Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Jag stör mig väldigt mycket på att gate crew väldigt sällan (aldrig om man syftar på arlanda) bryr sig om att folk som inte har rätt till prio boarding ändå ställer sig i den kön och blir påsläppta utan kommentarer. Det är som med prio-bagaget som diskuterades i en annan tråd att det tar ju bort en stor del av förmånerna man får för frekvent flygande om de inte kan hålla förmånerna till de grupperna.

På nya T2 LHR tycker jag både gate och in-check sköter det bra men på Arlanda är det helt hopplöst. Alla kan stå i prio boarding kön.

M

Men, vilken tidszon är du i? För inte ska du vara på jobbet så här dags? Och jo, jag skrattade också lite för mycket, men lyckligtvis dränktes det av musiken i den bar där jag befinner mig!

Han kanske inte har hört talas om kayak.se...

(för övrigt så får den reklamen mig att tänka på BC-folk, fast av andra skäl än att vi inte känner till kayak...)

Sedan följer flera timmars monolog om dennes liv och livet i Skövde på 80, 90 samt dåvarande 00-talet. Några gången försöker jag sätta på mig hörlurarna för att njuta av IFE men detta avbryts ständigt av frågor om jag besökt Skövde eller är såndär Sthlmskille som aldrig varit utanför stan... Till slut sa jag till och då var det tyst i ca 45 min och sen började Skövdemannen istället fråga mig om jag tyckte om maten IFE etc och om jag flög ofta.

Hmm, han var nog definitivt inte representativ:D Det finns andra Skövdebor som gillar seat-block i Y och vill att grannarna håller truten som man kan läsa i lugn och ro:D

Amerikansk cabincrew. Flög United nu i veckan. Fy f-n vilken freak show - den yngste bland crewn var säkert 69 år och nu vet jag varför det finns "drinkvagnar" på amerikanska bolag trots att de inte innehåller drinkar. De är en annorlunda variant av rullator (och för vissa ett skadligt vapen - min vänstra tå och utsida på vänster knä är fortfarande blå)
Utan drinkvagnarna skulle de ramla omkull pga av ålderdom och slitage efter ett helt liv med alldeles för stora höfter. En höftsize som def. Inte är gjord för att svassa fram och tillbaka i en kabin. Om de åtminstone kunde göra det i takt så kanske man skulle få en bättre men ffa jämnare sovrytm.
Men de skall ha cred för den snabba servicen - nästa gång vore det roligt om vattnet kunde hällas i glaset.
Oavsett så tycker jag deras påmålade "Sorry Sir" känns som en alldeles för enkel utväg som kompensation för deras olämplighet att vara i en cabin.

Trodde inte jag skulle behöva skriva i denna tråd...., men igår på SK 1524 (LHR-ARN) så stötte jag på patrull. I en B736 hade jag givetvis bokat in mig, vid biljettbokning, på 10F, ni vet det där sätet på exitrow där någon 9F inte finns. Bra benutrymme således. En södermalmshipster av rang sitter på 10E och när de säger "boarding completed" tar jag för givet att hipstern ska flytta till 10D så att vi får lite space.
Men icke. Väl uppe i luften påpekar jag snällt att om han flyttar till gångplatsen så får vi lite mer space. Han tycker inte att det behövs då hans säte faktiskt är just mittensätet.

Jaha, vad väljer jag nu för taktik?

Tar en lov till toan efter 10 minuter och kollar om det finns någon annan plats jag kan ta sista timmen lite drygt. Fullt, nåt mittensäte här och var men det gör ju ingen glad. Går tillbaks och tar gångplatsen, nu sitter vi jävligt trångt. Jag erbjuder honom fönsterplatsen, men återigen propsar hipstern på att mittensätet är hans samtidigt som han påpekar att gångsätet inte är mitt. Jag klättrar över hipstern och tar min plats.

Hipsterns högra armstöd tog jag hand om, det fick han inte under resten av resan...

Trodde inte jag skulle behöva skriva i denna tråd...., men igår på SK 1524 (LHR-ARN) så stötte jag på patrull. I en B736 hade jag givetvis bokat in mig, vid biljettbokning, på 10F, ni vet det där sätet på exitrow där någon 9F inte finns. Bra benutrymme således. En södermalmshipster av rang sitter på 10E och när de säger "boarding completed" tar jag för givet att hipstern ska flytta till 10D så att vi får lite space.
Men icke. Väl uppe i luften påpekar jag snällt att om han flyttar till gångplatsen så får vi lite mer space. Han tycker inte att det behövs då hans säte faktiskt är just mittensätet.

Jaha, vad väljer jag nu för taktik?

