Senaste nytt

Tokyo 24H - Tips sökes!

Med hemresa runt lunch så hade jag alla dagar i veckan valt a bo i Shinagawa och upplevt kvällen där istället för Haneda.
Bara 15 min med Keikyu Line till Haneda
Helt rätt, jag borde ha förtydligat att orsaken till att vi valde att bo nära flygplatsen var drivet av möjligheten att hänga i ANA's första klass lounge så länge som möjligt. Men vi hann även med stan på kvällen innan vilket var bra trots en rätt mossig hjärna pga tidsomställningen.

Bo: Med så kort tid, håll dig till Toei Asakusa Line då du kan ta direkttåg hela vägen till hnd.
Bo nära en station runt stationerna Shimbashi - Higashi-nihombashi.

Äta:
Frulle: Tidig tsukemen (dipping ramen) på Rokurinsha, tokyo station ramen street. Öppnar typ 07:30, ät innan 10 så bör det vara minimal kö.
Lunch: Boka bord på sushi ya om du vill ha lite mer upscale. Annars är dom flesta haken för ca 4-5000 rätt bra. Säkert kort är annars sushi zanmai som är en kedja.
Rullbandsushi är en upplevelse, men kvaliten är inte den bästa. Om det ska provas så skulle jag hoppa in på ett mellanmål runt 15 så bör det inte vara några köer.

Middag:
Yakuniku (japansk bbq) eller tepanyaki.
Allt från hål i väggen till bra kvalite med all you can drink till högsta kvalite wagyu.

Populära ställen har ofta kö. Om du vet vad ni vill äta och det går, så boka gärna.

Om jag hade en dag, men någon som inte sett tokyo innan:
Shinjuku.
Shibuya. Promenera till eller från harajuku/omotesando. Boka besök på Shibuya Sky.
Vill man se tempel så skulle jag köra Meiji här med. Gillar kontrasten storstad vs templet/parken.
Akihabara.

Besöka något donki varuhus.
7/11 och familiy mart: egg sallad sandwich, onigiri (tuna mayo är standad, lax äananrs ett säkert kort)
Kolla någon depachika vid ett stort varuhus (mat marknad på botten våningen, ofta med bakverk, "mat gåvor" och take away mat.

Skaffa appen navitime. Du kan söka på ställen du ska till så får du info om vart på tåget du ska sitta samt vilken utgång från station (smidigt om du inte har koll på shinjukus 200 utgångar)

Tyckte taxi många gånger var smidigare än tunnelbanan. Fördelen att man bara kan åka direkt där man är, slippa gå till station, leta upp sin plattform även om det är enkelt så tar det tid. Taxi är heller inte speciellt dyrt.

STORT tack för alla tips! Ni är allihopa otroliga.
Har nu kommit ungefär halvvägs med en väldigt ruff rutt:

06:55 Arrival
07:15 - 08:00 Eventuellt snabbt stopp på ANA Arrival lounge för dusch och ombyte.
08:00 - 09:30 - Tsukiji (Jag har noterat avrådan, men min bättre hälft verkar ha ett unikt intresse för fisk så det får väl bli så). Om vi är hungriga blir det någonstans här att vi testar en Ramen eller 7/11-onigiri någonstans.
09:30 - 12:00 - Åka mot Shinjuko där följande aktiviteter kan bakas in: Godzilla head, Meiji Temple, Metropolitan building för view
12:15 - 13:30 - Lunch, sannolikt Sushi vid lämplig plats (e.g. Sushi Zanmai som rekommenderats ovan)
13:30 - 15:00 - Promenad mot Shibuya via Golden Gai - har vi missat något i Shinjuko? Är det en rimlig promenad?
15:00 - 18:00 - Ospecificerade aktiviteter i Shibuya - Tips?
18:30 - 20:00 - Middag (nyckelord grillat, teppanyaki, japansk bbq, wagyu)
20:00 - 23:00 - Potentiellt lite barhopping, testa lokala öler och saké.
23:00 - 01:00 - Ingen aning
01:00 - 06:00 Natt-spa med potentiell tupplur - Landat i att hotell blir lite off pga tidszon, sova på flyget, men att vi kanske behöver lite down-time.
06:00 - Mot flygplats
07:00 - Check-in etc, lounge
09:55 - Return

För en som är både naiv och har hybris vore givetvis en sanity check bra, samt utmana gärna om det vi missar något eller om vi definitivt bör steka något. Känns personligen, utan erfarenhet av Tokyo, att vi ändå lyckas klämma in ett par intressanta element här. Vi kommer nog inte att besöka teamlabs då det verkar vara rätt omdiskuterat om det är värt eller ej.

Suica är nu installerat. Ska kika på Visit japan QR-kod och Navitime inom kort.

Golden gai: Inget är öppet där på dagen, tror inte det är så mkt att se där då. Är nattetid det lever upp. Vi gick aldrig dit dock så vet inte. Men andra kan säkert bekräfta.

Skulle som andra skippa Tsukiji, vi åkte dit för att checka av och eller mindre vände direkt. Men vill man testa många olika saker på en gång kanske det funkar, det är ju dock ofta kö till allt.

Du skrev Meji temple vid Shinjuku, men det blir ju snarare påväg mot Shibuya?

