Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Du kan jo trøste deg med at det er verre jo mer tacky selskapet blir. Med andre ord er nok dette, as good as it gets, hvis du vil ha noe direkterute. La oss si Vueling hadde hatt en direkterute, eller Norwegian (jeg aner ikke hvem som flyr direkte, så jeg snakker teoretisk) - da hadde det nok blitt ENDA "bedre" (aka verre) :p De gangene jeg har måttet vente på delt venteområde med Norwegianfly har det vært karneval. Mener å huske det blandt annet har vært Oslo til Praha, Riga og Mallorca som var det verste. Noe så sinnsykt med merkelige folk. Rene freak-showene, med berusede "høymælte" (ropende) mennesker kledd i leopard-mønster, permanent på håret og trillekofferter de har kjøpt på rusta. Alt skal være billig. Ikke bare flybilletten, men de selv og, tydeligvis.

Either way. Ting som irriterer meg i Lufthansa Lounges:
*Når det forviller seg inn en kvinne i det mannsdominerte miljøet, så har hun så mye parfyme at du holder på å kveles.
*At det ALLTID kommer én dame inn på toalettet når jeg er der. Hva er oddsen liksom? Hun var ikke i loungen før, og kom akkurat når jeg gikk inn. Kan jeg ikke få være i fred når jeg først er av den truede dyrearten: dame i lounge? :)
*Menn som går når de prater i telefonen. Sett deg ned for f***.

Vem är tacky egentligen? ;)

Vueling flyger inte direkt det gör däremot Norwegian.

Den "bästa" upplevelse är att ta en flygstol med ett Charterbolag. Majoriteten av de som är ombord är genuint glada för att få åka på semester. Då blir det en trevligare miljö. Ok, hamnar du bredvid gänget som ska till Magaluf en vecka kan det bli lite stökigt.

Vem är tacky egentligen? ;)

Tacky på norsk er iallefall direkte oversettbart med smakløst. Leopardmønster, rusta-koffert med slogans og offentlig overstadig beruselse går under "SMAKLØST" for meg :p Det er ikke reservert for Norwegianpassasjerer, jeg har f.eks hatt en tacky ubehagelig type bak meg på en flight med Swiss i Business Class (long haul). Han gjorde det samme som du tok bilde av ovenfor, bare med beina ca 5 cm unna hodet mitt. Heldigvis ba personalet han ryke og reise med den attituden.

Den med PMI-rutten känner jag väl igjen...har pendlat PMI-CPH/ARN ett år og det var ofte en särskilt otrevlig atmosfär i plus-kabinen. Sen kastet jag inn en brannfakkel og påstår at dryga självgoda skandinaver er kraftigt överrepresenterad på ön.

Jag flög till Milano för ett tag sedan och fick en polsk familj på raden framför, misstänker att det var första gången de flög, någonsin. Hör här:

Först tar mannen av sig jackan och hänger den över sitt säte, dvs så att hela jackan hänger ner framför brickbord, stolsficka osv för passageraren i stolen bakom. Hon lyfter då upp jackan och lägger den uppe på stolsryggen, mannen vänder sig om, skakar på huvudet och blänger ilsket på henne!

Sedan fälls skärmar ner vid var tredje stolsrad för att visa säkerhetsvideo. Mannen tittar upp ovanför sin stol där det inte finns någon skärm, han skakar irriterat på huvudet, sträcker sig upp och börjar bända i luckan till syrgasmaskerna. Han håller på ett bra tag och får väl upp en glipa på en centimeter ungefär men sen fälls alla skärmar upp igen och då slutar han. Sedan fäller han sin stolsrygg och tar på hörlurar, tyvärr sjunger han med i låtarna också... När kabinpersonalen ber honom resa upp stolsryggen inför start bara skakar han på huvudet och till slut får han ha kvar stolen så. Jag satt på fönsterplats i raden bakom så det där är ju min evakueringsväg, inte OK. Sen kommer serveringsvagnen, detta var SAS Go så kaffe eller the är det som ingår. Mannen tar en öl men vägrar betala, återigen låter de honom hållas, han slipper betala och får behålla ölen. Inför landning orkar de inte ens be honom fälla upp stol och bord.

När vi klivit av ser jag hans fru och dotter stå vid trappan och vänta på honom. Men han står ju bredvid mig på bussen som kör oss till gaten...

En av sakerna som är väldigt irriterande är just detta med handbagage. Är ganska trött på framför allt de som kör med x antal kassar, väskor, påsar, mm för att fylla upp alla hyllor så jag måste ha en liten väska under sätet.
Står annars ganska klart och tydligt när man bokar och betalar sin biljett vilka villkor som gäller. Inga större problem att följa dem.

Eller för den delen när man ska av och det står någon framför i gången som ska hitta och ta på sig en jacka, sedan en väska eller två, laptopen, och ett par påsar som ligger lite här och där, och justja, tidningen ska med också...

Eller för den delen när man ska av och det står någon framför i gången som ska hitta och ta på sig en jacka, sedan en väska eller två, laptopen, och ett par påsar som ligger lite här och där, och justja, tidningen ska med också...
Det stör mig inte alls. Normalt sett är det en värre flaskhals i bryggan så om det tar 10-15 sekunder extra för någon att packa ihop i planet kvittar det.

Stör mig på folk som tycker att hyllan är full för att dom har fått plats med sin väska och sen stänger luckan när kärran är fullbokad och det definitivt får plats med mer.

Stör mig i största allmänhet på folk som beter sig som det är deras första flygresa och kan ta väldigt mycket mer tid på sig jämfört med de som tänker till. Samtidigt får man acceptera att alla någon gång gör sin första flygning och kanske inte tänker på att vara "tidseffektiva" eller "kan" rutinerna.

Toppen