Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Chicago för två veckor sedan. Flygplanet stannade vid gate kl12:51 (1A/B) utanför tullfiltret med 2 st incheckade väskor + en inf kl13:05. Det är rekord för mig på ORD.

Passerade DFW haromdagen. Dar testar de flera nya saker pa en gang. Finns nu 4 olika utgangar om jag raknade ratt

Vanlig immigration for utlandska turister med visa
Automatiserad immigration for passagerare med ESTA
Immigration (mha automater) for amerikanska/kanadensiska resenarer
Immigration for passagerare med enbart handbaggage (oavsett nationalitet)

Vi provade den sista och eftersom vi forst av planet var det ingen dar. Tva personer som hjalpte oss. I och med att vi enbart hade handbaggage fungerade ocksa de personerna som tullpersoner och vi behovde aldrig ga forbi baggageutlamningen eller det normala tullfiltret. :)

Allt som allt tog pass, tull och sakerhetskontroll 20 minuter. Frun fick dessutom TSA Precheck pa sitt boardingpass som jag antar skulle kunnat spara ytterligare en minut eller sa men nu snarare kostade en minut eftersom det skapade lite forvirring att en icke amerikan hade TSA Precheck pa sitt boardingpass (uppenbarligen inte helt vanligt).

En riktigt trevlig transferupplevelse med glad och vanlig personal. Det ar ett a med tva prickar i vanlig...

Det finns uppenbarligen inga som helst gränser för tokerierna, och detta från ett land där det mycket riktigt brukar argumenteras att "guns don't kill people, people kill people".
Jag är rädd att TSA med skrämselpropaganda kan få igenom precis vad som helst för att motivera sin existens och fortsätta införa totala meningslösheter i all oändlighet istället för att ta bort alla materialkontroller och börja kolla personer istället, som på TLV.

Boston igår,

1845 parkerade vid gate, 1902 ute på gatan med mitt handbagage. Hade gått snabbare om det inte vore kö till tullen för att lämna in lappen. Boston fortsätter att imponera.

Har haft problem i FRA en gång då jag ombads starta datorn. Men batteriet var så dött det bara kunde bli. Var väl någon super visor som skulle blandas in huruvida jag skulle få passera eller om det skulle letas upp en en väggkontakt jag kunde plugga in den i.
Till slut skickades jag iväg utan att man kollat vidare
Min gamla bärbara pc har så dåligt batteri att jag plockat ut det och kör direkt mot elnätet. Mindre vikt och behöver inte bekymra mig för att batteriet ska ta slut, samt förhoppningsvis mindre stöldbegärligt. Men risk för att bli stoppad i säkerhetskontrollen istället.

Testade automaterna igår på DFW. Supersmidigt!
Var igenom på 5 minuter. Sedan ytterligare 5 minuter på väskan.
Lappen från automaten lämnar man sedan in i tullen.
I tullen frågade de hur länge jag ska vara i landet och vad jag skulle göra.

Testade automaterna igår på DFW. Supersmidigt!
Var igenom på 5 minuter. Sedan ytterligare 5 minuter på väskan.
Lappen från automaten lämnar man sedan in i tullen.
I tullen frågade de hur länge jag ska vara i landet och vad jag skulle göra.

Det där låter ju väldigt smidigt. Och får man tro det man läser på internet skall det rullas ut lite här och var inom de närmast 6-12 månaderna. Finns hopp i alla fall :)

En minut i security på SFO förra lördagen. Nr tre av SK935 från CPH. Immigration helt tom. Inte en person, bara personal. Direkt fram, fingertryck, välkommen till San Francisco. Swish - bara rakt igenom. Prio-bagage, njä, rimligt fort ändå.

Toppen