Senaste nytt

US Airways Dividend Miles Buy miles kampanj tråd

Ja, nu har jag fått uppleva i praktiken hur det funkar när en connection går åt h-lvete med en USDM-award-biljett. Jag hade endast 45min bytestid i MUC och även om deras MCT är 30min visste jag att det skulle bli på håret. När flyget från GOT var 1h försenad var det så klart kört... Jag var rätt oroad för hur ombokningar osv. skulle skötas när det "bara" var en award-biljett, trots allt har jag ju endast betalat ca 8kkr för den ;-) Men faktum är att jag är imponerad över hur allt sköttes. Direkt när jag kom av planet i MUC så stod det en ANA-representant som beklagade att jag missat deras flyg och eskorterade mig till Lufthansas service desk. Där fick jag snabb och vänlig hjälp och de försökte få på mig på en routing via Shanghai samma kväll (skulle till Peking) men tyvärr var deras First slutsåld där. Så jag accepterade en övernattning på flygplatshotellet (väldigt fräscht för övrigt) och de satte mig på ett morgonplan till ZRH och därifrån vidare till PEK med LX F :) Men i princip kunde jag välja och vraka mellan LH och LX F under nästkommande dag med diverse olika routings.
Så nu vet vi hur man får tag på LX/LH F med USDM --> skaffa en skräpig connection i en hubb i Tyskland :)

Efter ombokningen så fick de fram mitt bagage på två röda. Hotellet ligger i princip i flygplatsen och jag var incheckad och framme i rummet på bara några minuter. Idag började jag i FCL i MUC och blev därifrån körd med Mercedes AMG limo till Swiss-planet på plattan :) Det kallar jag first class service! När jag anlände i ZRH så blev jag eskorterad till loungen och även härifrån ska jag få limo-skjuts.

Ibland kan det gå bra med missad flight m.a.o.!

Ja, nu har jag fått uppleva i praktiken hur det funkar när en connection går åt h-lvete med en USDM-award-biljett. Jag hade endast 45min bytestid i MUC och även om deras MCT är 30min visste jag att det skulle bli på håret. När flyget från GOT var 1h försenad var det så klart kört... Jag var rätt oroad för hur ombokningar osv. skulle skötas när det "bara" var en award-biljett, trots allt har jag ju endast betalat ca 8kkr för den ;-) Men faktum är att jag är imponerad över hur allt sköttes. Direkt när jag kom av planet i MUC så stod det en ANA-representant som beklagade att jag missat deras flyg och eskorterade mig till Lufthansas service desk. Där fick jag snabb och vänlig hjälp och de försökte få på mig på en routing via Shanghai samma kväll (skulle till Peking) men tyvärr var deras First slutsåld där. Så jag accepterade en övernattning på flygplatshotellet (väldigt fräscht för övrigt) och de satte mig på ett morgonplan till ZRH och därifrån vidare till PEK med LX F :) Men i princip kunde jag välja och vraka mellan LH och LX F under nästkommande dag med diverse olika routings.
Så nu vet vi hur man får tag på LX/LH F med USDM --> skaffa en skräpig connection i en hubb i Tyskland :)

Efter ombokningen så fick de fram mitt bagage på två röda. Hotellet ligger i princip i flygplatsen och jag var incheckad och framme i rummet på bara några minuter. Idag började jag i FCL i MUC och blev därifrån körd med Mercedes AMG limo till Swiss-planet på plattan :) Det kallar jag first class service! När jag anlände i ZRH så blev jag eskorterad till loungen och även härifrån ska jag få limo-skjuts.

Glöm inte registrera dina ombokade(nya) flighter till något av FFP du är medlem hos.
Vid ombokning blir man ofta ombokad till revenue bokningsklass så att man tjänar poäng. :)
LX F ger 300% till Lufthansa Miles & More.

Vad roligt att de skötte det hela felfritt!

När det gäller award-biljetter så ska man inte behöva oroa sig mer där än med andra biljetter. Award-biljetter ska enligt EU-bestämmelserna hanteras precis likadant som vilken annan köpt biljett som helst. Så rättigheterna vid förseningar m.m. ska inte på något sätt skilja sig åt. I det här fallet verkar det även ha fungerat just så även i praktiken! Kudos till LH, US m.fl.

Kudos till LH, US m.fl.
Jag tror inte att US Airways har gjort något i detta fall utan det var Lufthansa(vars flyg var försenat till Munchen).
Enligt reglerna är det flygbolaget som försenade till anslutningsort(Lufthansa) som är skyldig att ta hand om passageraren.

Det gick bra för att det var ett flygbolag som Lufthansa och du skulle flyga i First från Munchen. Men om anslutningsorten hade varit i Kina hade det inte varit lika smidigt/trevligt.

Jag tror inte man skall hänga upp sig för mycket i att en resa är bokat med poäng/miles. Detta är bara en "valuta" som har används som betalningsmedel för en flygresa. Flygbolagen har samma skyldighet att åtgärda ett "fel" som uppstår under resan som om du hade betalat detta med "cash". Jag har inte studerat Ts&Cs (villkor) för bonusbiljetter i detalj, men hittar ingenting i t.ex. Lufthansas villkor som säger att detta skall hanteras annorlunda:
http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=2522607&l=en&cid=

I min erfarenhet av IrrOPS som har hänt i alla fall en gång per år, både på "Revenue" och "Redemption" resor har jag aldrig blivit särbehandlad när saker händer om jag har bokat med poäng. Så om inte det finns en tydlig definierat policy/villkor från något av bolagen som säger annorlunda skulle jag rekommendera att man inte höjer pulsen för att resan är på poäng.

Det jag kan se som möjligt utfall, är att alternativen som presenteras är mer begränsade. Det skulle t.ex. vara att man får vänta en dag för att åka med det bolag man skulle, och att man inte alls skickas iväg till något annat bolag som inte är partner. Jag har t.ex. skickats från SAS till Virgin på Newark, men jag skulle gissa man försöker undvika detta maximalt idag (detta var 1996).

IrrOPS, särskilt på vintern är vanligt; jag har fastnat på ORD och EWR flera gånger på bonusresor utan problem. Mitt bäste (eller värste) exempel var andra juldagen 2010, då jag hade två passagerare bokade ARN-DUS-EWR som slänges rakt i sopptunnan av Lufthansa, och dom bokades om till CO69 med mig trots att det var poängresor. Så ta det lugnt, det löser sig... Finns annat att stressa över i livet :cool:

Award-biljetter ska enligt EU-bestämmelserna hanteras precis likadant som vilken annan köpt biljett som helst.

Fast om det inte är ett EU-bolag? Jag har fortfarande en känsla av att man prioriteras ner om man köpt resan med poäng/miles, men det kanske är fel.

Toppen