Tar en lov till toan efter 10 minuter och kollar om det finns någon annan plats jag kan ta sista timmen lite drygt. Fullt, nåt mittensäte här och var men det gör ju ingen glad. Går tillbaks och tar gångplatsen, nu sitter vi jävligt trångt. Jag erbjuder honom fönsterplatsen, men återigen propsar hipstern på att mittensätet är hans samtidigt som han påpekar att gångsätet inte är mitt. Jag klättrar över hipstern och tar min plats.

Hipsterns högra armstöd tog jag hand om, det fick han inte under resten av resan...

Det är jäkligt jobbigt när sånt händer! Varför flyttar man inte? Det är ju verkligen en win-win.

Jag stör mig på mycket som många redan skrivit om.

- Mobilzombies som effektivt hindrar bakomvarande
- "va, är det en säkerhetskontroll på flygplatsen?"
- folk som trycker in kabinväska med våld i ett redan välfyllt fack och effektivt krossar ett par laptops samt skrynklar och skitar ner andras ytterkläder.
- När man för jubelidioten ovan påpekar att de vänligen ska vara försiktiga då man har ömtåliga saker i handbagaget får idiotsvaret "det är ingen fara!"
- folk som svänger jackor och bagage omkring sig i den överfyllda mittgången precis innan deboarding som om de vore ensamma på planet.

Råkade ut för nagelklippare och nagelfilare senast. Som tur var så var det bara händerna och inte fötterna. Fötterna placerades dock på väggen framför oss.

Underbar tråd som jag tycks ha upptäckt väldigt sent!
Allt det där med security, boarding och incheck etc stämmer till 100%.

Jag minns en gång då jag flög AF från CDG-JFK. Satt i Y med min fru i 4-säteskonfiguration. Platsen till vänster om mig var tom och till vänster om denna sitter en svensk dam i 55-årsåldern. Då vi uppnått cruisin-altitude dyker helt plötsligt en man (Den sk Skövdemannen) upp och på svengelska frågar han "is it okeyyyy if aj sitt hereee", Jag svarar på svenska att det är OK, (Det var mitt största misstag). Då börjar han på Västgötska basunera ut så att samtliga på planet hör "ÄR NI OCKSÅ SVENSKAR DET ÄR JU GÖÖR HÄRLIGT". Sedan följer flera timmars monolog om dennes liv och livet i Skövde på 80, 90 samt dåvarande 00-talet. Några gången försöker jag sätta på mig hörlurarna för att njuta av IFE men detta avbryts ständigt av frågor om jag besökt Skövde eller är såndär Sthlmskille som aldrig varit utanför stan... Till slut sa jag till och då var det tyst i ca 45 min och sen började Skövdemannen istället fråga mig om jag tyckte om maten IFE etc och om jag flög ofta.

Min fru som sov nästan hela resan skrattade högljutt då jag berättade om detta när vi gick av planet. Det var den resan som fick mig att uppskatta C.
Haha Skövdemannen, vet ju att det finns flera från "bögda" här ( undertecknad inkluderad ) - har dock inte träffat på dem utanför deras naturliga habitat.

Det finns ju otroligt mycket som kan irritera pa en resa.

- Businessclass resenarer som tror att bara for att dom reser i C sa ar dom battre an ovriga resenarer (aven andare businessclass passagerare.
- Ovanstaende resenarer som faller satet mitt under maltiden sa du spiller all din dryck
- Ovanstaende resenarer som gar pa planet forst och sedan direkt staller sig i gangen och fiplar med vaska och grejer so INGEN annan kan boarda planet, detta ar speciellt otrevligt nar det ar bussgate och minusgrader ute
- Ovanstaende resenarer i fast track i securityn som anvander 10 lador med en sak i varje lada
- Passagerare (ofta i ECO) som inte duschat eller kommer direkt fran en hard natts festande till en morgonflygning och sitter bredvid mig
- Passagerare som sitter i fel sate (mitt) och cabin crew som sager att det gor inget och ber mig sitta i ett annat sate istallet
- Folk som irriterar sig pa barn, barn ar jobbiga men de ska fa resa dom ocksa.
- Folk som gar sakta eller inte alls efter avstigning da jag bara vill hem fort
- Passkontrollanter som hellre sitter kvar i fikarummet nar koerna i border control borjar bli olidligtlanga (LHR T5 domestic transit)

Jag kan nog fylla pa dena listan och gora den mycket lang och ja jag vet att jag ar en jobbig resenar men nar man ar inne i en hektiskt reseperiod med 4-6 legs per vecka med manga tidiga flyg och lite somn sa blir listan lang.

Pa fredag blir det dock en resa i SAS Plus enbart for semester, och for att reta vissa barnhatare har sa ar hela min familj inklusive barnen placera pa rad 1 :)

Toppen