Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Och själv hade jag en orakad 25-åring på ORD som satt så lågt som möjligt på stolen. Det enda han sa genom hela kontrollen var "four fingers" och "welcome".

Jag flög med United. Blev förhörd 10 minuter innan jag fick kliva fram till incheckningsdisken, likaså gick det inte att checka in online. Det var förmodligen min routing som triggade varningsflaggen. Det är flygbolaget som avgör om man får SSSS eller inte, så jag tror att risken är mindre om man reser med ett europeiskt flygbolag än ett amerikanskt.

Nu har jag aldrig checkat in på Shannon så jag vet inte exakt hur det ser ut, men är det inte förhör av flygbolagets säkerhetspersonal, därefter incheckning, säkerhetskontroll och sedan följt av passpolisen?

Incheckningen gav dig ett boardingkort med SSSS. I USA leder de till att säkerhetskontrollen blir extra noggrann, men det bryr sig väl inte passpolisen om? Såg de ditt boardingkort med SSSS? Eller fick de samma information på sina skärmar - i så fall kan man ju konstatera att systemen verkligen är sammanlänkade...

Skulle dock tro att du råkade ut för detta eftersom du hade konstig routing och amerikanska myndigheter precis gått ut med en varning om att det är nya skobombare på gång som riktar in sig på flyg mot USA. Slogs upp stort i USA förra veckan.

Nu har jag aldrig checkat in på Shannon så jag vet inte exakt hur det ser ut, men är det inte förhör av flygbolagets säkerhetspersonal, därefter incheckning, säkerhetskontroll och sedan följt av passpolisen?
Det stämmer. United personal hade satt upp en checkpoint innan incheckningen där de ställde säkerhetsfrågor till passagerarna.

Incheckningen gav dig ett boardingkort med SSSS. I USA leder de till att säkerhetskontrollen blir extra noggrann, men det bryr sig väl inte passpolisen om? Såg de ditt boardingkort med SSSS? Eller fick de samma information på sina skärmar - i så fall kan man ju konstatera att systemen verkligen är sammanlänkade...

Jag vill minnas att man blev tvungen att visa upp både pass och boardingkort i passkontrollen.

Nytt personigt rekord i immigration i USA.
Det tog 21 minuter från vi var vid gate tills jag hade passerat tullflitret.
Detta trots att jag fick stå och vänta på att Swiss gänget skulle plocka av väskan (270 grader fel på bandet) samt att jag fick manuell kontroll av min väska i tullen.

Det var en härlig känsla att komma av planet först och komma fram till imigrations helt utan kö som första person.

Jag var idag bokstavligen morgonens första person att gå igenom immigrations på JFK. Inte ofta man får chansen att välja "lucka" själv! Det tog under 5 min att passera immigrations, plocka väskan från bandet, bli tagen åt sidan för extra kontroll av bagage i tullfiltret och fånga en ledig taxi in mot stan.

Ibland är det skönt med tidiga morgnar! :)

Hur ser det ut med immigration köer på JFK Terminal 1 om man landar kl 22 på kvällen. Kan man räkna med att det är tomt eller måste man köa en timme för att komma ut?

Seattle förra veckan ..

Bland de första av från First, fick välja valfri lucka och igenom supersnabbt fast jag hade nytt pass och var tvungen att köra båda händerna.

Jag var idag bokstavligen morgonens första person att gå igenom immigrations på JFK. Inte ofta man får chansen att välja "lucka" själv! Det tog under 5 min att passera immigrations, plocka väskan från bandet, bli tagen åt sidan för extra kontroll av bagage i tullfiltret och fånga en ledig taxi in mot stan.

Ibland är det skönt med tidiga morgnar! :)

Det kan inte varit en speciellt nogrann kontroll av väskorna i tullfiltret? Slumpmässig koll eller bara för att du var första gästen för dagen tror du?

Toppen