Senaste nytt

Vad gäller angående fast track för medresenär utan status?

Jag tycker faktiskt inte att det här är särskilt svårt att förstå.

SAS har bestämt att man som förmån till sina statuspassagerare (PLUS, Business, EBP, EBD, EBG och ibland EBS) vill erbjuda en egen Fast Track i Köpenhamn (och möjligen andra platser). För att ytterligare belöna sina mest lojala kunder (EBP, EBD, EBG) har man bestämt att dessa ska få nyttja denna Fast Track även när de reser med andra Star Alliance bolag. Denna Fast Track "ägs" av SAS, dvs. de betalar kostnaden för den, och de har satt upp reglerna för tillträde och att det enbart ska gynna egna kunder. Star Alliance har ingenting över huvudtaget med den här Fast Track att göra.

De sk Gold Track som tillhandahålls av Star Alliance betalas av Star Alliance som då ger alla med Star Alliance Gold tillträde, oavsett vilket program man tillhör. För att SAS Fast Track ska bli en Gold Track så måste Star Alliance betala SAS för detta. Jag tror faktiskt inte att SAS heller har något intresse av att öppna upp sin egen Fast Track för Star Alliance. Utan att veta så tror jag att de flesta Gold Track som finns drivs av flygplatserna och inte av enskilda flygbolag.

Utvecklingen av Star Alliance förmåner drivs av Star Alliance och betalas av Star Alliance helt oavhängigt vilka förmåner som utvecklas och drivs av enskilda flygbolag. Vissa saker regleras säkert i avtalen mellan Star Alliance och respektive flygbolag, men i grunden så bestämmer flygbolagen sitt och Star Alliance sitt.

Jag tycker att det är helt ok att ett flygbolag ger unika fördelar till sina egna kunder.

Således, som EBG+ så får man alltid tillgång till SAS Fast Track om man reser med SAS eller ett annat Star Alliance bolag. Jag har blivit nekad en gång för några år sedan (flög med Turkish), men då skrev jag till kundtjänst och klagade och fick både en ursäkt och Extrapoäng som kompensation.
 

Agö

Medlem
Jag tycker att det är helt ok att ett flygbolag ger unika fördelar till sina egna kunder.
Inte bara OK, det är givetvis en betydelsefull konkurrensfördel - bara för att man är med i en allians upphör man ju inte att konkurrera med varandra.

Dessutom - om vi tar Kastrup som exempel - erbjuder de flesta andra Star Alliance-bolag FT till statusmedlemmar och affärsklassresenärer via CPH Express. Undantaget är Lufthansa.
 
Men i just det här fallet så är väl informationen på hemsidan korrekt, eller hur?
Det beror på vilken av SAS webbsidorna du menar. Det är ju lite olika bud där.

Edit:
Exempel:

EuroBonus Diamond & Gold members can also bring a (1) friend or immediate family member (max 4) with them through Fast Track provided both of you travel on the same flight with SAS, Widerøe when traveling from Scandinavia.

Fast Track Security - SAS

FAST TRACK"
Ta snabbaste vägen genom säkerhetskontrollen med SAS Fast Track.
Du får ta med dig en vän eller högst fyra familjemedlemmar genom SAS Fast Track i Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn.


Gäller när ni alla reser med samma flyg med SAS, Widerøe eller Star Alliance.

SAS Fast Track
  • You can use SAS Fast Track security regardless of ticket type, when traveling on a same day ticket with SAS, Widerøe or another Star Alliance member airline.
  • In Stockholm, Gothenburg, Copenhagen and Oslo you may bring along one guest or your immediate family (wife/husband/partner and own children, maximum 4 family members). This applies for most SAS destinations. See detailed info
Och svaret från Diamond-supporten:
Diamondsupporten mailade tillbaka till mig idag:

Jag har undersökt detta och det är så att Lufthansa ingår inte längre i avtalet för FastTrack på Landvetter.
Jag har tagit detta vidare för att uppdatera informationen på hemsidan och jag beklagar de problem detta medfört.

