Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Så om det i en bokning står t.ex Bo Åkesson, men i passet står ens alla namn..typ Bengt Bo Åkessson , så borde det alltså inte vara några problem, inte inom EU iaf?. Ens med det "Aakesson" stavningen?

Det skall inte vara några problem, exact så är det i mina bokningar och mitt pass, med reservation då för stavningen aakesson som jag inte har någon erfarenhet av då mina namn inte har något å,ä eller ö

Ifall något av förnamnen, samt efternamnet är med i bokningen så är det OK. I detta fall för resa inom Schengenområdet.
Prag, Tjeckien tillhör ju Schengenområdet och rent allmänt är det inget passkrav dit, flygmässigt. (Dock kan Polisen på gatan, alt hotellet kräva Pass alt. Nationellt ID, för att fastställa identitet.) Dock har Norwegian tidigare krävt att alla visar upp Pass, alt Nationellt ID, för resa bortom Norden. Numera på Hemsidan mildrat till "stark rekommendation" att ha Pass alt Nationellt ID.

Så om det i en bokning står t.ex Bo Åkesson, men i passet står ens alla namn..typ Bengt Bo Åkessson , så borde det alltså inte vara några problem, inte inom EU iaf?. Ens med det "Aakesson" stavningen?
Vet inte om det är du som skrivit fel (i inlägget) eller om felet pass/bokning är Åkesson/Åkessson?
Åkesson = Aakesson = korrekt

Ifall något av förnamnen, samt efternamnet är med i bokningen så är det OK. I detta fall för resa inom Schengenområdet.
Prag, Tjeckien tillhör ju Schengenområdet och rent allmänt är det inget passkrav dit, flygmässigt. (Dock kan Polisen på gatan, alt hotellet kräva Pass alt. Nationellt ID, för att fastställa identitet.) Dock har Norwegian tidigare krävt att alla visar upp Pass, alt Nationellt ID, för resa bortom Norden. Numera på Hemsidan mildrat till "stark rekommendation" att ha Pass alt Nationellt ID.

När man frågar flygbolagen, i mitt fall Norwegian så säger dem att "Namnet ska alltid skrivas som i passet". Så detta är egentligen bara något som är ett standardsvar för att själva vara fria OM något händer?

Ifall det är bokat i ett av förnamnen, samt efternamnet så är allt OK för en resa till Prag. Behöver ej ange alla förnamnen. Råkar sen någon bokstav ha blivit fel som t.ex. "C istället för K" ska det inte påverka denna resa inom Schengenområdet.

Fram tills för någon månad sen så hette jag typ så här
Karl-Bertil Andersson, dvs med bindestreck. Jag har alltid kallat mig Karl, mitt EB konto står det Karl Andersson.
Jag har flugit med både Norwegian (förlåt), SAS, och diverse andra bolag, inrikes, europa, asien & USA.
Mina biljetter har bokats som Karl Andersson, mitt pass sa då Karl-Bertil. Aldrig fått ens en fråga...

Orsaken till att jag bytte namn? Jobbet började samköra mot skatteverket, så min epost skulle bli karl-bertil@***.se Då bytte jag namn..

Hade två förnamn förr och alltid kört på båda i flygbiljetten och andra evenemang. Sedan gjorde jag ett namnbyte av olika anledningar. Dilemmat är dock att jag har kvar det gamla passet (två år kvar) med två förnamn och ska beställa ett nytt pass. Tyvärr försvinner alla fina stämplar i passboken :(

Hade två förnamn förr och alltid kört på båda i flygbiljetten och andra evenemang. Sedan gjorde jag ett namnbyte av olika anledningar. Dilemmat är dock att jag har kvar det gamla passet (två år kvar) med två förnamn och ska beställa ett nytt pass. Tyvärr försvinner alla fina stämplar i passboken :(
Det är bara att gå till Polisen och skaffa nytt pass, det gjorde jag när jag tog bort ett förnamn.

Toppen