Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att det finns platser betyder det inte att de kommer uppgradera en via opiontown, tyvärr. Som vanligt gäller, vill du resa i en speciell klass så får du boka den från början. Man kan inte räkna med att hitta billiga uppgraderingar. Hur SAS tänker här kan bara deras rev manager team svara på.

Jag tror att det finns för många platser i eco för att OT ska gå igenom. När jag åkte till Shanghai så såg var det gott om plats i alla klasser = ingen OT. På hemresan var det fullt i ekonomi och ett fåtal platser i extra/business = OT gick igenom.

Vad händer om jag jag gjort en inbetalning till OT för uppgradering på en flygning från Y till C (ej gått igenom ännu) men sedan berhöver boka om den resan (måste boka om från EWR-ARN till ORD-ARN). Flyger går ej förrän i början av april. Är 1) mina pengar förlorade eller 2) får jag tillbaks dem då de inte kan uppgradera mig på den EWR-ARN eftersom jag bokat om eller 3) min OT ansökan tillyttas till ORD-ARN?

Tacksam för hjälp med detta!

Vad händer om jag jag gjort en inbetalning till OT för uppgradering på en flygning från Y till C (ej gått igenom ännu) men sedan berhöver boka om den resan (måste boka om från EWR-ARN till ORD-ARN). Flyger går ej förrän i början av april. Är 1) mina pengar förlorade eller 2) får jag tillbaks dem då de inte kan uppgradera mig på den EWR-ARN eftersom jag bokat om eller 3) min OT ansökan tillyttas till ORD-ARN?

Tacksam för hjälp med detta!

Högst troligt alternativ 2. Optiontown skickar listan med ditt namn på till SAS, som skickar tillbaka med "ej uppgraderad" och då betalar OT tillbaka pengarna. Minus den vanliga ansökningsavgiften på 5€ eller vad det är, den lär du inte få tillbaka.

Det är alternativ 1 eller 2. Alt 3 finns inte på kartan. Troligen är det alt 2, men jag undrar om inte OT vill att man kontaktar dem ifall man ska boka om resan. Jag skulle nog göra det innan jag gör något.

Är i USA och fick lyckad OT till C på hitresan. Nu inför hemresan ORD-ARN kom ny e-ticket från SAS där det framgår att vi blivit uppgraderade till Economy Extra via OT, ingen framgång med business. Det intressanta är att nya biljetten kom så tidigt, över fyra dygn före avgång. Ny trend?

Annars får man vara nöjd med 4/4 så här långt, alltid två personer och 3/4 M->C...

Ja, 4 dgr låter tidigt! Jag är lite tveksam till premium economy på SAS, KLM m fl då jag tycker att mervärdet är tveksamt, åkte rätt nyligen JFK-AMS i P Ec med KLM och tyckte att det inte var nån höjdare. Har iofs inte åkt SAS A340 P Ec men väl tittat in i kabinen 100 gånger. mest value-for-money är nog ändå Economy eller Business.../Per

Ja, 4 dgr låter tidigt! Jag är lite tveksam till premium economy på SAS, KLM m fl då jag tycker att mervärdet är tveksamt, åkte rätt nyligen JFK-AMS i P Ec med KLM och tyckte att det inte var nån höjdare. Har iofs inte åkt SAS A340 P Ec men väl tittat in i kabinen 100 gånger. mest value-for-money är nog ändå Economy eller Business.../Per

Economy Extra hos SAS är en helt annan produkt än KLM Economy comfort, som ju åtminstone när jag åkte senast mest var extra benutrymme men samma service och poängintjäning som ekonomi. SAS Economy Extra betalar jag gärna extra för på long-haul med tanke på mat och dryck. Dessutom får man ju mer bagage och business-checkin, om man inte redan har det via status.

Det är en riktig djungel därute med bolag som har snarlika namn för helt olika servicenivåer mellan ekonomi och business, kanske en guide vore på sin plats?

För mig som har extra väska, lounge och business-check in + fast track genom status tycker jag att E E är, inte meningslöst, men inte heller värt pengarna. Kan ju se ut så här: Economy 60 000 poäng, E E 75 000, Business 90 000. Eller t/r E 5100, E E flex 14 100, B flex 18 000... håller annars absolut med om att fri bar, mer utrymme, två maträtter att välja på, något bättre FLE som kan pausas etc. är meningsfullt. Dock är ju SAS Economy inte olidlig som typ TAM eller AA eller Delta...

Sen kan jag tycka att det är lite väl komplext att ha fyra klasser som en del har... tre borde räcka. Tur att rökning inte är tillåten längre, då hade det blivit åtta klasser:(

En guide vore jättebra! /Per

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen