Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Man kan överhuvudtaget inte jämföra BMW och Mercedes med Volvo, Audi har jag ingen erfarenhet av men de övriga har jag avverkat. Volvo har lyft sig ordentligt de senaste åren men ligger fortfarande långt efter BMW och Mercedes i kvalitets- och körkänsla. Skulle jag köra lite mindre skulle jag dock köra Volvo då den ÄR billigare med den utrustning jag vill ha men med 8-9000 mil om året så är det en är arbetsmiljö fråga också.

Det roliga är ju att Volvo tycks tro att det priset som bestämmer var på marknaden man befinner sig. Produkten är liksom nån slags bisak.

Volvochefen: ?Våra bilar ska bli dyrare? - Byt Bil

Det senaste kines-faceliftet med kromad plast över hela bakstammen på V70 är vad man får för pengarna.

Det roliga är ju att Volvo tycks tro att det priset som bestämmer var på marknaden man befinner sig. Produkten är liksom nån slags bisak.

Volvochefen: ?Våra bilar ska bli dyrare? - Byt Bil

Det senaste kines-faceliftet med kromad plast över hela bakstammen på V70 är vad man får för pengarna.

Ja, vi får väl hoppas att det leder till försäljningsframgångar i Kina för i Europa brukar sådana trix genomskådas ganska lätt. Vem minns inte den där firman i Trollhättan som sålde dekaltrimmade Oplar med Audi-prislapp? Den affärsidéen flöt ju inte heller så bra.

Man kan överhuvudtaget inte jämföra BMW och Mercedes med Volvo, Audi har jag ingen erfarenhet av men de övriga har jag avverkat. Volvo har lyft sig ordentligt de senaste åren men ligger fortfarande långt efter BMW och Mercedes i kvalitets- och körkänsla. Skulle jag köra lite mindre skulle jag dock köra Volvo då den ÄR billigare med den utrustning jag vill ha men med 8-9000 mil om året så är det en är arbetsmiljö fråga också.

Gläder mig att se att det är fler, som i princip bor i bilen, som även ser det som en arbetsmiljöfråga. Vilket inte de flesta arbetsgivare verkar förstå.
Sitta och nöta dagsetapper på upp mot 100mil i en halvtaskig bil är rena rama självmordet. Tyvärr har det ett pris som tenderar att dra iväg en del. Men skulle mitt bilresande ändra skepnad skulle säkert bilens utrustning också göra det

Ja, vi får väl hoppas att det leder till försäljningsframgångar i Kina för i Europa brukar sådana trix genomskådas ganska lätt. Vem minns inte den där firman i Trollhättan som sålde dekaltrimmade Oplar med Audi-prislapp? Den affärsidéen flöt ju inte heller så bra.

Byggde DKW bilar i Trollhättan ?

Näe precis. Det senaste är ju att man bara ska ha 4-cyl motorer vad jag förstår..... Att man sedan valde att kopiera VW Passats grill till V70 facelift är ju även det en signal i "fel" riktning.

Vi får väl se om kinserna lyckas vända skutan. Men varför skulle kineserna (som frossar i Audis i långversion) köpa en Volvo?

Näe precis. Det senaste är ju att man bara ska ha 4-cyl motorer vad jag förstår..... Att man sedan valde att kopiera VW Passats grill till V70 facelift är ju även det en signal i "fel" riktning.

Vi får väl se om kinserna lyckas vända skutan. Men varför skulle kineserna (som frossar i Audis i långversion) köpa en Volvo?

Nej det känns ju som att det man håller på med är jävligt billigt. Det är iofs inget fel i att bygga en billig bil men då måste också prislappen vara billig annars ledsnar kunderna. Det här med att tejpa dit en massa Biltemakrom och sedan skicka upp prislappen känns väldigt mycket som den badge engineering som först sänkte den brittiska bilindustrin och sedan satte den amerikanska diton på pottkanten under chapter 11. Vi får se om det blir tredje gången gillt nu eller om det failar igen.

Är det som stör mig. Saker som säljs som billiga och så skiljer det kanske 10.000 mot en s k likvärdig premiumbil. Utslaget på kanske 5-8 års bilägande.

Gjorde själv en liten jämförelse mellan en Clio och en 1-Serie.
Skrämmande resultat när 1-Serien trots sitt inköpspris i princip kostade samma pengar per månad vid 5 års ägande.

I övrigt har jag nu testat 4-Serie Coupen. Detta blir bara svårare och svårare inför sommarens/höstens byte. Får hoppas lilla MB-handlaren har någon CLS Shooting …. att jämföra med :)

CLS Shooting delar ju stolar med S-klassen. Man kan förlänga hela dynan framåt - vilket är extremt nice. Denna kärra är ju nästan omöjlig att köra i jante-sverige dock då den verkligen mer än nån annan signalerar maffia.....

Kolla dock hos Hedin - dom har några riktiga hyllvärmare av både CLS shooting samt sista årgången av gamla S-klass på lager. Borde kunna ge tunga rabatter...!

mvh

Jakob K - tack för alla tipsen, råden och allmänna omdömen. Mercan är beställd :)! Går dock fr 4wd till rwd - och känner mig nöjd. Tog samtidigt vinterfälgar med det nyutvecklade Hakka 8, dubb - så jag kommer ta mig fram. Det blev alltså 220:n till slut, med AMG-paket och Becker + lite annat godis. Leverans i maj. Can´t wait!

Toppen