Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Du gör först immigration och sen hämtar bagage, hur ska de då veta hur mycket bagage du har med dig?
De flesta kommer nog bara med sitt handbagage så det är nog inga konstigheter. Om de på något sätt får fram hru mycket bagage du checkat in får du säkert bara förklara dig, tror inte man blir nekad såvida de inte tror på dig och antar att du är där i "andra" ärenden.

Jag flyger från Shannon, så de har pre-clearance faciliteter där. Det ska tydligen dyka upp en bild på väskan som man måste identifiera om man har checkat in bagage. Så det var därför jag undrade :)

Jag har rest någon enstaka gång med endast handbagage. Jag har då fått frågan hur länge jag har tänkt att stanna, varför jag inte har någon packning med mig samt hur mycket pengar jag har med mig. Jag har då svarat att jag har kläder etc. i vår lägenhet i NYC och då har de nöjt sig med det svaret. Så länge man har ett rimligt svar på varför man reser lätt trots att man ska vara borta flera veckor så är det lugnt. Deras uppgift är ju att stoppa galningar, inte att jävlas med folk. Även om man ibland kan få ett annat intryck! :D

Anlände Newark igår.
Inga frågor om mitt bagage (hade endast handbagage).
Fick frågorna:
Hur länge ska du stanna?
Vad är "Badelunda"? (Området jag är född i i Västerås)
Var jag ska bo under min vistelse.

Sen blev alla fingrars avtryck fotade samt min nuna.

Det här kanske låter som en dum fråga, men hur kinkiga är immigration vakterna med storleken på ens handbagage? Kan man bli nekad inträde till landet om man reser med endast en ryggsäck och inget incheckat bagage?

Högst otroligt att de skulle bry sig. Om de bryr sig så är det väl bara att erkänna att du tänker köpa en ny garderob i USA för att det är så billigt där... ;)

Jag flyger från Shannon, så de har pre-clearance faciliteter där. Det ska tydligen dyka upp en bild på väskan som man måste identifiera om man har checkat in bagage. Så det var därför jag undrade :)

Fick bekräfta en sådan bagagebild då jag åkte från YUL (Montréal) i maj. Första gången jag stött på det...

Liten återkoppling angående min upplevelse med Pre Clearance i Shannon. Jag fick det fruktade SSSS på Boardingkortet vilket medförde lite problem. Passkontrollanden var mycket fundersam över min märkliga resrutt och jag blev tillkallad till förhör på CBP kontoret. Väska, plånbok och kamera rotades igenom, följt av ett förhör med en gränsvakt. Snubben som förhörde var trevlig men alla var mycket skeptiska till varför jag valt just denna rutt.

Jag var förståss sammarbetsvillig och lugn genom hela förhöret. Jag blev tillslut insläppt i landet när de kom fram till att jag inte var någon terrorist. Klev på planet som en av de sista passagerarna.

Så ett tips till er andra: Boka inte en Mileage Run med ett amerikanskt flygbolag från en flygplats med Pre-Clearance.

Snubben som förhörde var trevlig men alla var mycket skeptiska till varför jag valt just denna rutt.
Så ett tips till er andra: Boka inte en Mileage Run med ett amerikanskt flygbolag från en flygplats med Pre-Clearance.

Her vil jeg si at de forsøkte å være behjelplige. Siden det kun er ~3000 miles fra SNN til JFK/EWR så skjønte de vel ikke hvorfor dette skulle være et såkalt MR da det gir så få miles :)

Liten återkoppling angående min upplevelse med Pre Clearance i Shannon. Jag fick det fruktade SSSS på Boardingkortet vilket medförde lite problem. Passkontrollanden var mycket fundersam över min märkliga resrutt och jag blev tillkallad till förhör på CBP kontoret. Väska, plånbok och kamera rotades igenom, följt av ett förhör med en gränsvakt. Snubben som förhörde var trevlig men alla var mycket skeptiska till varför jag valt just denna rutt.

Jag var förståss sammarbetsvillig och lugn genom hela förhöret. Jag blev tillslut insläppt i landet när de kom fram till att jag inte var någon terrorist. Klev på planet som en av de sista passagerarna.

Skönt att det löste sig. Vilket bolag flög du med? Skulle anta att det faktiskt inte har med just flygbolag att göra utan CBP tyckte du var märklig.

Har funderat lite på det där om man flyger BA1 - hur länge skulle de vänta på en utfrågning av passpolisen? Stoppet är ju bara planerat till 45 minuter och en utfråganing kan ta lite längre tid än så... Drar planet helt sonika och låter dig flyga med nästa plan?

Skönt att det löste sig. Vilket bolag flög du med? Skulle anta att det faktiskt inte har med just flygbolag att göra utan CBP tyckte du var märklig.

Har funderat lite på det där om man flyger BA1 - hur länge skulle de vänta på en utfrågning av passpolisen? Stoppet är ju bara planerat till 45 minuter och en utfråganing kan ta lite längre tid än så... Drar planet helt sonika och låter dig flyga med nästa plan?

Jag flög med United. Blev förhörd 10 minuter innan jag fick kliva fram till incheckningsdisken, likaså gick det inte att checka in online. Det var förmodligen min routing som triggade varningsflaggen. Det är flygbolaget som avgör om man får SSSS eller inte, så jag tror att risken är mindre om man reser med ett europeiskt flygbolag än ett amerikanskt.

Toppen