Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Hur är immigration i Chicago? En kompis och jag har 7 timmar där innan vi åker vidare och tänkte åka in till stan. Hinner vi med något vettigt?

Hur är immigration i Chicago? En kompis och jag har 7 timmar där innan vi åker vidare och tänkte åka in till stan. Hinner vi med något vettigt?

För mig har det alltid gått jättefort när jag kommit med SAS från ARN. Men allt hänger nog på hur mycket krångliga passagerare som landat strax innan.

Tog nästan en timme när jag var i Chicago i september, var knappt någon kö alls (max 50 pers före) men de hade enbart 3 bås öppna. Kan bara tänka mig hur lång tid det tog för de som satt längst bak i planet, jag var en av de första av SAS-kärran.
Taxi in till centrala Chicago får man räkna med 30-60 minuter beroende på trafik. Säg att det tar 1 timme immigration och sedan bör ni räkna med 2 timmar för taxiresan för att ha marginal. Då är ni nere på 4 timmar, ni bör dessutom vara på flygplatsen minimum 1 timme innan (kan ta lång tid genom säkerhetskontrollen). Ni får med andra ord kanske 3 timmar i stan, men frågan är om det är värt det. Kanske bäst att ta ett beslut när man tagit sig igenom immigration hur ni vill göra och om det är värt det. Taxiresan går på ca 50-60$ inklusive dricks enkel väg.

Tack för svar. Låter vettigt att besluta på plats och ha några alternativa saker att göra så att man inte förspiller tid på att fundera på aktivitet.

Var hemskt på MIA i fredags förmiddag med köer överallt och naturligtvis sitter man hemma nu utan väska... Tror man undviker MIA i den mån man kan hädanefter.

Tog rätt beslut att flyga hem från Bahamas via FLL för ett par dar sen. Först preclearence på NAS (helt tomt) och sedan i princip helt tom security på FLL. Maken till lugna flygplatser har jag nog aldrig varit med om i och kring USA.

Att EWR dessutom bjöd på kortaste väntetiden nånsin (ingen alls) på vägen dit var dessutom en fin bonus.

Immigration på LAX förra veckan: 1h15min plus busstransfer från T4 till TBIT. Anlände med AA137 cirka 15:00. Ont om personal och vi hade en EVA och en Asiana framför oss. Det tog många minuter per person hos de ganska sura passkontrollanterna... Suck! Slapp vänta på väskorna dock ;)

Det här kanske låter som en dum fråga, men hur kinkiga är immigration vakterna med storleken på ens handbagage? Kan man bli nekad inträde till landet om man reser med endast en ryggsäck och inget incheckat bagage?

Anledningen varför jag undrar är då jag nyligen såg en dokumentär om kalsongbombaren. Han reste endast med en liten väska runt axeln, därav skälet till eventuella misstankar från immigration personalens sida.

Du gör först immigration och sen hämtar bagage, hur ska de då veta hur mycket bagage du har med dig?
De flesta kommer nog bara med sitt handbagage så det är nog inga konstigheter. Om de på något sätt får fram hru mycket bagage du checkat in får du säkert bara förklara dig, tror inte man blir nekad såvida de inte tror på dig och antar att du är där i "andra" ärenden.

Toppen