Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Mja, dubbla efternamn och efternamn med bindestreck är inte tillåtet sedan ändringarna av namnlagen kring förra sekelskiftet och någon gång på 80-talet. Vill man ha sammanknytning med sin nya partners tidigare efternamn så kan båda behålla det som mellannamn men det ärvs inte till barn.
IOFS väldigt OT men jag tror inte att båda kan ta sin partners namn, bara en kan det.

dvs Anna kan inte samtitigt ta Anna Karlsson Andersson

det kan ha ändrats sedan jag gifte mig i mitten av 2000-talet men så fick jag reda på att det var då.

IOFS väldigt OT men jag tror inte att båda kan ta sin partners namn, bara en kan det.

dvs Anna kan inte samtitigt ta Anna Karlsson Andersson

det kan ha ändrats sedan jag gifte mig i mitten av 2000-talet men så fick jag reda på att det var då.
Så är det fortfarande:
Den av er som väljer den andres efternamn har möjlighet att anmäla ett tidigare efternamn som mellannamn. Detta namn kan vara ett namn som du senast bar som ogift eller i ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap.

Väljer ni att ha olika efternamn har en av er, med den andres samtycke, möjlighet att anmäla den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är att det namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Det är bara en av makarna som kan ha den andres mellannamn. Man kan alltså inte ha varandras.
[...]
Mellannamnet är ett namn som, till skillnad från efternamn, inte kan föras vidare till make, maka eller barn. Mellannamn bärs alltid närmast framför efternamnet. Bindestreck an

Fast egentligen skulle en ny namnlag redan varit i kraft sedan 1 januari 2015. Dock var det ett val 2014 och lite oreda i politiken därefter så den nya namnlagen är uppskjuten.

En ny lag om personnamn - Regeringen.se

"Namnlagskommittén lämnar i detta betänkande förslag till en ny lag om personnamn som ska ersätta den drygt 30 år gamla namnlagen (1982:670). Den nya lagen, som föreslås träda i kraft den 1 januari 2015, syftar genomgående till att ge medborgarna större frihet att själva få välja sina namn, samtidigt som lagstiftningen blir lättare att förstå och hanteringen av namnärendena förenklas. Lagen får ett väsentligt mindre omfång än nu gällande namnlag, och antalet paragrafer minskas från 53 till 41.

Kommittén föreslår bland annat följande förändringar.

• Efternamn ska fritt kunna bildas på något av föräldrarnas förnamn med tillägg av ändelserna son eller dotter.
  • Det ska bli fritt att byta till ett efternamn som är så vanligt att att det bärs av minst 2 000 personer.
  • Dubbla efternamn får bildas. Den som har ett dubbelt efternamn bestämmer själv ordningsföljden mellan namnen, om dessa ska vara förenade med bindestreck och om och när något av namnen i dubbelnamnet ska strykas.
  • Nya mellannamn kan inte tas, men den som redan har ett mellannamn behåller det så länge han eller hon önskar.
  • Hindren mot att ändra förnamn och efternamn flera gånger tas bort.
  • Förnamn ska kunna ändras enklare och i samtliga fall kostnadsfritt.
  • Skatteverket blir ny namnmyndighet. Patent- och registreringsverkets befattning med personnamn upphör."

Nu blev det lite brottom, ska åka om ett par dagar. Jag läste att om man fått ett nytt pass, måste man ansöka om ny ESTA även om man redan har en giltig ESTA med det gamla passet, är det verkligen så? Har inte alls tänkt på detta, tur att jag råkade läsa. Började nästan panikera, men inom 72h ska man ju få svar, så det är bara att börja hacka tangentbord

Jag skrev bara i mitt tilltalsnamn i "given name", men jag har 2st förnamn till kan det bli problem?
(Jag kommer inte ihåg om jag skrev alla 3 förnamnen på mitt gamla ESTA som gick ut i somras, men nu har jag också bytat pass sedan dess.)

Tack agehall, du har varit snäll och svarat otaliga gånger på upprepade frågor. Jag undrar om du får bonus av ESTA ;)

Jag förstår dock folk som jag "idiotfrågar" detaljer i amerikansk stil. Man blir försiktig och tveksam alltid när det gäller USA :D

Toppen