.

Jag tycker att ESTA-ansökan är tydlig med att det ska vara tilltalsnamnet som ska anges. De skriver trots allt ”tilltalsnamn” och inte förnamn.*

Mitt fjärde förnamn har jag som tilltalsnamn, så det är vad jag har på biljetten samt ESTA:n. Har haft flera resor till USA, och det har inte varit några frågor gällande detta hittills.

* Om inte det här har ändrats sedan jag ansökte.

Tack för svar. Gick in och testade att börja göra en ESTA-ansökan och hjälptexten ser nu ut så här:

ESTA-förnamn.png

Som jag tolkar hjälptexten är det "Anders Bertil Andersson" som ska anges i ESTA, och då rimligen också i APIS. Ganska glasklart egentligen.

Har läst en massa trådar tidigare för att försöka lista ut det här och sett exempel på screenshots från ESTA-ansökan, och där har det sett ut som enbart första förnamnet ska användas. Exempelvis inlägget nedan som jag dock inser är något år gammalt.
USA ESTA & Visum tråd | Sida 47 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så, jag kör enligt hjälptexten ovan. Skriver in "ALLA förnamn exakt så som de visas i fältet för förnamn" helt enkelt. :)

Toppen