Senaste nytt

Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

bricce

Medlem
Bra idé. Gör man en kollektiv aktion kommer det garanterat få sas att lyfta på ögonbrynen. En av de viktigaste aspekter med prio ombord är just som det skrevs tidigare att få plats för sitt handbagage. Man har ju sin status av en anledning och skall därför mottagas efter det.
 

Vaniljvodka

Medlem
Helt enig. Boarding i Korea förra året, mot Peking. Asiaterna, inte japaner i detta fall, stod uppradade i två exakta led som jag inte sett sedan lumpen. Fascinerande.

Lite som thailändarna ställer upp sig på t-baneperrongerna i Bangkok innan ett tåg kommer in på stationen. Det är ju utmärkt var nånstans dörrparen kommer hamna så det bildas två köer på varsin sida för att även lämna plats för avstigande. Tänk om det kunde implementeras i Stockholms tunnelbana.
 

Andreaszan

Medlem
Jag stör meg også på dette, men tror det er en kulturell sak. Vi skandinavier er Janter og ingen skal vara viktigare enn någon annan. Derför foregår det en stilla protest varje gång gatepersonalet ropar ut boarding-ordningen. folk ställer seg i en semi-kö vid gaten og när det er dags for boarding og Medel Svensson, Ola Nordmann og Mogens (eller vad nå ni kallar det i Danmark) måste stige tilsidan for at släppa forbi någon "viktig" da koker det. Jag hörer det ofte, folk som står tilsammans og har Go-billett på rad 34. "Ikke f@@n om jeg flytter meg, jeg har stått i denne köen og ingen skal snike forbi meg..."

Jag tror faktisk at prio-boarding er nesten omöjligt i en skandinavisk kultur. For å få det til å funke får man gå all-in og lage tydelige sperarerade områder i gaten for GO og Plus med fysisk avspärring i mellan. Så får man köre en noll-tolerans policy og skicka folk ut av Plus-området, rundt til Go-området hvor de havner längst bak.

Så lenge vi körer med en boarding call og inget annat så kommer folk sabotere det, drevet av avundsjuka...

Jeg vet, for jag känner den känslan själv när jag står med en monkey-billett med Air France e.l og jag ser alle dom lyckade människorna som glider forbi meg i sine snygge kostymer på väg inn i lyxen der framme mens jag skal trängas längst bak...
 

karho

Medlem
Bra idé tycker jag, vi är uppenbarligen många som har synpunkter kring dåligt fungerade prio boarding på SAS, bra att vi låter SAS få veta det också. Jag mailar efter nästa SAS-flight.
 
Last edited:

Fredah

Medlem
Jag har också ställt mig frågande till denna "förmån" då den nästan bara efterlevs av andra *A bolag.

Senast vid "SAS Pendlarmöte" togs frågan upp och jag hävdade att det aldrig fungerat på inrikes flyg.
Personalen svarade då att de skulle uppdatera manuset för boardingutrop (vilket de verkar ha gjort - tidigare premium ersatts med Gold etc) men verkade i övrigt ganska oförstående.

Något som har slagit mig på senare tid är att det ofta är över 20 rader med SAS Plus och då har ju nästan alla prio boarding och utropet om detta spelar mindre roll. Kanske skulle det i så fall behövas flera boarding grupper som jag har sett bla united göra på longhaul?
 
S

SkyPriority

Guest
Jag har också ställt mig frågande till denna "förmån" då den nästan bara efterlevs av andra *A bolag.

Senast vid "SAS Pendlarmöte" togs frågan upp och jag hävdade att det aldrig fungerat på inrikes flyg.
Personalen svarade då att de skulle uppdatera manuset för boardingutrop (vilket de verkar ha gjort - tidigare premium ersatts med Gold etc) men verkade i övrigt ganska oförstående.

Något som har slagit mig på senare tid är att det ofta är över 20 rader med SAS Plus och då har ju nästan alla prio boarding och utropet om detta spelar mindre roll. Kanske skulle det i så fall behövas flera boarding grupper som jag har sett bla united göra på longhaul?

Jag tycker SAS gjort bort sig med manuset.

Vi börjar nu boarda (Alla springer fram och ska på)......... Våra Plus, guld och diamond kunder... Folk lyssnar inte så långt. Det borde vara

Flyger du i SAS Plus eller är guldkund är du nu välkommen att boarda. Ni andra får hålla er till tåls några minuter...
 

Wendestam

Medlem
Ni som är EBG/EBD och vill maila och informera om vilka flighter som piroboarding inte funkade på kan ju klippa in denna bild i mailen.
Jag har redan skrivit två mail och lagt de som draft inför morgondagens ARN-CPH-ARN.
Fast vem vet, "Plötsligt händer det..." ;)

upload_2015-9-8_13-12-44.png
 
S

SkyPriority

Guest
Mina uppföljningsfrågor verkar supporten inte så glad att svara på. Ännu ingenting!
 
Toppen