Senaste nytt

Vad gäller angående fast track för medresenär utan status?

Hej,

Har själv EBG och reste i veckan med en kollega som har EBS, jag hade bokat resan för oss båda och vi åkte med SAS till Polen via Köpenhamn.

För ett par månader sen hade jag bokat en liknande resa med min fru, som också har EBS och då trodde jag att hon också kunde använda fast track, vilken dock inte fungerade utan hon blev stoppad på Arlanda.

Detta berättade jag för min kollega, han hävdade dock att ifall jag bokat och har EBG så kan han också använda sig av både fast track och priority boarding (tidigare kunde ju alla använda priority boarding, men han menade nu efter att man börjat kolla).

Det visade sig att när vi gick till security så hade han faktiskt fast track, stod tydligt på skärmen, men det stod inte på hans elektroniska boardingkort, det fungerade på Arlanda och i Gdansk.

Vidare så fungerade priorty på Arlanda, Köpenhamn och Gdansk.

Är det någon som vet om detta var en tillfällighet eller om SAS ändrat reglerna så att "medresenärer" får samma status som den som bokat biljetten?
 

Brandten

Medlem
Så länge det inte är automatiska dörrar/grindar utan mänskliga faktorn så är svaret ja och nej.

Fast track gäller bara för dig och ditt resesällskap med samma bokningsnummer. Jag har dock rest med familjen på olika bokningsnummer från Arlanda och FruBrandten & MiniBrandten gled utan bekymmer igenom fast track.
 

Agö

Medlem
Det är tydligt på hemsidan.

EuroBonus Diamond & Gold members can also bring a (1) friend or immediate family member (max 4) with them through Fast Track provided both of you travel on the same flight with SAS, Widerøe when traveling from Scandinavia.

Fast Track Security - SAS
 

Brandten

Medlem
Det är tydligt på hemsidan.

EuroBonus Diamond & Gold members can also bring a (1) friend or immediate family member (max 4) with them through Fast Track provided both of you travel on the same flight with SAS, Widerøe when traveling from Scandinavia.

Fast Track Security - SAS

Ska man vara riktigt petiga så är det inte tydligt eftersom det står "same flight" medan SAS kundtjänst säger samma bokningsnummer, vilket kan vara två helt olika saker.
 

AndersSt

Medlem
Trots ganska tydliga regler har det hittills alltid gått bra för mig som EBG att gästa min statuslösa kollega genom SAS Fast Track på CPH när vi båda flyger Brussels Airlines (på olika bokningsnr vilket knappast spelar någon roll i detta fallet). Jag antar att det helt bygger på personalens välvilja.
 

Sebbef83

Medlem
Har aldrig haft problem i CPH att gästa genom fast track. I Madrid har det alltid varit problem och krävt en hel del diskussion att gästa med Lufthansa, i Geneve har det inte gått då fast track är automatisk med barcode scanner.
 
Det sitter nya spärrar till fast tracken på Landvetter också. Det finns personal där, men de släpper inte förbi när jag vill ta med en statuslös medpassagerare även om vi är på samma bokning.
Jag mejlade Diamondsupporten häromdagen för att få klarhet i vad som gäller, och om det som står på hemsidan är rätt så bad jag supporten att informera personalen i spärren om detta också.
Har inte fått svar än.
 
Spärren på Landvetter är ofta bemannad (än så länge...) Frågade sist jag reste då jag hade två kollegor med (på samma bokning) Blev njet på det tyvärr, en var ok enligt "gatekeepern".
 
Toppen