Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

En tabbe gjordes när vi, ett gäng på ett par stycken bokade Norwegian.
Man bokade billigast möjliga utan möjlighet att ändra eller avboka, och samtidigt glömde man kolla med alla om eventuella mellanamn osv.

Så, om någon har erfarenhet av detta, då jag aldrig själv haft det.

Om man inte har med samtliga namn som står i passet på sin bokning, kommer man nekas att flyga då eller var kan problemet börja?. Även om vi enbart har med oss handbagage och checkar in mobilt. Är det i säkerthetskontrollen eller i gaten det kan ta stopp?.
Att ändra namn på en biljett kostar 500:- plus en serviceavgift på 200, och plötsligt känns biljettens pris på 800 jävligt bortkastad. Så, är det värt att chansa? eller får vi helt enkelt bita i det sura äpplet

Kan ju tilläggas att vi endast ska till Prag, om det har någon som helst betydelse

Finns ett par trådar om detta, några exempel nedan, själv har jag 3 förnamn och det andra är mitt tilltalls namn alla mina flygbiljetter har alltid varit utställda med endast tilltalsnamn plus efternamn, aldrig varit problem. Till USA där man skall lägga in advance passenger information så har jag lagt in alla 3 förnamn men inom Europa är det ju aldrig något APIS som skall fyllas i dit jag har flugit i alla fall,

Namn i pass vs flygbiljett | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Finns ett par trådar om detta, några exempel nedan, själv har jag 3 förnamn och det andra är mitt tilltalls namn alla mina flygbiljetter har alltid varit utställda med endast tilltalsnamn plus efternamn, aldrig varit problem. Till USA där man skall lägga in advance passenger information så har jag lagt in alla 3 förnamn men inom Europa är det ju aldrig något APIS som skall fyllas i dit jag har flugit i alla fall,

Namn i pass vs flygbiljett | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hur viktigt är det med hela namnet på biljetten? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så om det i en bokning står t.ex Bo Åkesson, men i passet står ens alla namn..typ Bengt Bo Åkessson , så borde det alltså inte vara några problem, inte inom EU iaf?. Ens med det "Aakesson" stavningen?

Toppen