Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Fördelen att resa med A2-visum. Immigration i USA (EWR) tog 5 minuter nu i oktober, men det var nog bara för att jag initialt ställde mig i fel kö (A1/A2-kontrollen var tom). Inga frågor, bara ett "Welcome Sir!" och en stämpel i passet. :)
 

Jonas C

Medlem
Hur är immigration köerna på JFK när man ankommer med flyg runt 20-22 tiden? Som förstagångsbesökare i USA är det något specifikt man bör tänka på, eller är det bara att passera immigration som vanligt? Tänkte mest utifall att man blir tillfångatagen och förhörd, om det nu är standardpraxis för förstagångsbesökare…
 

agehall

Medlem
Som förstagångsbesökare i USA är det något specifikt man bör tänka på, eller är det bara att passera immigration som vanligt? Tänkte mest utifall att man blir tillfångatagen och förhörd, om det nu är standardpraxis för förstagångsbesökare…

Var artig och svara korrekt på frågor. Var försiktig med att svara på mer än det som de frågar om, dvs svamla inte på.
 

Kricka

Medlem
IAD känns som en av de sämsta flygplatserna att anlända till från Europa. Har testat
LH, SK och BA som landar på e.m. (lokal tid) och fått vänta i timmar ! Senast var det
bara 1,5 h men gången innan var 4 av cirka 50 desks öppna för oss "utlänningar"
och kön tog närmare tre timmar. Efter det köandet möts man av en riktigt grinig
Immigration Officer... Håller helt med Doc att byte på SNN är bäst !
 

Kricka

Medlem
Verkar som om CBP stämmer när jag kollar ankomster på e.m. den 26/10
dvs. rätt dåligt att behöva tillbringa så lång tid i en helt onödig kö..:

IAD International A 10/26/2013 1500 - 1600 41 105 597 282 465 372 482 103 0 70 2371 11 37

Att det var 41 desks öppna stämmer inte alls men att köerna tog lång tid stämmer !
För 103 pax tog det mellan 90 och 120 min - där hamnade vi..
 
Fick hela fyra frågor på SFO förra lördagen (så fyra gånger fler än på EWR för några år sen ;)). Det var om hur länge jag stannade, om jag hade släkt eller vänner i SF och om jag skulle vara hela resan där, samt följdfråga om jag skulle hyra bil eftersom jag inte skulle vara i SF hela tiden.
Dock tog det inklusive väntetid inte mer än en kvart... och perfekt timing till väskorna, min kom först med prio-tagg samtidigt som jag kom fram till bagagebandet :)
 

sembl

Medlem
Min konversation i torsdags eftermiddag i Boston:

Hello
Hi
How long are you staying ?
10 days
any tobacco ?
No
Any fruitis ?
No
Right hand four fingers
Stämpel stäpel igenom....

Tog tom mindre tid än SNN. Måste vara rekord i min mening efter 50 + resor till USA
 

Alf

Medlem
Jag tycker inte det gått så mycket fortare med A2 visum. Jag har alltid haft detta p g a mitt tidigare arbete. På senare tid när jag fick nytt pass hände något skumt. Jag blev då jämt stoppad i den vanliga passkön, trots A2 visum, och hänvisad till särskilt förhörsrum där det mest satt immigranter från mellanöstern. Jag fick dock alltid förtur till "förhöret" som i regel tog 10-15 min med frågor och sökning i databaser. Efter slutförd kontroll fick jag alltid en ordentlig ursäkt om att jag blivit utfrågad och att allt var i sin ordning. Det enda svar jag fick var att dom fick upp en varningsflagga på mitt pass i passkontrollen. Vad denna varningsflagga varnade för har jag ingen aning om, det har jag aldrig fått svar på. Jag har även ställt frågan till ambassaden i Sth men inget svar. Jag har dock lärt mig leva med detta så jag kan förvarna mitt ressällskap på att dom får vänta en kvart extra för mej.
Nu har jag nytt pass utan visum så vi får se vad som händer när jag kommer till SFO i febr på min 2-4-1 resa.
 
Toppen