Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

MPM gäller per riktning så t ex om MPM+25% är 10.000 miles, kan du inte flyga 11.000 miles på ena vägen och 8.000 miles på andra vägen.
 
Själv tycker jag att MPM+25% är en klar försämring. Då jag använt USDM ett tag har jag vant mig med att kunna göra lite roliga resor men även resor som jag tycker är ganska raka blir nekade. Försökte göra en bokning förra veckan, tror det var ARN-LHR-HKG-BKK, och fick nej. Skulle göra en open-jaw och då min resa startade i australien fick jag istället lägga lägga till ett flyg till AUS och då gick det att boka resan. Ringde ett flertal gånger och försökte boka resan men fick nej och alla de märkligaste förklaringarna innan några började hänvisa till +25% regeln.
 
Själv tycker jag att MPM+25% är en klar försämring. Då jag använt USDM ett tag har jag vant mig med att kunna göra lite roliga resor men även resor som jag tycker är ganska raka blir nekade. Försökte göra en bokning förra veckan, tror det var ARN-LHR-HKG-BKK, och fick nej. Skulle göra en open-jaw och då min resa startade i australien fick jag istället lägga lägga till ett flyg till AUS och då gick det att boka resan. Ringde ett flertal gånger och försökte boka resan men fick nej och alla de märkligaste förklaringarna innan några började hänvisa till +25% regeln.
Konstigt.

MPM mellan Stockholm och Bangkok:
STOBKK-YY 09JUL14

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
GI M 5M 10M 15M 20M 25M

MPM EH 7389 7758 8127 8497 8866 9236
MPM TS 9991 10490 10990 11489 11989 12488

Routing Stockholm-London-Hong Kong-Bangkok är 7.954 miles, så det bör vara OK med MPM+25% regel.
Flygning via Hong Kong bör (jag är ej säker på) räknas som EH (Eastern Hemisphere).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Konstigt.
Routing Stockholm-London-Hong Kong-Bangkok är 7.954 miles, så det bör vara OK med MPM+25% regel.

Det var i alla fall tvärnej från flera agenter. Men det kan ju så klart ha berott på att eftersom jag inte tog den mest direkta vägen fick jag bara resa via hubbstäder eller vad någon av agenterna påstod var fel på min resa :D
 
Det var i alla fall tvärnej från flera agenter. Men det kan ju så klart ha berott på att eftersom jag inte tog den mest direkta vägen fick jag bara resa via hubbstäder eller vad någon av agenterna påstod var fel på min resa :D

Jag är rätt säker på att de blivit flitigare med att göra noteringar i bokningar också. Så det kan vara så att när du fick nej första gången så såg efterföljande agenter detta och gick på samma linje.
 
Jag är rätt säker på att de blivit flitigare med att göra noteringar i bokningar också. Så det kan vara så att när du fick nej första gången så såg efterföljande agenter detta och gick på samma linje.

Så kan du tyvärr vara. En sak är i alla fall säker och det är att de gamla goda tiderna på USDM börjar försvinna mer och mer.
 
Om USDM agenten (och rate desk) accepterar, kan man boka Tokyo-Ashgabat via Moskva som intra North Asia award.
Ashgabat är Turkmenistan och Tukmenistan tillhör North Asia zon på USDM.

Stora nackdelar är att det krävs visum dit och lång väntetid i Moskva (ca 9 timmar och ca 8 timmar).

MPM mellan Tokyo och Ashgabat (ASB):
TYO YY ASB /09JUL14
*************************************************************

CTY GI TPM CUM MPM EMS DED LAST NEXT 25M

TYO 3
1. ASB 3 EH 4471¤ 4471 5366 0M 0 0 895 6707

Tokyo-Moskva-Ashgabat är 6.215 miles, vilket är under MPM+25%.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Är det inte sträckan Arlanda till Bangkok = 5158 miles +25% = 6447 miles som är MPM + 25 %?

Jag förklarade detta för Senator på Helsingfors-Curacao dealtråden.

MPM är "ofta" baserad på (direktflyg mella A och B [som om det fanns]) + 25%.
Sedan MPM+25% är bokstavligen 25% ovanpå MPM.

Sträckan mellan Europa och Asien eller Oceanien har ofta flera MPM beroende på routing.
 
Toppen