Inte helt solklart således

Edit2:
Hittade en variant till
A EuroBonus Gold or Diamond member traveling on SAS or another Star Alliance airline (regardless of ticket type). You can also bring one guest or up to 4 close family members through SAS Fast Track (in Stockholm, Gothenburg, Oslo and Copenhagen) when everyone is traveling on the same SAS flight. Remember that your membership number must be registered on the trip to be able to use your benefits
 
Last edited:
Ang fast track på Landvetter GOT:
Frågade vid incheck vad som gällde, men de hade ingen aning.
Frågade också vid spärren till fast track. Där sa de att man alltid kan ta med en gäst med guldkort eller högre, fast man får hojta till eftersom gästen behöver gå genom den vanliga spärren och sen släppas igenom avgränsningen mellan vanliga kön och fast tracken. Och den som gästar måste ha Fast track på boardingkortet.
 

Nilann

Medlem
Enligt incheck i juni gäller inte Fasttrack på Landvetter med EBG för Lufthansa Economy, trots att detta fungerat i ett år. Hävdade att EBG har Fasttrack oavsett bokningsklass, enligt SAS hemsida. Herr Nilanns trötta kommentar: Vi diskuterar inte detta vid incheckningen. Sedan gick vi direkt till Fasttrack, jag gick först som EBG och herr Nilann direkt efter, som EBS. Det fungerade perfekt för oss båda, utan någon hjälp från personalen.
 

Timpsi

Medlem
Fast nej. SAS fast track är inte en Star Alliance guld förmån. Kolla själv på Lufthansas fast track Finder.
Det var då märkligt att det fungerat finfint tidigare, men inte nu helt plötsligt. Vad Lufthansas "Fast Track Finder" säger är orelevant i detta fall då jag är EBD-kund, via SAS och flyger med ett annat Star Alliance-flygbolag.
 

AndersSt

Medlem
En aning OT men på CPH i måndags blev jag först nekad att gå i fast track som EBG, flygandes med Lufthansa. Damen i spärren hävdade att det bara var för SAS och Wideröe. Aldrig varit med om innan, har alltid gått där när jag flyger Star Alliance, det hjälpte inte att jag citerade guldförmånerna från SAS "Du är välkommen att använda SAS Fast Track genom säkerhetskontrollen när du reser med SAS, Widerøe och andra medlemmar i Star Alliance."
Jag blev lite sur så jag gick ner till Business check-in och bad dem bekräfta att jag hade rätt och skriva ut nya boardingpass, då gick det plötsligt bra att passera. Hela proceduren tog förmodligen tre gånger så lång tid som om jag gått i vanliga säkerhetskontrollen men det blev till en principfråga.

En liten uppdatering.
Jag lade en complaint på sas.se om att jag (ganska bryskt) blivit nekad fast track trots att jag uppfyllde de två kriterierna (EBG och Star Alliance) vilket jag kunde styrka på plats med EB-kort och boardingkort.

Fick först ett standardsvar med en allmän ursäkt, ingenting kring sakfrågan. Skrev tillbaka och fick då ett trist svar att man kompenserar mig med 3000 EB poäng, med kommentaren "ett undantag från vår sida". Den kommentaren antyder att jag egentligen inte alls har rätt till kompensation. När jag då frågar vad som menas skriver handläggaren att "I vanliga fall kompenserar vi aldrig för otrevligt bemötande, jag valde att göra ett undantag i det här fallet, därav mitt tidigare svar."

Ja ja, utagerat från min sida, nu vet jag vad som gäller om det händer igen.
 
Hej gott folk, imorgon ska jag flyga till Oslo och fick precis höra att en vän till mig flyger med sas en timme innan mig. Får jag ta med mig en vän in i loungen trots att vi inte flyger på samma flight?Personen innehar inte någon status.
 
Toppen