Senaste nytt

Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

Och det är ju inte så himla svårt, Lufthansa lyckas ju i Tyskland med god precision för det mesta. Och det finns tillfällen där jag har varit med om det i Skandinavien på SAS-flyg, men det är mer undantag än regel.

En annan sak som jag inte förstår är när de börjar med prioboarding och kör det ett tag, ibland även med att skicka några tillbaka från kön (även om det är sällsynt från SAS), men sedan välkomnar alla att börja boarda via den andra kön, trots att de bara hunnit halvvägs genom priokön... Har varit med om det flera gånger nu i somras. Har de en klocka innan avgång som säger hur många minuter prioboarding får ta innan båda köerna släpps på? Kan det vara så att de har för tight med tid vid gate för att göra en lugn boarding?
Efter en underbar flygning i ANA First så lyckades Lufthansa förstöra allt vad prioboarding heter på flyget Frankfurt - Köpenhamn. Det var rent ut sagt kaosartat när de först skulle använda bara en automatisk grind. Tog ungefär 30 sek per person. Sen släppte de på för manuell kontroll också.

Efter en underbar flygning i ANA First så lyckades Lufthansa förstöra allt vad prioboarding heter på flyget Frankfurt - Köpenhamn. Det var rent ut sagt kaosartat när de först skulle använda bara en automatisk grind. Tog ungefär 30 sek per person. Sen släppte de på för manuell kontroll också.
@agehall kanske skulle folk prova mobilt boardingpass istället för smidigare hantering? ;)

Har aldrig riktigt förstått den där hetsen med att komma ombord först och vara den som resten av pax'en är förbannad på för att man står och fixar med väskan/jackan och blockerar ALLA andra?

Folk som inte har vett att flytta på sig borde diskvalificeras från all form av prioritet i framtiden. Är man först på slänger man allt löst krafs i sitt säte ASAP, kliver in i gången och svingar upp väskan i hatthyllan så att andra kan få gå förbi medans man fixar med de sista prylarna.

Folk som inte har vett att flytta på sig borde diskvalificeras från all form av prioritet i framtiden. Är man först på slänger man allt löst krafs i sitt säte ASAP, kliver in i gången och svingar upp väskan i hatthyllan så att andra kan få gå förbi medans man fixar med de sista prylarna.
Kunde inte sagt det bättre själv. Varje gång jag gör det brukar jag möta flygvärdinnans härliga leende och jag vet precis vad hon tänker - vilken smart resenär som håller sig undan från gången! :)

Håller absolut med men eftersom alla prioboardande pax* nu är på väg ner för bryggan i full fart (och jag antar att vi snackar om flygningar där samtliga går höger på flyget för att nå sina premium economy, plus, businessstolar) livrädda för att inte komma med samma flyg som övriga 168 pax på denna 40 min långa flygning till Oslo, så råkar 1A/B/C ta plats samtidigt (eftersom seatblock inte fungerat som det ska) så fungerar inte svingen" upp till hyllan.

Av de 6 eller 12 som tar plats på det här flyget så är det GARANTERAT flera som inte upprätthåller ett tillräckligt snabbt och effektivt svingade av attiraljer för att minimera kön bakom sig.

Det känsliga prioboardingämnet har påpekats i många trådar och jag startade en tråd (må hända felaktigt pga redan existerande tråd) från senaste flygningen där någon tipsade om ett intressant videoklipp för just effektiv boarding. Nu sitter jag på tapatalk och kan inte länka.

* = silverkort, guldkort, diamondkort, pandionkort, fuskare, annan status, plusresenärer.

Jag flög JAL0033 HND-BKK under sommaren. Nattlig nästan fullsatt flight. 95% japaner. Jag satt nästan längst bak i en 777-200 (ojmr), så när planet landade beredde jag mig på den sedvanliga 20-minuters-väntan på att folket framför skulle utföra sin sedvanliga osmidiga dans. Blev positivt chockad när det efter bara 3-4 minuter var dags för min rad att börja gå mot utgången.

Antagligen ganska hög andel affärsresenärer pga timingen, men iaf. Har aldrig sett något liknande förrut.

Jag flög JAL0033 HND-BKK under sommaren. Nattlig nästan fullsatt flight. 95% japaner. Jag satt nästan längst bak i en 777-200 (ojmr), så när planet landade beredde jag mig på den sedvanliga 20-minuters-väntan på att folket framför skulle utföra sin sedvanliga osmidiga dans. Blev positivt chockad när det efter bara 3-4 minuter var dags för min rad att börja gå mot utgången.

Antagligen ganska hög andel affärsresenärer pga timingen, men iaf. Har aldrig sett något liknande förrut.
Jag såg att ANA lyckades att boarda ett inrikeskonfig Boeing 747(ca 560 stolar) i en kvart på Sapporo Chitose flygplats (CTS). Mycket imponerande!

Jag är inte det minsta förvånad faktiskt. Det var Japaner. Få människor är så bra på att följa instruktioner och göra rätt som Japaner ime.
Håller med. Det är skillnad på Asien och Asien. Japanerna är imho nästan overkligt bra att ha att göra med. Artiga, välklädda, ärliga, punktliga och allmänt bra att ha att göra med. Att fylla eller tömma ett liknande plan med folk från Kina eller Sydkorea innebär nästan kusligt stora kontraster.

Toppen