Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Då skall vi strax börja en 150-milatest av en 3-Serie, M Sport :)
Frågan är om man skall ta "bakvägen" till Sarpsborg, över Dals Ed/Halden för att få lite roligare vägar ?
 

Jonas C

Medlem
Nu är jag varken i positionen att kunna välja tjänstebil eller köpa en egen bil för den delen, så frågan ställs av ren nyfikenhet. Jag undrar vilken prutmån man har som kund vid köp av ny bil. Exempelvis en BMW 420d Gran Coupé. Baspris på cirka 375 000kr och med extrautrustning för cirka 80 000kr. Har läst någonstans att man i regel kan få ner priset med cirka 10-15% mot vad som står på pappret. Bilen i fråga skulle i sådana fall kosta 386 000kr efter 15% rabatt. Hur bär man sig åt för att komma så nära priset som möjligt? Ska man satsa på att komma med en önskat procentsats på slutpriset, eller försöka förhandla till sig så mycket extrautrustning som möjligt "gratis". Ifall det ens är realistiskt att komma ner i det priset.
 

Najk

Medlem
Nu är jag varken i positionen att kunna välja tjänstebil eller köpa en egen bil för den delen, så frågan ställs av ren nyfikenhet. Jag undrar vilken prutmån man har som kund vid köp av ny bil. Exempelvis en BMW 420d Gran Coupé. Baspris på cirka 375 000kr och med extrautrustning för cirka 80 000kr. Har läst någonstans att man i regel kan få ner priset med cirka 10-15% mot vad som står på pappret. Bilen i fråga skulle i sådana fall kosta 386 000kr efter 15% rabatt. Hur bär man sig åt för att komma så nära priset som möjligt? Ska man satsa på att komma med en önskat procentsats på slutpriset, eller försöka förhandla till sig så mycket extrautrustning som möjligt "gratis". Ifall det ens är realistiskt att komma ner i det priset.
Många bilmärken har rejält rabatterade priser på just tjänstebilar, tex går du in på bmw.se så ser du dem där. Sedan kan man ibland få ytterligare någon rabatt som kommer ifrån återförsäljaren. Min Bmw 520d xdrive köpte jag för 1år sedan och hade med utrustning ett listpris på 505tkr men efter rabatt landade den på 420tkr. Då var det standard rabatt plus cirka 5-10tkr extra rabatt som återförsäljaren gav då vi köpt många bilar där.

Hur det ser ut när man köper som privatperson vet jag inte.
 
Toppen