Lånar tråden för en fråga som mig veterligen i denna och andra liknande trådar på forumet inte har ställts/besvarats tidigare.
Sedan i somras kan man i Sverige numera ha två eller flera efternamn, och ofoget med svenska namnlagens "mellannamn" (oftast använt för ytterligare efternamn) har nu avskaffats.
I april ska jag resa till USA med en infant/spädbarn.
För egen del är det alltid enkelt - jag har bara ett förnamn och ett efternamn, så har aldrig något namnstrul.
Infant heter dock i förnamn Sven Anders, i efternamn Svensson Andersson, Anders är tilltalsnamn. Vid bokning angav jag därför namnen till Anders Svensson Andersson. SAS datasystem klarar tydligen inte av fler än 27 tecken, och vid infant räknas den poolen på även huvudbiljetten.
Efter min bokning blev därför infantbiljetten trunkerad till And Svensson And (observera mellanrummet mellan efternamnen).
Efter en första kontakt med kundtjänsten (med väntetid på 140 minuter - detta var under SAS strul med inställda flygningar tidigare i sommar), ändrades namnet till nästan riktiga Anders Svenssonandersson i biljetten.
Ny kontakt togs idag, varvid jag nu helt plötsligt fick beskedet att de inte kan ha mellanrum i efternamnsfältet i sitt biljettsystem (se dock ovan, där det ursprungligen gick om än i trunkerad form).
Vad tror BC? Kommer det bli strul vid inresa i USA? I ESTA och passinformation till SAS är allt registrerat på rätt sätt.