Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, och jag var inte direkt ensam. Åtminstone fyra personer före mig i kön vid gate uppgraderade till C. Men en typisk flight då SAS hellre tar poäng än Optiontown, kan inte ha varit mer än halvfullt i ekonomi.

Smart. Jag menar, vad ska SAS med pengar till anyway?

Klart det kan finnas en risk att folk skulle använda Optiontown istället för att köpa C-biljetter om det alltid gick, men den risken är väl inte direkt överhängande? (är väl inte helt samma kundsegment)

Jag förstår faktiskt inte vad SAS håller på med med Optiontown? Varför spottar de givna pengar i ansiktet? Min statistisk är typ 3/10 och ALLTID har poänguppgradering fungerat. Behöver inte SAS pengar längre? Var det inte i november det var FINAL CALL?

Lägg ner Optiontown om det ändå bara fungerar under sommartid under extremt överbokade perioder!

Jag förstår faktiskt inte vad SAS håller på med med Optiontown? Varför spottar de givna pengar i ansiktet? Min statistisk är typ 3/10 och ALLTID har poänguppgradering fungerat. Behöver inte SAS pengar längre? Var det inte i november det var FINAL CALL?

Lägg ner Optiontown om det ändå bara fungerar under sommartid under extremt överbokade perioder!
Det är säkert en övervägning mellan att få in pengar och att låta passagerare vänja sig vid att man alltid kan uppgradera till C för en mycket lägre summa än bad det kostar att köpa en sådan biljett direkt.
Jag sitt och väntar på en OT till nästa helg, så jag kanske är bitter snart jag också ;)

OT är inte så företagsekonomiskt lysande som man kan tro för SAS. Om SAS får välja mellan att minska sin skuld i balansräkningen för alla poäng som sitter på EB-konton eller att få in pengar via OT så väljer man att minska EB-skulden. Dessutom gör en OT upgrade att dom måste ge fler poäng för den högre bokningsklassen så påfyllningen på EB-kontot för passageraren blir större till en väldigt ringa intäkt för SAS.

"Lite pengar in är väl bättre än inga pengar in" gäller inte i fallet OT-uppgraderingar. Mycket hellre låter SAS oss bränna EB-poäng för uppgraderingen än att betala för den via OT. Därför används OT bara som en sista "stötdämpning" när en flight är hårt bokad - aldrig annars.

Last edited:
Ja, och jag var inte direkt ensam. Åtminstone fyra personer före mig i kön vid gate uppgraderade till C. Men en typisk flight då SAS hellre tar poäng än Optiontown, kan inte ha varit mer än halvfullt i ekonomi.

Hmm. Det ser ut som att jag trots allt inte uppgraderat för poäng utan snarare ha fått en rak uppgradering till C-klass och därtill poäng för C-klass. Förträffligt av SAS! Ska sägas att jag snackade med en trevlig dam i loungen ett par timmar före avgång om möjlighet till uppgradering. Det kan ha varit hon som ordnat detta. :cool:

OT är inte så företagsekonomiskt lysande som man kan tro för SAS. Om SAS får välja mellan att minska sin skuld i balansräkningen för alla poäng som sitter på EB-konton eller att få in pengar via OT så väljer man att minska EB-skulden. Dessutom gör en OT upgrade att dom måste ge fler poäng för den högre bokningsklassen så påfyllningen på EB-kontot för passageraren blir större till en väldigt ringa intäkt för SAS.

"Lite pengar in är väl bättre än inga pengar in" gäller inte i fallet OT-uppgraderingar. Mycket hellre låter SAS oss bränna EB-poäng för uppgraderingen än att betala för den via OT. Därför används OT bara som en sista "stötdämpning" när en flight är hårt bokad - aldrig annars.

Och ändå har jag mer än en gång nekats poänguppgradering ORD-ARN eller ORD-CPH till C med motiveringen att de har inte tillräckligt med mat ombord. Det är verkligen att försitta en chans att minska den skulden - samtidigt som man retar upp en hel del resenräer...

Och ändå har jag mer än en gång nekats poänguppgradering ORD-ARN eller ORD-CPH till C med motiveringen att de har inte tillräckligt med mat ombord. Det är verkligen att försitta en chans att minska den skulden - samtidigt som man retar upp en hel del resenräer...

Ja, irriterande. Jag kan tänka mig en stämpel i pannan som säger att jag inte ska ha C-maten om det hjälper :)

Ja, det där är ett intressant problem. SAS skulle kunna undvika mycket av problemet genom att i större grad göra bekräftade uppgraderingar istället för vid gate men det sitter tydligen långt inne. För egen del har jag senaste två månaderna fått tre bekräftade uppgraderingar declined men på flighterna har jag sen kunnat uppgradera med poäng istället. O då har det inte varit någon ströplats kvar på flighterna som jag haft turen att få - på en av flighterna blev Business inte ens full.. Logiken är lite oklar för mig.

Last edited:
Låt säga att du får betala 171 EUR CPH-BKK, för Y-->C som jag läste i ett tidigare inlägg. SAS får då in ca. 1539 kr. Du får 2700 EB-poäng mer. Om däremot Du gör en poänguppgradering från Y-->C så får du betala 25.000 poäng. SAS avstår från 1539 kr men slipper en skuld till dig på 2700+25000=27 700 poäng.

Hos USDM köper du 27.700 miles för 3439 kr (USD 6,60) vid buy +100% kampanj för att jämföra....

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Alltså hade det varit perfekt om SAS också erbjudit uppgradering till C på intra-EU-flighter från vanlig ekonomiklass. Jag tror en del hade varit villiga att hosta upp 10-15000 miles och därmed minska skulden. Här förstår jag dock problematiken med mat ombord så det hade kanske fungerat bäst från de tre hubbarna, men ändå...

Om några månader så lär väl det behovet försvinna och eftersom man kan betala sitt cafeköp med poäng redan idag kan man väl säga att SAS har infört detta ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen