ResenärenLars
Medlem
Jag tycker faktiskt inte att det här är särskilt svårt att förstå.
SAS har bestämt att man som förmån till sina statuspassagerare (PLUS, Business, EBP, EBD, EBG och ibland EBS) vill erbjuda en egen Fast Track i Köpenhamn (och möjligen andra platser). För att ytterligare belöna sina mest lojala kunder (EBP, EBD, EBG) har man bestämt att dessa ska få nyttja denna Fast Track även när de reser med andra Star Alliance bolag. Denna Fast Track "ägs" av SAS, dvs. de betalar kostnaden för den, och de har satt upp reglerna för tillträde och att det enbart ska gynna egna kunder. Star Alliance har ingenting över huvudtaget med den här Fast Track att göra.
De sk Gold Track som tillhandahålls av Star Alliance betalas av Star Alliance som då ger alla med Star Alliance Gold tillträde, oavsett vilket program man tillhör. För att SAS Fast Track ska bli en Gold Track så måste Star Alliance betala SAS för detta. Jag tror faktiskt inte att SAS heller har något intresse av att öppna upp sin egen Fast Track för Star Alliance. Utan att veta så tror jag att de flesta Gold Track som finns drivs av flygplatserna och inte av enskilda flygbolag.
Utvecklingen av Star Alliance förmåner drivs av Star Alliance och betalas av Star Alliance helt oavhängigt vilka förmåner som utvecklas och drivs av enskilda flygbolag. Vissa saker regleras säkert i avtalen mellan Star Alliance och respektive flygbolag, men i grunden så bestämmer flygbolagen sitt och Star Alliance sitt.
Jag tycker att det är helt ok att ett flygbolag ger unika fördelar till sina egna kunder.
Således, som EBG+ så får man alltid tillgång till SAS Fast Track om man reser med SAS eller ett annat Star Alliance bolag. Jag har blivit nekad en gång för några år sedan (flög med Turkish), men då skrev jag till kundtjänst och klagade och fick både en ursäkt och Extrapoäng som kompensation.
SAS har bestämt att man som förmån till sina statuspassagerare (PLUS, Business, EBP, EBD, EBG och ibland EBS) vill erbjuda en egen Fast Track i Köpenhamn (och möjligen andra platser). För att ytterligare belöna sina mest lojala kunder (EBP, EBD, EBG) har man bestämt att dessa ska få nyttja denna Fast Track även när de reser med andra Star Alliance bolag. Denna Fast Track "ägs" av SAS, dvs. de betalar kostnaden för den, och de har satt upp reglerna för tillträde och att det enbart ska gynna egna kunder. Star Alliance har ingenting över huvudtaget med den här Fast Track att göra.
De sk Gold Track som tillhandahålls av Star Alliance betalas av Star Alliance som då ger alla med Star Alliance Gold tillträde, oavsett vilket program man tillhör. För att SAS Fast Track ska bli en Gold Track så måste Star Alliance betala SAS för detta. Jag tror faktiskt inte att SAS heller har något intresse av att öppna upp sin egen Fast Track för Star Alliance. Utan att veta så tror jag att de flesta Gold Track som finns drivs av flygplatserna och inte av enskilda flygbolag.
Utvecklingen av Star Alliance förmåner drivs av Star Alliance och betalas av Star Alliance helt oavhängigt vilka förmåner som utvecklas och drivs av enskilda flygbolag. Vissa saker regleras säkert i avtalen mellan Star Alliance och respektive flygbolag, men i grunden så bestämmer flygbolagen sitt och Star Alliance sitt.
Jag tycker att det är helt ok att ett flygbolag ger unika fördelar till sina egna kunder.
Således, som EBG+ så får man alltid tillgång till SAS Fast Track om man reser med SAS eller ett annat Star Alliance bolag. Jag har blivit nekad en gång för några år sedan (flög med Turkish), men då skrev jag till kundtjänst och klagade och fick både en ursäkt och Extrapoäng som kompensation.