@Ozz. Tror att du är en van "sportbilsförare" men det kan aldrig understrykas nog - SE TILL ATT OLJAN VERKLIGEN ÄR +90C innan du gasar.
Vet inte hur många M förare som har fått motorrenovera pga av för mycket gas med för kall olja. Även de som har följt indikatorn på displayen. Ägaren innan mig på den ena M:en följde inte det så jag fick snällr renovera för mååånga kkr, men å andra sidan är den motorn som ny nu.
Nu vet jag inte hur M4 har det med att ge oljetempen (har inte hunnit provköra den ännu då jag har varit "OOO" på kulbbkvällarna
De flesta högtrimmade motorerna har sina mekaniska toleranser satta vid varm olja och om man då gasar med kall olja kan vissa spel vara för tighta = lager/lagerbanor kan rotera med sämre smörjning som följd. Möjligt att de har åtgärdat det på respiratormotorerna men känner jag BMW så är konservatism ett av deras interna ledord (de är ju duskar ju

)