Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Det blev ingen booking igår :(

USDM er blevet iskolde hvad gæller MPM, MPM+25% findes slet ikke og mit sidste forsøg der var >1% længere end MPM gik heller ikke.

Lige nu sidder jeg og kigger på hvilke europæiske lufthavn der giver størst MPM til Asien, Dublin virker til at være et godt bud..

Det beror på vilken rouing du tar.
T ex Köpenhamn-Bangkok har två MPM.
Via Trans Siberian (TS) har större MPM än via Eastern Hemisphere (EH, södra vägen).

Om du flyger Köpenhamn-London-Tokyo-Hong Kong-Bangkok, är antal flugna miles 9.475 miles och är inom MPM (10.204 miles via TS).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Däremot om du flygerr Köpenahmn-London-Singapore-Hong Kong-Bangkok, är antal flugna miles 10.011 miles och är över MPM (7.174 miles via EH)

Maximum Permitted Mileage
CPHBKK-YY 12JUN14

TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
GI M 5M 10M 15M 20M 25M

MPM EH 7174 7532 7891 8250 8608 8967
MPM TS 10204 10714 11224 11734 12244 12755

Dr. Miles du kan jo næsten blive tankelæser med de routings!

Jeg kigger lidt på min rute og ser om jeg ikke kan finde pladser der er "TS" og ikke "EH" (og få fortalt USDM at jeg har større MPM via Siberien)

Jag tänkte bidra med en lyckad bokning. Efter att ha letat ca 2 månader innan avgång utan att hitta vad jag sökte bestämde jag mig för att ha lite is i magen och nu 2 veckor innan avresa lyckades jag hitta vad jag sökte tidigare utan lycka. Award seat sökte jag på BA hemsida, enkelresor segment för segment. Ringde sedan USDM Gold över Skype. Först hittade agenten överhuvudtaget ingenting (Malaysian Airways). Men efter ett tips här på BC så levererade jag följande mening;"]Look at the YCF Inventory by pressing KW on the terminal". Plötslig öppnade sig ett antal award seats. Slutligen ville hon ta en bokningsavgift på 50 USD. Nåväl när vi ordnat upp det också så tackade hon för vad hon lärt sig idag. Hade tydligen jobbat som supervisor ett antal år och var lite ovan vid bokningar.

En fråga avseende ovanstående bokning. Under Star Alliance tiden så har jag med bokningskod för Thai eller Singapore gått in på respektive flygbolags hemsida för att välja säte och eventuellt mat. Försöker nu med den bokningskod jag fått för Malaysian av USDM (en femställig kod) hitta min bokning på Malaysian Airways hemsida. Men MH hittar ingen bokning. Ringde till USDM som bekräftar att allt skall vara i ordning. USDM koden fungerar inte på Checkmytrip och den femställiga MH koden fungerar inte heller (Checkmytrip kräver en 6 ställig kod).

Behöver jag bekymra mig? Finns det något sätt att konfirmera bokningen med MH?

Jag har noterat precis samma sak. Vill dock minnas att jag läst att man måste boka via MH's hemsida för att det ska gå att titta på bokningen den vägen, så du får nog ringa dem om du vill ändra dina alternativ. Jag gjorde det för att fixa seating och det var inga problem.

Christian R: Innan du biljetterat har du ingen aning om ifall det är en giltig biljett. Jag har fått lära mig detta den hårda vägen. Hade biljetter on hold med skatter etc uträknade och blev väldigt snopen när de vägrade biljettera.

Den bør være gyldig, hvad gælder MPM, destination, stopover etc. men ja. Jeg ved det først om lidt... Krydser fingrene lidt endnu!

Toppen