Finns det tider skulle jag hellre boka tid på Shibuya Sky. Det blir ju en liten omväg att ta sig mot Metropolitan.

Jag tror det skulle vara bättre att flippa Shibuya och Shinjuku. Då kan ni gå runt i Golden gai på kvällen ist.
”18:30 - 20:00 - Middag (nyckelord grillat, teppanyaki, japansk bbq, wagyu)
20:00 - 23:00 - Potentiellt lite barhopping, testa lokala öler och saké.”

STORT tack för alla tips! Ni är allihopa otroliga.
Har nu kommit ungefär halvvägs med en väldigt ruff rutt:

06:55 Arrival
07:15 - 08:00 Eventuellt snabbt stopp på ANA Arrival lounge för dusch och ombyte.
08:00 - 09:30 - Tsukiji (Jag har noterat avrådan, men min bättre hälft verkar ha ett unikt intresse för fisk så det får väl bli så). Om vi är hungriga blir det någonstans här att vi testar en Ramen eller 7/11-onigiri någonstans.
09:30 - 12:00 - Åka mot Shinjuko där följande aktiviteter kan bakas in: Godzilla head, Meiji Temple, Metropolitan building för view
12:15 - 13:30 - Lunch, sannolikt Sushi vid lämplig plats (e.g. Sushi Zanmai som rekommenderats ovan)
13:30 - 15:00 - Promenad mot Shibuya via Golden Gai - har vi missat något i Shinjuko? Är det en rimlig promenad?
15:00 - 18:00 - Ospecificerade aktiviteter i Shibuya - Tips?
18:30 - 20:00 - Middag (nyckelord grillat, teppanyaki, japansk bbq, wagyu)
20:00 - 23:00 - Potentiellt lite barhopping, testa lokala öler och saké.
23:00 - 01:00 - Ingen aning
01:00 - 06:00 Natt-spa med potentiell tupplur - Landat i att hotell blir lite off pga tidszon, sova på flyget, men att vi kanske behöver lite down-time.
06:00 - Mot flygplats
07:00 - Check-in etc, lounge
09:55 - Return

För en som är både naiv och har hybris vore givetvis en sanity check bra, samt utmana gärna om det vi missar något eller om vi definitivt bör steka något. Känns personligen, utan erfarenhet av Tokyo, att vi ändå lyckas klämma in ett par intressanta element här. Vi kommer nog inte att besöka teamlabs då det verkar vara rätt omdiskuterat om det är värt eller ej.

Suica är nu installerat. Ska kika på Visit japan QR-kod och Navitime inom kort.

Som emil sa, byt tid på shinjuku och shibuya.

Shibuya:
Boka sky om det finns tid. Då det ligger så centralt får man verkligen känslan av staden. Skulle jag välja ett utkiksställe skulle det vara det.
Ligger en mega donki i shibuya. Värt ett stop bara för att kolla in.

Tsukiji: Förstår att det är lockande med mycket på samma plats med det är en ren turistattraktion nu för tiden.
Butikerna är inriktade enbart för turister. Var beredd på MASSA turister, och köer överallt och allt överprisat delux.
Ett råd är iaf att undvika wagyu där, lägg heller pengarna på middagen och ät riktig högklass wagyu.

Allmänt: finns inte mycket bänkar etc att sitta och vila på i Tokyo. Så kör valfritt café, donken etc om ni vill sitta lite samt komma undan hettan (gissar på att ni åker snart).

Golden gai: Inget är öppet där på dagen, tror inte det är så mkt att se där då.

Skulle som andra skippa Tsukiji

Du skrev Meji temple vid Shinjuku, men det blir ju snarare påväg mot Shibuya?

Finns det tider skulle jag hellre boka tid på Shibuya Sky.
Som emil sa, byt tid på shinjuku och shibuya.

Shibuya:
Boka sky om det finns tid. Då det ligger så centralt får man verkligen känslan av staden. Skulle jag välja ett utkiksställe skulle det vara det.
Ligger en mega donki i shibuya. Värt ett stop bara för att kolla in.

Tsukiji: Förstår att det är lockande med mycket på samma plats med det är en ren turistattraktion nu för tiden.
Butikerna är inriktade enbart för turister. Var beredd på MASSA turister, och köer överallt och allt överprisat delux.
Ett råd är iaf att undvika wagyu där, lägg heller pengarna på middagen och ät riktig högklass wagyu.

Allmänt: finns inte mycket bänkar etc att sitta och vila på i Tokyo. Så kör valfritt café, donken etc om ni vill sitta lite samt komma undan hettan (gissar på att ni åker snart).

Då skippar vi Tsukiji, byter ordning på Shibuya och Shinjuku, lägger till donki samt shibuya sky!
Tack återigen för alla bra tips. Fortsätta skjuta in grejer om ni kommer på något värt att lägga till i området.

Vi åker söndag morgon och är framme måndag morgon.

Gällande Godzilla head -> Metropolitan building, det är 30-40 minuters promenad emellan om man vet vägen. Skulle också satsa på Shibuya Sky istället, mer wow-upplevelse, än Metropolitan building. Visserligen har Metropolitan building gratis inträde men tar en stund att ta sig dit. Glöm inte att Tokyo är stort, det tar tid att förflytta sig mellan olika områden och att tunnelbanan slutar rulla strax efter midnatt.

Toppen