Vill ni veta vad jag lyckades med just idag?!
Hade bokat en resa för två personer till DXB i C (120' poäng för båda personerna). Frugan ångrar sig dock och vill hellre resa till Thailand (resan förra året gav väl mersmak medan jag låg nerbäddad med influensa hemma i Sverige) och istället för att behöva betala 150 dollar per person i avbokningskostnad så har jag bestämde jag mig för att vänta in en eventuell ombokning/inställt flyg som skulle kunna göra avbokningen kostnadsfri.
Hur som haver, igår fick jag för fjärde gången på drygt en månad meddelande om att något på flighten ändrats. "Den som ropar efter vargen tänkte jag" (med tanke på att vid tre tillfällen inte skett någon ändring trots meddelande). Kollade dock igenom noga och systematiskt och såg vad som hade ändrats. Jag säger inte än vad det var. Det kommer i slutet av inlägget.
Ringer upp US Airways för att påtala "felet" och får en mycket sympatisk och trevlig medelålders amerikanska på tråden. Förklarar vad som hänt och får medlidande av henne. Hon ringer upp någon jourfunktion på SAS och jag får "tjuvlyssna" på samtalet. "Felet" bekräftas av SAS och då börjar hon så smått skälla på stackars killen på SAS. När hon klickat honom och återvänder till mig så ber hon om ursäkt minst fyra gånger och säger att hon ska göra en omedelbar refund av poängen men ursäktar sig för att återbetalningen av skatter kan dröja upp till 90 dagar.
När jag loggar senare så har jag fått 120' poäng PER PERSON återinsatt. Dubbelt så mycket som jag betalat för. Jag tänker nog inte använda dessa på ett tag, för att slippa repressalier...
Vad var det då som orskade förändringen och därigenom genererade mailet? Jo, det hade ändrats flygplanstyp från "319" till "CR9". Den amerikanska damen ansåg det vara ett propellerflygplan och påstod att hon själv aldrig hade satt sig i ett sådant och därför helt förstår min reaktion att helt inte vilja resa. Jag chansade vågat och vann friskt!
Nu återstår det bara att se om någon kommer på att det blivit fel...