Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Har bara fått det till USA när jag rest på enkelbiljetter. Ingen SSSS på domestic flyg, eller resa ut från landet.

Enkelbiljetter verkar vara ett ganska säkert sätt att provocera fram SSSS på. Har fått SSSS två gånger varav den ena gången var en enkelbiljett (bokad på grund av missad anslutning). Så jag tror inte du behöver oroa dig.

Dags att sluta lurka här :).

Hur är det nu när man fått ett nytt ESTA och möjligheten att använda APC maskinerna? CBP säger " Visa Waiver Program visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008."

Jag vill minnas att det var mycket snack i början om att man var tvungen att ha varit i USA en gång tidigare på samma ESTA för att få använda dem? Har det kanske ändrats sen de infördes?

Det gäller alltså gammalt pass som tidigare varit i USA men nytt ESTA.

Jag har alltid tolkat reglerna som att nytt ESTA = manuell behandling första gången och därefter får man använda automaterna, helt oberoende av om passet varit i USA tidigare eller inte. Jag har dock inte fått tillfälle att testa själv än.

Jag har alltid tolkat reglerna som att nytt ESTA = manuell behandling första gången och därefter får man använda automaterna, helt oberoende av om passet varit i USA tidigare eller inte. Jag har dock inte fått tillfälle att testa själv än.
Det är vad jag läst och trott med, men CBPs sida verkar inte hålla med mig. Tänkte med så många USA-resenärer här att någon hade testat det redan :)

Det är vad jag läst och trott med, men CBPs sida verkar inte hålla med mig. Tänkte med så många USA-resenärer här att någon hade testat det redan :)
Nytt esta fick inte jag använda maskinerna med åtminstone. Det var dock även nytt pass men agenten där sade att det var estat som gällde. Visseligen kundtjänst,men svaret kom väldigt snabbt vilket tyder på att hon svarat på den många gånger förut...

Nytt esta fick inte jag använda maskinerna med åtminstone. Det var dock även nytt pass men agenten där sade att det var estat som gällde. Visseligen kundtjänst,men svaret kom väldigt snabbt vilket tyder på att hon svarat på den många gånger förut...
Tack! Otroligt märklig information ifrån CBP då :|

Sist jag kom med barnen var det passet som gällde inte ESTA när vi testade maskinerna. Nytt pass gäller manuell betjäning.
Har inte svenskt pass om nu detta har betydelse.

Toppen