Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Då ska säkert en massa papper in till bolagsverket också. Jag kör vidare som tidigare då jag inte har haft några problem och inte är i USA så ofta bara 2-4ggr årligen.

Är det registrerat med personnummer hos Bolagsverket så ändras registreringen där automatiskt, åtm om du är folkbokförd i Sverige.
Exakt - de svenska systemen hänger ihop och fungerar automatiskt. Att du behöver byta de pappersbitar du har hemma i byrålådan har ju att göra med att om du visar upp dessa för tredje part och denne ringer och kontrollerar uppgifterna, så kommer de inte att stämma.

Och dessutom - om du byter namn men inte pass så har du ju inte uppnått någon förbättring vid resor!

Mina pass har en giltihetstid tre år till. Min tanke var att byta namn och sedan ta passen när det är dags. Orkar inte byta pass pga detta som inte är ett problem för mig. Får göra allt på en gång 2020..

Saken är den att i mitt pass står det
Lars Robert Patrik, mitt tilltalsnamn är Patrik
Och hos Sas Eurobonus heter jag Patrik+efternamn.
Något som jag vet är frågat om många gånger är vilket namn man ska/kan använda när man bokar biljetter. Då jag ibland varit tveksam så har jag gjort det lätt för mig och bokat att jag heter Lars+efternamn.
Nått som slagit mig är att vi har en resa bokad till Thailand med TK och då har jag bokat som Lars och angett mitt Eurobonus nr i bokningen. Kan där uppstå något problem för mig att få in poängen för den resan?

Gizmo79, jag befinner mig i en snarlik situation (har bokat resa till Thailand med Turkish; har angivit förnamn 1 + förnamn 2 + efternamn i bokningen, men i EuroBonus-systemet är jag registrerad som förnamn 2 + efternamn) och undrar om du har genomfört resan till Thailand nu och om du i så fall fick EuroBonus-poängen för resan?

Gizmo79, jag befinner mig i en snarlik situation (har bokat resa till Thailand med Turkish; har angivit förnamn 1 + förnamn 2 + efternamn i bokningen, men i EuroBonus-systemet är jag registrerad som förnamn 2 + efternamn) och undrar om du har genomfört resan till Thailand nu och om du i så fall fick EuroBonus-poängen för resan?

Vi har inte rest ännu. Det jag gjort var att jag ändrade mitt namn på Eurobonus till Lars, skickade ett mail om namnbyte och det ändrades samma dag. Innan det är dags för passbyte nästa gång kommer jag att ändra så att mitt tilltalsnamn kommer står först (och ändra tillbaka på eurobonus såklart) Dock har jag i efterhand bokat en resa med Lufthansa som kommer ske i Februari men när jag ska fylla i mitt eurobonusnr i bokningen så säger den ifrån att namn+nr inte matchar. har tänkt att kontakta SAS men det har inte blivit av.

Jag mejlade just med Diamond-supporten, och de skrev att jag inte får EuroBonus-poäng automatiskt, givet min situation. De rekommenderade att jag ändrar mitt EuroBonus-namn till förnamn 1 + förnamn 2 + efternamn, men då blir problemet att jag redan har ett antal redan bokade resor under förnamn 2 + efternamn, för vilka jag få inte skulle få poäng. Den lösning Diamond-supporten till slut rekommenderade var att efterregistrera poängen hos SAS: Då kan de kontrollera, via passuppgifter, med Turkish att det verkligen var jag som flög, och då "ska" poängen kunde krediteras.

Last edited:
Brukar ”normalt” skriva mitt förnamn + tilltalsnamn + efternamn då jag reser med andra bolag än SAS. Mitt EuroBonus-konto är endast i tilltalsnamn + efternamn och det är så jag bokar när jag reser med SAS.

Ofta när jag bokar med förnamn + tilltalsnamn + efternamn ”hitta/ inte” min *A Gold-status utan den får läggas in manuellt på flygplatsen.

Gjorde ett test vid senaste besöket i Japan där jag reste inrikes med ANA.

På ena resan bokade jag endast med tilltalsnamn + efternamn (dvs. som mitt EuroBonus-konto) och korrekt status noterades i bokningen och poängen trillade in relevant fort.

Andra resan bokades i förnamn + tilltalsnamn + efternamn och då kunde inte ANA hitta statusen vid bokningen utan det lades till vid incheckning. Inga poäng kom automatiskt utan jag fick efterregistrera två veckor efter resan.

Jag gjorde (så klart) efter registreringen via formuläret på SAS hemsida och efter att ha fyllt i alla fält fick jag på direkten ett meddelade om att efterregistreringen lyckats och poängen kom direkt in på kontot.

Så fort har det inte gått vid tidigare tillfällen då efterregistrering varit nödvändig.

Inser att EB-numret inte verkar matcha mot mina tre förnamn jag skrev in i denna bokningen, då tilltalsnamnet är sist. får fram "Kontrollera att du har ett giltigt bonusprogramnummer i din bokning." när jag adderar numret. Dock står det sedan där.

Lite OT update.
Eftersom jag (korkat nog) skrev alla mina förnamn i rätt ordning som förnamn (som i passet) kunde nu SAS se att det ej var länkat till mitt EB-konto. Och det gick inte för sas (ringde två olika agenter) att fixa detta manuellt för det gav hela tiden "no match for name" när de adderade EB-numret.
Deras förslag var att jag skulle göra en namnändring på eurobonuskontot men det var ju ganska korkat då mina andra 8 bokningar skulle bli knas då.
SAS menar ju att endast tilltalsnamn + e-namn räcker på biljetten. Dock har jag ganska nyligen haft en lång diskussion med Tallin som krävde alla mina 3 på biljetten (den var dock kopplat så fint, en award iof men iaf).
Supersavertravel tillåter inte namnändring.
Mailat diamond oxå men verkar lite moment-22
Så antingen får jag seata långt bak alt. bita i kostnaden 239 sek :)

Toppen