Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Det är riktigt smidigt så länge du inte får ett stort kryss över lappen som skrivs ut.

Jag har testat APC 2 ggr i år LAX plus MIA, bägge gångerna stort kryss. Jag frågade också CBP agenten varför jag alltid fick det..
Han sa att de har problem med att få mina ifngeravtryck att fasta i APCn... låter lite knepigt. Först gången ( i somras i LAX) fick både Her och Fru kryss. Nu senast i MIA bara herr (jag)... o_O fru fick OK.. Kul att se vad som händer i LAX nästa sommar...? ;)

Maskinerna på JFK var väldigt petiga med fotografier och fingeravtryck medan de på LAX och DFW var ganska lätta att ha att göra med. Känns som om det finns flera olika versioner i drift.

Jag har testat APC 2 ggr i år LAX plus MIA, bägge gångerna stort kryss. Jag frågade också CBP agenten varför jag alltid fick det..
Han sa att de har problem med att få mina ifngeravtryck att fasta i APCn... låter lite knepigt. Först gången ( i somras i LAX) fick både Her och Fru kryss. Nu senast i MIA bara herr (jag)... o_O fru fick OK.. Kul att se vad som händer i LAX nästa sommar...? ;)

Jag hade samma problem i MIA med att den inte kunde läsa höger hand för 1 vecka sen. Provade med vänster ... och det fungerade utmärkt. MIA verkar ha den äldre typ av maskiner som har svårare att läsa av avtrycken.

Fråga 1:
Om jag flyger t ex mellan Kanada och Mexiko då flyger man över USA:s luftrum. Behöver jag då att ansöka ESTA även om jag inte besöker/landar USA?

Jag tror att jag har läst någonstans att man behöver att ansöka ESTA även när man flyger över USA:s territorium.

Fråga 2:
Om svaret är ja på fråga 1, behöver man att ansöka ESTA när man flyger över Guam (Marianerna)?

T ex flygning mellan Tokyo och Sydney flyger över Guam.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
  • Gilla
Reactions: olo
Det har jag svårt att se att man behöver. Jag kan iaf inte se några regler som säger att det är så. Det är bara om du ska göra transit i USA eller dess territorier som du behöver ESTA. Vet dock inte vad som händer ifall det blir en diversion och alla passagerare tvingas gå av i USA, men jag ser fram emot en rapport från dig om detta.. ;)

Det har jag svårt att se att man behöver. Jag kan iaf inte se några regler som säger att det är så. Det är bara om du ska göra transit i USA eller dess territorier som du behöver ESTA. Vet dock inte vad som händer ifall det blir en diversion och alla passagerare tvingas gå av i USA, men jag ser fram emot en rapport från dig om detta.. ;)
Det ser ut som jag har blandat ihop med "Secure Flight". :oops:

Sterling Travel skrev:
As of 8 March 2012, the TSA (US Transportation Security Administration) has extended the requirement for airlines to collect and submit Secure Flight Passenger Data (SFPD) information to customers potentially flying over US airspace. This implies that SFPD information will be required for travellers flying to/from Canada, Mexico, Cuba & Dominican Republic.

If you are booking within 72 hours of departure the data must be provided at time of booking. If you have provided your full APIS data (see below), then that data will also satisfy Secure Flight.
US Immigration Requirements - SFPD, APIS & ESTA

Toppen