Senaste nytt

Tokyo 24H - Tips sökes!

Har spenderat 3 varma dagar i Tokyo nu också, Teamlabs Borderless i det nya shoppingcentret var en perfekt aktivitet för att gömma sig ifrån hettan ett par timmar. Inte de coolaste man någonsin sett, men tillräckligt bra för att de va kul att gå runt.

De mesta populära matställena va rätt hopplösa att köa till i värmen, vi käkade massor av bra mat, men valde att gå upp en prisklass för att slippa köandet. Men man ska ju såklart åka till Tokyo en annan tid på året, lite slöseri att åka när det är så varmt, även om vi var OK med det, då det är nästan lika varmt i HK.

Lite reflektioner efter mina lite drygt 22h i Tokyo.
Jag landade vid 9-tiden på morgonen och skulle flyga vidare tidigt nästa morgon. Av den anledningen valde jag att inte bo inne i Tokyo, det blev kapselhotell på Haneda istället.

Man hör ofta att "cash is king" i Tokyo, men jag tog inte ut några pengar alls. Att ladda SUICA-kort i Apple Wallet var väldigt smidigt och det gick att använda på många ställen som inte accepterade kreditkort. Installerade även e-sim från Anyfone, mycket smidigt.

Jag åt bl a ramen på Ichiran i Shibuya, otroligt gott. Tonkotsu med extra fläsk och nudlar. Den där buljongen är helt fantastisk, konsistensen är sammetslen och full av collagen. Konceptet att äta i eget bås passar när man reser själv. Det gick bra att betala med SUICA.

Jag hade tur med vädret, på flera sätt... I tokyo hade jag knappt 30 grader, mulet och lite duggregn framåt eftermiddagen. Samma dag drog tyfonen Shanshan in från sydväst rakt över Fukuoka som jag skulle flyga till dagen efter. Vindbyar på >70m/s och mycket regn, typ 100mm på någon timme. När jag sen skulle flyga vidare på morgonen så var ovädret på väg innåt land mot nordväst. Vi rundade det värsta och fick landa på Fukuoka. Sedan blev mitt flyg FUK-ICN försenat med ca 3h pga trafikstörningar orsakade av regnet.

Toppen