Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jorå min har varit inne för byte (dock innan ras)
En av anledningarna var just att om man gasade innan motor var varm så började lagren att Rotera i sitt säte pga av tighta toleranser.
 
@Ozz. Tror att du är en van "sportbilsförare" men det kan aldrig understrykas nog - SE TILL ATT OLJAN VERKLIGEN ÄR +90C innan du gasar.
Vet inte hur många M förare som har fått motorrenovera pga av för mycket gas med för kall olja. Även de som har följt indikatorn på displayen. Ägaren innan mig på den ena M:en följde inte det så jag fick snällr renovera för mååånga kkr, men å andra sidan är den motorn som ny nu.
Nu vet jag inte hur M4 har det med att ge oljetempen (har inte hunnit provköra den ännu då jag har varit "OOO" på kulbbkvällarna :)

De flesta högtrimmade motorerna har sina mekaniska toleranser satta vid varm olja och om man då gasar med kall olja kan vissa spel vara för tighta = lager/lagerbanor kan rotera med sämre smörjning som följd. Möjligt att de har åtgärdat det på respiratormotorerna men känner jag BMW så är konservatism ett av deras interna ledord (de är ju duskar ju :))
Jag är definitivt ingen van sportbilsförare, snarare en kille som egentligen inte vet varför jag beställde en M4, jag har tidigare bara kört en E46 M3 över en helg. Jag har tidigare ägt en 330 coupé E46 och 2st 335or som jag egentligen varit supernöjd med men efter att ha hört och läst mycket om nya M4an så var jag ju tvungen att prova :) Skall absolut tänka på det med oljetempen även om varvräknaren visar maxvarv med ilskna gula och röda lampor alt eftersom motorn kommer upp i temp.
 
Tips. Lita inte på lamporna. De har orsakat många ras. Min ena M är uppe i 48-50c när lamporna säger go.
Tror det finns en "easter egg" I ODBn för din serie också. Skall kolla.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz
@Ozz. Tror att du är en van "sportbilsförare" men det kan aldrig understrykas nog - SE TILL ATT OLJAN VERKLIGEN ÄR +90C innan du gasar.
Vet inte hur många M förare som har fått motorrenovera pga av för mycket gas med för kall olja. Även de som har följt indikatorn på displayen. Ägaren innan mig på den ena M:en följde inte det så jag fick snällr renovera för mååånga kkr, men å andra sidan är den motorn som ny nu.
Nu vet jag inte hur M4 har det med att ge oljetempen (har inte hunnit provköra den ännu då jag har varit "OOO" på kulbbkvällarna :)

De flesta högtrimmade motorerna har sina mekaniska toleranser satta vid varm olja och om man då gasar med kall olja kan vissa spel vara för tighta = lager/lagerbanor kan rotera med sämre smörjning som följd. Möjligt att de har åtgärdat det på respiratormotorerna men känner jag BMW så är konservatism ett av deras interna ledord (de är ju duskar ju :))

Fördel med ny bil. Garanti.
Bara att blåsa på :)
 
Glöm inte att motorn äår inte "varm" bara för att vattentemp är ok. Jag vet inte om M4 har mätare elle anger temp i C.
Men oljan måste bli 75-90 C innan det är varmt och det tar mera tid än vattnet. Det är inte alla som tänker på det.
 
Då var jag och hämtade ut den här idag.
30 mils körning hem och nu på däckverkstaden för omläggning till sommardäck och förvaring av vinterdäcken.
e67d54339b46b400cdb5bce442431283.jpg
 
Toppen