Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Det blev bränsletillägg på Finnair i bokningen jag gjorde idag (YR 1126 kr). Jag försökte stå på mig, att det inte skulle vara det på Finnair, på deras awardchart står det bara om British o Iberia, men det hjälpte inte... :(
Är det någon här som har en annan/bättre erfarenhet?

Det blev bränsletillägg på Finnair i bokningen jag gjorde idag (YR 1126 kr). Jag försökte stå på mig, att det inte skulle vara det på Finnair, på deras awardchart står det bara om British o Iberia, men det hjälpte inte... :(

Ringde USAirways idag och fråga specifikt om bränsletillägg på AY och om det debiteras. Det skall bara debiteras på IB och BA enligt deras award chart, svaret var att det debiteras på AY också. Märkligt kan tyckas då det inte står så.

Ringde USAirways idag och fråga specifikt om bränsletillägg på AY och om det debiteras. Det skall bara debiteras på IB och BA enligt deras award chart, svaret var att det debiteras på AY också. Märkligt kan tyckas då det inte står så.

Även om jag tycker också det är tråkigt, har de (US Airways) rätt att ändra sina regler hur de vill med eller utan förvarning.

US Airways | Dividend Miles membership guide

US Airways Dividend Miles skrev:
Program changes

US Airways may change, temporarily suspend or discontinue any or all aspects of the Dividend Miles program at any time with or without notice. For example, we may change partners, award availability, program award structure, use of travel awards, mileage-earning levels and seat availability to any or all destinations. Visit usairways.com/dm for program updates.

Last edited:
Många här har säkert märkt att man kan inte längre flyga fancy routing med USDM miles på oneworld award.
Det styrs av MPM (Maximum Permitted Mileage) och det är olika mellan A-B och A-C.
När jag har läst en tråd på FlyerTalk, verkar det som USDM accepterar upp till MPM+25% som är satt mellan avreseorten och destinationen.

MPM mellan Stockholm-Vladivostok
STOVVO-YY 08JUL14

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
GI M 5M 10M 15M 20M 25M

MPM EH 8110 8515 8921 9326 9732 10137

MPM mellan Stockholm-Khabarovsk
STOKHV-YY 08JUL14

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
GI M 5M 10M 15M 20M 25M

MPM EH 8010 8410 8811 9211 9612 10012

Eftersom båda MPM visar EH (Eastern Hemisphere) och inte TS (Trans Siberian), gissar jag att man måste flyga via södra vägen

Routing nedan är 9.226 miles. Det är inom MPM+25% för Stockholm-Khabarovsk.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

9.731 miles. Det är inom MPM+25% för Stockholm-Vladivostok.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

USDM oneworld award tillåter tyvärr inte First class award för inom Europa. Business class är dock 45.000 miles.
Så om man har verkligen avsikt att besöka östra Ryssland kan det vara ett klipp. (förutsatt USDM accepterar routing via dyrare zon)
OBS: Man kan inte ta stopover på en bonusresa inom en och samma zon.

För er information, enkelresa mellan Khaborovsk/Vladivostok-Tokyo kostar 7.500 avios per enkelresa i Economy (dubbla i Business class).

Det er jo faktisk ganske positivt med MPM +25% så længe de beregner MPM korrekt.

Jeg har selv haft problemer med USDM og deres MPM (det løste sig dog senere). Eksemplet var København - Hong Kong T/R.

MPM er næsten 18.000 miles
USDM mente MPM var 13.xxx miles
Min routing var 16.900 miles

Så jeg vil mene det stadig er muligt at lave gode routinger, specielt når de tillader MPM +25%, selvom om det ikke er det samme som i de gode Star Alliance dage..

Som altid gælder dog HUACA - Hang Up And Call Again...

Toppen