Senaste nytt

Tokyo 24H - Tips sökes!

Ni kan ju även passa på att testa lite fluffy pancakes, inte sett ngt fikastopp på er plan. Vi testade Happy Pancake och Micasadeco som var likvärdiga, kan dock vara kö. Man tar en nr-lapp och väntar. Finns många andra ex EDW yellow i Shibuya. I Harajuku finns ett annat fikaställe där man kan testa lite olika saker som vi gillade starkt, länk nedan:
https://maps.app.goo.gl/sdBcWAuw8m196bYJ8?g_st=com.google.maps.preview.copy

Går ni via Harajuku till Shinjuku från Shibuya så ligger ett sushi ställe där som heter Kaiten Sushi Ginza Onodera, som är en syster-restu till michelin-resturangen Sushi Ginza Onodera. Här beställer man med en ipad istället, lite dyrare än andra rullandeband sushiställen men tyckte det var väldigt bra! Samma kösystem här, ta en kölapp och vänta.

Passa annars på att ta en snabb jordgubbsbakelse i någon av alla 7/11, Lawson el Familymart.

På tal om fika. Kan vara gott med nått kylande.
En kakigori (shaved ice som är smaksatt). Kolla efter en såhär skylt :p
Eller en Cremia mjukglass (brukar finnas på kedjan Excelsior café)

13-5.jpg

Slutsålt tyvärr! Några alternativ i närheten av Shibuya/Shinjuku?

Det händer att det kommer avbokningar, kolla hemsidan dagen ni anländer.

Baren på 40:e våningen CERULEAN TOWER TOKYU HOTEL, hade fin utsikt när jag var där 2016.

Som sista utväg kan du åka hissen upp/ner ett par gånger, länsgt bort till vänster i hotellet SHIBUYA EXCEL HOTEL TOKYU. Den har utsikt över Shibuya Scramble Crossing. Senast jag bodde där krävdes ingen rumsnyckel för att åka hissen, dagtid.

Last edited:
Cerulean tower är nog högst i krokarna.
Shibuya scramble square samma byggnad som sky har ett utsikts däck på plan 12/13 ish har jag för mig.

Fått lite sista minuten-kval här kring Shibuya vs Asakusa. Är det helt orimligt att börja morgonen i Asakusa och därefter svänga över till Shinjuku sen eftermiddag? Jag får känslan av att Shibuya och Shinjuku erbjuder ganska lika prylar, medan Asakusa har lite mer historiska element? Köper helt "enkelheten" i Shibuya-Shinjuku, och det kanske måste få vara så, men om vi ändå SKA smasha in så mycket vi kan... Så är inte enkelhet ledordet, utan maximering.

Sensoji är bäst att se tidig morgon innan alla kommer. Street food och butikerna öppna runt 9-11.
Är ca 30 min asakusa - shinjuku/shibuya med tåg.
Om ni skulle stryka Tsukiji så kör akakusa på morgonen, ta tåget till omotesando och ta o promenera förbi harajuku och sen bort till shibuya.

Hej igen, vi tog tunnelbanan från Shibuya där vi bodde på kapselhotell till Asakusa för att se templet och ”gamla Tokyo”. tog lite tid tor och kanske tveksamt om det var värt det. Rätt turistigt var det i Asakusa men vi var också förstagångsbesökare så kul ändå. Appro på , vi förbokade en bärbar router som vi hämtade ut på flygplatsen och då kunde vi vara uppkopplade hela besöket. Funkade fint. Googlade fram ett billigt alternativ, tror de hette Ninja Wifi.

Toppen