Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Hej!

Har läst igenom tråden men hittar inget som berör hur det är med ANA. Sitter och ska boka en enkelbiljett (Kuala Lumpur - Tokyo med ett 2h stopp i Singapore, första stäckan utförs av Silkair och andra av ANA) på ANAs hemsida och stött på problem med mina namn, som jag aldrig tänkt på tidigare. Jag heter Förnamn1 Hampus Efternamn och i passet står det
Efternammn/Surname: Efternamn
Förnamn/Given names: Förnamn1 Hampus
I bokningsprocessen står det "Enter the names exactly as they appear on the passport."
Full name: First(Given) name / Middle name / Last(Family) name
Får jag något problem om jag bara fyller i Hampus under First(Given) name och Efternamn under Last(Family) name? För när man sen går vidare står det "If the passport name and the ticket name do not match, you will not be able to board. Please confirm again that the full name is entered with "first name", "middle name" (if any), and "last name," in that order.".
I min EuroBonusprofil heter jag bara Hampus Efternamn och har en 2-4-1-bokning till Bali med hemresa från Tokyo med bara Hampus Efternamn, kan jag få något problem med den?
Bifogar bilder på hur det ser ut i bokningsprocessen.

Tack på förhand!

Attachments

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    6,8 KB · Visningar: 495
  • Skärmklipp2.PNG
    Skärmklipp2.PNG
    14,4 KB · Visningar: 569
Du kommer troligen inte ha några problem alls om du bara skriver Hampus och efternamn, men vill du vara helt säker så uppge ditt första förnamn och Hampus som middle Name.

Hej,

Har en fundering som slog mig precis, kanske är avhandlad i tidigare tråd men då jag precis är i färd med att boka så skickar jag här direkt.

Saken är den att i mitt pass står det
Lars Robert Patrik, mitt tilltalsnamn är Patrik
Och hos Sas Eurobonus heter jag Patrik+efternamn.
Något som jag vet är frågat om många gånger är vilket namn man ska/kan använda när man bokar biljetter. Då jag ibland varit tveksam så har jag gjort det lätt för mig och bokat att jag heter Lars+efternamn.
Nått som slagit mig är att vi har en resa bokad till Thailand med TK och då har jag bokat som Lars och angett mitt Eurobonus nr i bokningen. Kan där uppstå något problem för mig att få in poängen för den resan?

Hur som helst så den resan är ju redan bokad och klar så det får jag hantera när/om det blir några problem.

Men nu är jag precis på väg att boka en resa till New York med LH och då är frågan hur skall jag göra, vilket namn skall jag ange i bokningen? Om det är till nått land det är extra viktigt att det blir rätt så är det väl till USA har jag fått för mig.

Vart ett långt inlägg men hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig i denna frågan.

Tack på förhand!

Jag kan ju konstatera att jag i alla år har haft mina biljetter bokade med andra namnet endast. Dvs. med namn Carl Gustaf Svensson så är mina biljetter utställda som Gustaf Svensson, bonusprogram är registrerade med Gustaf Svensson. Enda gången jag har haft lite problem har varit en gång i Korea, där de inte ville släppa igenom mig i säkerhetskontrollen för att passet naturligtvis säger Carl Gustaf och inte Gustaf endast. Det blev en extra vända till check in disken och sedan släppte de in mig (har för mig att de aldrig ändrade något så det var väl en variant av huca).

Har en resa bokad till Thailand med TK. Har ju bokat hur många biljetter som helst (nästan) genom åren och aldrig haft några problem men helt plötsligt vart jag lite fundersam gällande min fru som i passet heter Lisa Maria Svensson Johansson. Jag har i bokningen endast skrivit Lisa Johansson. Kan det bli några problem tror ni?

Att hoppa över andra förnamn är ju inget konstigt men jag hade nog inte hoppat över mellannamn. Jag vet inte om det kan ställa till problem eller inte, men det känns mer tveksamt än att hoppa över förnamn.

Du kan helt klart få problem med att få in poängen om namnen inte matchar.

Om du vill göra ditt liv enklare, byt namn så att ditt tilltalsnamn kommer först och boka biljetter som enbart Patrik Efternamn.

Du kan helt klart få problem med att få in poängen om namnen inte matchar.

Om du vill göra ditt liv enklare, byt namn så att ditt tilltalsnamn kommer först och boka biljetter som enbart Patrik Efternamn.
Jag hade mitt tilltalsnamn som andra namn förut, innan senaste passbytet så tog jag bort mitt första namn, har tidigare vid utresan från USA vid ett par tillfälle fått frågan varför att inte mitt första namn stämmer på biljetten och passet.
Som vår vän @agehall säger, ”livet har blivit enklare”!

Mina föräldrar satte mitt andranamn först för det låter bättre. Använder det aldrig och har aldrig haft några problem med bokningar. Namnbyte är överdrivet. Men jag tror du kan få problem med ditt namnval på biljetten.

Toppen