Senaste nytt

Vad gäller angående fast track för medresenär utan status?

Kan återkoppla från LHR. Inga problem att gästa en i fast tracken som EBG, tjejen i securityn tog fram en lista och kolla vilka bolag som hade +1 i fast tracken. SAS var en av dem. Det var långt ifrån alla bolag som hade +1.

Har ni sett liknade listor på andra flygplatser?

Imorgon blir det experiment. En EBD och en EBS ska flyga LOT ekonomi imorgon. Har plockat ut boardingkort både via SAS och via LOT. Ska bli intressant att se om vi kommer igenom båda två, och isåfall på vilket sätt.

En aning OT men på CPH i måndags blev jag först nekad att gå i fast track som EBG, flygandes med Lufthansa. Damen i spärren hävdade att det bara var för SAS och Wideröe. Aldrig varit med om innan, har alltid gått där när jag flyger Star Alliance, det hjälpte inte att jag citerade guldförmånerna från SAS "Du är välkommen att använda SAS Fast Track genom säkerhetskontrollen när du reser med SAS, Widerøe och andra medlemmar i Star Alliance."
Jag blev lite sur så jag gick ner till Business check-in och bad dem bekräfta att jag hade rätt och skriva ut nya boardingpass, då gick det plötsligt bra att passera. Hela proceduren tog förmodligen tre gånger så lång tid som om jag gått i vanliga säkerhetskontrollen men det blev till en principfråga.

En aning OT men på CPH i måndags blev jag först nekad att gå i fast track som EBG, flygandes med Lufthansa. Damen i spärren hävdade att det bara var för SAS och Wideröe. Aldrig varit med om innan, har alltid gått där när jag flyger Star Alliance, det hjälpte inte att jag citerade guldförmånerna från SAS "Du är välkommen att använda SAS Fast Track genom säkerhetskontrollen när du reser med SAS, Widerøe och andra medlemmar i Star Alliance."
Jag blev lite sur så jag gick ner till Business check-in och bad dem bekräfta att jag hade rätt och skriva ut nya boardingpass, då gick det plötsligt bra att passera. Hela proceduren tog förmodligen tre gånger så lång tid som om jag gått i vanliga säkerhetskontrollen men det blev till en principfråga.
Ok, så det fungerade bra om du hade boardingkort från SAS? Men inte med boardingkort från Lufthansa?

Då var det dax igen....för något år sedan blev man stoppad om man åkte Swiss pga att de hade annan handling agent...
Det verkar som "sommarjobbaren" är på plats igen:(

Ok, så det fungerade bra om du hade boardingkort från SAS? Men inte med boardingkort från Lufthansa?

Faktum är att jag hade boardingkort från båda bolagen i min telefon, det jag visade var skapat från SAS-appen så det står t o m SAS uppe i hörnet, trots att det var en L H flight. Mitt EBG var inlagt i bokningen men det var alltså inte det hon invände mot, det var att jag flög Lufthansa.

I SAS business check-in lade han till "SKP" på boardingkortet när han skrev ut det, sen gick det bra.

Låter onekligen som att "sommarjobbarna" är tillbaka på plats. Lär bli en del sådana händelser under sommaren gissar jag påo_O

Låter onekligen som att "sommarjobbarna" är tillbaka på plats. Lär bli en del sådana händelser under sommaren gissar jag påo_O

Fast nej. SAS fast track är inte en Star Alliance guld förmån. Kolla själv på Lufthansas fast track Finder.

ee867c369138bb4f10d0e744813d17c6.png

Lite motsägelsefullt, så här står det på SAS hemsida.
På flygplatsen – försenat/inställt flyg, säkerhetskontroller, lounger osv. | SAS

Du kan använda SAS Fast Track om du:
  • Är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem och reser med SAS eller ett annat Star Alliance-flygbolag (oavsett biljettyp). Du kan också ta med dig en gäst eller upp till fyra nära familjemedlemmar genom SAS Fast Track (i Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn) när alla reser med samma SAS-flygning. Kom ihåg att ditt medlemsnummer måste registreras på resan om du ska kunna dra fördel av dina förmåner.
Svårt att veta vad som gäller?

Toppen