Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Skärmavbild 2015-05-27 kl. 22.07.05.png

Jag har läst igenom tråden, men det som beskrivs på ESTA-ansökans hemsida stämmer rimligtvis inte med vad som sägs i tråden.

Visa bifogad bild 36227
Jag har läst igenom tråden, men det som beskrivs på ESTA-ansökans hemsida stämmer rimligtvis inte med vad som sägs i tråden.
I Sverige är det vi kallar 'mellannamn' i vardagligt språk ett andra förnamn (given name).

Se Given name - Wikipedia, the free encyclopedia
Under the common Western naming convention, people generally have one or more forenames (either given or acquired). If more than one, there is usually a main forename (for everyday use) and one or more supplementary forenames; but sometimes two or more carry equal weight. Beyond preceding the surname there is no particular ordering rule for forenames. Often the main forename is at the beginning, resulting in a first name and one or more middle names, but other arrangements are quite common.

Så om det står "Given name/names" är min erfarenhet att det är bra att uppge samtliga förnamn.

På frågan " Reser du till USA på genomresa till ett annat land", Vad ska jag svara där?
USA är ju en del av resan, men vi skall vidare till Syd Amerika efter två dagar i New York

För att ytterligare utveckla namnfrågan förklarar denna artikel det på ett tydligt sätt:
Middle name - Wikipedia, the free encyclopedia

På frågan " Reser du till USA på genomresa till ett annat land", Vad ska jag svara där?
USA är ju en del av resan, men vi skall vidare till Syd Amerika efter två dagar i New York
Jag tror inte att det spelar någon större roll. Har själv haft många resor vidare efter stopp i USA på ESTA (som dock skaffats för annan resa), och det finns ju inget krav på att uppdatera.

Jag angav "nej" i rutan. Jag reser vidare men det är ingen transfer.
Sedan angav jag hotellets namn osv i kontaktuppgifter.

Jag fick min ansökan godkänd på direkten. Min sambo som både bott och arbetat i USA under flera tillfällen fick "ansökan bearbetas". :)

En till fråga angående ESTA.
Vi har fått våra ansökningar godkända.

Vi ankommer USA för att stanna där 2 nätter för vidare resa mot Syd-Amerika.
Vid återresa till USA ankommer vi från Brasilien och stannar 3 nätter i New York innan hemfärd till Sverige.
Behövs det anges adress osv för ankomsten från Brasilien till USA?

Vi har angett hotell på dit-vägen, men hem har vi inte bokat något och tänker vänta med det.
Kan det bli problem ?

Det bästa är att aldrig ange adressen i ESTAt. Det behövs inte och du slipper problemet med att uppdatera den. Om du nu angett adressen, låt den vara och bry dig inte mer om den saken.

Du kommer dock behöva ange hotelladress i APIS-informationen som du ger till flygbolaget via dess hemsidor för bägge resorna till USA (dvs från Sverige och från Brasilien) senast vid incheckningen.

Hitta på namn på godtycklig hotell. Tomt kan man inte lämna formuläret. Man skriver antingen transit eller hittar på address. Har testat olika kombinationer, aldrig behövt uppdatera eller vara korrekt så länge man skriver nånting där

För att förtydliga. I ESTA-ansökan har vi angett hotellets namn och adress när vi ankommer till USA från Europa.
När vi sedan ankommer USA 3 veckor senare från Brasilien har vi ej angett något hotellnamn eftersom att vi ej bokat något.

ESTA-ansökan behövs väl bara göras en gång om jag förstått det rätt? Den är giltig i 2 år?

Jag hittar ej någonstans att fylla i APIS hos United som flyger oss från Europa.
Från Brasilien till NYC kan jag fylla i när jag hämtar bokningen på SAS eftersom att den är bokad genom EB.

Toppen