Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Det är är säkert en fråga som kommit upp flera gånger innan, men när jag söker på det får jag olika svar.

Vi skall till USA i början av november och eftersom det är första besöket skall jag nu fylla i min ESTAansökan.
Mitt tilltalsnamn är mitt tredje förnamn i passet, hur skall jag då fylla i förnamn i ansökan?

Tack på förhand.

Jag har mitt andranamn som tilltalsnamn. Fungerat utmärkt att ange detta... Någon gång har jag fått frågan om mitt förstanamn, men inga större grejor - verkar mest varit av nyfikenhet.

Det är är säkert en fråga som kommit upp flera gånger innan, men när jag söker på det får jag olika svar.

Vi skall till USA i början av november och eftersom det är första besöket skall jag nu fylla i min ESTAansökan.
Mitt tilltalsnamn är mitt tredje förnamn i passet, hur skall jag då fylla i förnamn i ansökan?

Tack på förhand.

Jag har också 3 namn mitt andra namn är tilltallsnamn, har alltid fyllt i ESTA precis som i passet men flygningar, bonus program och kredit kort så har jag alltid tilltallsnamn efternamn, aldrig varit problem i USA

Jag brukar också skriva som det står i passet, känns som det blir minst problem då.
Tilltalsnamn för de väl fråga om isf, inte för att jag tror att de bryr sig ärligt talat.

Tack på förhand.

Precis fyllt i ett. Kör det som står i passet.
Du har säkert koll på att det finns en del siter som skor sig på ansökningsavgiften. Och som ser väldigt likt ut den officiella.
Höll på att åka dit själv på detta.

Jag har mitt andranamn som tilltalsnamn. Fungerat utmärkt att ange detta... Någon gång har jag fått frågan om mitt förstanamn, men inga större grejor - verkar mest varit av nyfikenhet.

Nu utgår jag från att det är ett typo, men vi tar det här igen... :)

Andranamn är ett andra efternamn som man kan ta när man gifter sig. Kalle Karlsson kan tex ta sin fru, Anna Anderssons efternamn och heta Kalle Andersson-Karlsson. Väldigt stor skillnad från ett andra förnamn.

När vi pratar förnamn finns det bara förnamn. Ett av dessa benämns också tilltalsnamn och är markerat i vissa databaser för att myndigheter ska veta vad du vill bli tilltalad med.

Nu utgår jag från att det är ett typo, men vi tar det här igen... :)

Andranamn är ett andra efternamn som man kan ta när man gifter sig. Kalle Karlsson kan tex ta sin fru, Anna Anderssons efternamn och heta Kalle Andersson-Karlsson. Väldigt stor skillnad från ett andra förnamn.

När vi pratar förnamn finns det bara förnamn. Ett av dessa benämns också tilltalsnamn och är markerat i vissa databaser för att myndigheter ska veta vad du vill bli tilltalad med.
Hihi, nu får jag vara petimeter med herr @agehall :) Har man andranamn får man INTE ha bindesträck mellan namnen. Om Kalle skulle ta Annas efternamn som andranamn skulle han heta Kalle Andersson Karlsson.

Mja, dubbla efternamn och efternamn med bindestreck är inte tillåtet sedan ändringarna av namnlagen kring förra sekelskiftet och någon gång på 80-talet. Vill man ha sammanknytning med sin nya partners tidigare efternamn så kan båda behålla det som mellannamn men det ärvs inte till barn.

Hihi, nu får jag vara petimeter med herr @agehall :) Har man andranamn får man INTE ha bindesträck mellan namnen. Om Kalle skulle ta Annas efternamn som andranamn skulle han heta Kalle Andersson Karlsson.
Då måste jag gå steget längre och hävda att det inte ens finns något som heter andranamn, utan endast förnamn, mellannamn och efternamn ;)

Toppen