Senaste nytt

Tokyo 24H - Tips sökes!

Vilket borderless var ni på? Det öppnade ju ett nytt i Feb i/vid MORI Tower. Var väldigt häftigt tyckte vi.

Någon som rekar go-kart åkningen för att se mer av staden? Har inte provat själv..
Jag gjorde det 2018. Ganska underlig upplevelse. Jag minns egentligen inte vad vi såg längs vägen, man var tvungen att ha 100% fokus på den ganska intensiva Tokyo-trafiken. Och hela tiden var man lite nervig över att hamna på fel sida om rödljusen, dvs att tappa bort guiden. Krävs att man har internationellt körkort (beställs enkelt online).

När det gäller hotell så skulle jag när det handlar om endast en övernattning absolut rekommendera ett kapselhotell.
Detta är såklart framförallt ett solklart tips för ensamresande, för två personer så blir ju inte kostnadsbesparingen lika stor då ni behöver varsin kapsel. Dessutom, under förutsättning att ni är man+kvinna, så behöver ni kolla att hotellet har en våning för kvinnor, men så har varit fallet på de kapselhotell jag bott på.

Ni kommer ju ändå inte vilja tillbringa jättemycket tid på hotellet och detta är verkligen ett bra sätt att få upplevea ytterligare lite av japansk kultur.

Hallå kära forummedlemmar!

Ett par dagar kvarstår innan den heliga gralen av drömresor påbörjas - ANA ’The Room’ till Tokyo. Letat efter rätt läge i månader (har det gått år…?) och äntligen har vi möjlighet att lämna ifrån oss vår lilla grabb i 54h~ så man får ju passa på!

Utmaningen, och varför jag startar en tråd, är för att sourca tips och idéer till besöket. Det finns att läsa om lite varstans, men något färre som tar hänsyn till vår kontext, vilket är att vi endast har 24 timmar till godo!

Så, lite kort om vad jag förstått, som ni gärna med er expertis får bygga vidare på eller förkasta. Jag tänker mig ett fåtal, noga utvalda aktiviteter under dagen. Vad är era topp 3-5:
- Must see?
- Must do’s?
- Must eats?
- Strictly avoids
- Hotell (max 3-5k)
- Viktiga appar/admin?

Utan att själv indikera lösningar så har jag förstått att Shibuya och Shinjuko is the place to be på grund av kollektivtrafiken samt utbudet av underhållning och mat. Vad specifikt rekommenderas här?

Hänvisa gärna om tråd redan finns, jag hittade ingen för 24h sharp shooting.

Stort tack för alla tips!
I vilket område skall ni bo?

Jag hade också 24 timmar i Tokyo med två övernattningar. Tog sista natten på hotellet på HND då hemflyget gick runt lunchtid om jag minns rätt. Kunde stressa ner och ha lite loungetid innan avresan. Något vi uppskattade.

Besökt teamLab Borderless vid Odaiba (stängde 2022) vid två tillfällen och teamLab Planets vid ett tillfälle. I mitt tycke en underbar upplevelse. Så nyfiken på nyöppnade teamLab Borderless vid Azabudai Hills. Ett måste för mig att besöka i höst.

Åker till Tokyo om två veckor och har tänkt prova Azabudai Hills, då vad vi läst så tycker folk den är något bättre än den andra. Det är så otroligt varmt i Tokyo nu så gäller att planera in någon inomhusaktivitet också..

Hade jag bara haft ett dygn på marken hade jag försökt planera så lite som möjligt. Jag kan varmt rekommendera att fixa boende i närheten och bara utforska Shinjuku/Kabukicho. Det är en sensorisk överbelastning och ni kommer garanterat att hitta mat, barer och underhållning av hög kvalitet utan att planera i förväg. Bara detta område innehåller långt mer än man hinner uppleva på 24 timmar. Detta förutsätter att man har öga att undvika de uppenbara turistfällorna, vilket jag antar är fallet då du skriver här. :p

Några tips på rak arm:

Bar/Izakaya Heart Beat:
Intimt, väldigt litet hål i väggen att både dricka och äta på, två bord och en bar. Bli inte avskräckt av hur litet det är. Grym izakayamat och en underbart trevlig ägare med stort intresse för shochu, nihonshu och även vin.

Bordsgrill-restaurang Tonchan:
Detta är visserligen koreanskt, tekniskt sett. Men koreansk bbq är otroligt populär även i Japan (området ligger dessutom precis vid kanten av "koreatown" så det är mkt sånt här). Denna inrättning var klart mest minnesvärt av alla grillar vi besökte, klart överlägset de renodlade yakinikuställena. 100% stämning, högljutt och fullproppat med lokala. Grillosen ligger tjock i luften. Mycket trevligt!

Att undvika: Golden gai, tsukiji market, Tokyo tower, och liknande "must see in tokyo". Samtliga var en besvikelse imo. Otrevliga, exploaterade och extrema köer.

Jag hade också 24 timmar i Tokyo med två övernattningar. Tog sista natten på hotellet på HND då hemflyget gick runt lunchtid om jag minns rätt. Kunde stressa ner och ha lite loungetid innan avresan. Något vi uppskattade.

Med hemresa runt lunch så hade jag alla dagar i veckan valt a bo i Shinagawa och upplevt kvällen där istället för Haneda.
Bara 15 min med Keikyu Line till Haneda

Toppen