Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag har inte lyckats få fram vad en A5 Quattro med automat släpper ut, står bara N/a på audi.se, du bruckar ju kunna luska ut det mesta om bilar Danni...;-)

Du skriver inte vilken kaross och motor det gäller, så jag tänker anta att det är en Sportback med 2.0 TDI du vill ha eftersom det är vanligaste valet :) Den släpper enligt broschyren ut 134 g CO2.
 
Du skriver inte vilken kaross och motor det gäller, så jag tänker anta att det är en Sportback med 2.0 TDI du vill ha eftersom det är vanligaste valet :) Den släpper enligt broschyren ut 134 g CO2.
Tackar! Det är Sportbacken 2.0 TDI precis som du skrivit. Då klara jag mej ju, behöver bara lyckas pruta ner den en del men genom ALD bör jag ju kunna få iallafall 10% tycker jag, alt hitta ett färdigt ex hos ngn bilhandlare via Blocket.
 
Tackar! Det är Sportbacken 2.0 TDI precis som du skrivit. Då klara jag mej ju, behöver bara lyckas pruta ner den en del men genom ALD bör jag ju kunna få iallafall 10% tycker jag, alt hitta ett färdigt ex hos ngn bilhandlare via Blocket.

10% på företagsköp får du hos Audi utan att ens fråga. Jag fick 11-12% hos alla bara genom att maila efter en offert när jag skulle köpa min A6:a. Just nu har du ju dessutom Sports Edition så du slipper lägga allt för mycket på utrustningen.
 
Leta upp en trevlig demobil (Om det skall vara Passat, akta för etanolmodell och DSG-lådor), det tror jag är det mest ekonomiska.
Då får man dessutom bestämma själv. Varför inte en hybrid ?

Bilkalkyl.be - en komplett bilbudget

Jag ska börja räkna på detta, både jag och frun har ju rätt till förmånsbil i våra jobb. Kanske inte lönsamt med två st....jag kan ta de flesta milen på firman alt en hel del taxi till och från ARN.
 
Leta upp en trevlig demobil (Om det skall vara Passat, akta för etanolmodell och DSG-lådor), det tror jag är det mest ekonomiska.
Då får man dessutom bestämma själv. Varför inte en hybrid ?

Bilkalkyl.be - en komplett bilbudget

Usch, demobilar är de mest slitna och misshandlade bilar man kan hitta för sina respektive miltal. Klart, priset är ju därefter. Men ska man ha förmånsbil finns det ingen som helst anledning att köpa en begagnad, eftersom man ändå får fullt förmånsvärde. Då är det bättre att köpa den privat. Vad är det för problem med etanol-Passat som du känner till och som jag lyckats missa? Vad gäller DSG är det främst den sjuväxlade lådan med torrkopplingar, kallad DQ200, som har problem. Om det sen är nåt att oroa sig för beror på ett par faktorer - ska du köpa en ny bil med garantier och inte köra mer än 3000 mil om året hade jag inte oroat mig. Restvärdet tar dock en smäll, kan vara värt att tänka på.
 
Usch, demobilar är de mest slitna och misshandlade bilar man kan hitta för sina respektive miltal. Klart, priset är ju därefter. Men ska man ha förmånsbil finns det ingen som helst anledning att köpa en begagnad, eftersom man ändå får fullt förmånsvärde. Då är det bättre att köpa den privat. Vad är det för problem med etanol-Passat som du känner till och som jag lyckats missa? Vad gäller DSG är det främst den sjuväxlade lådan med torrkopplingar, kallad DQ200, som har problem. Om det sen är nåt att oroa sig för beror på ett par faktorer - ska du köpa en ny bil med garantier och inte köra mer än 3000 mil om året hade jag inte oroat mig. Restvärdet tar dock en smäll, kan vara värt att tänka på.

Inga fel på demobilar.
Min andrabil är en sådan. Absolut klockren

Etanolpassater har korta serviceintervaller och väldigt känsliga motorer. Har rasat både en och annan. Inget specifikt för just VW. Hur roligt har det varit för många Focusägare-

Rasande växellådor och alla dessa idiotfel som kan uppkomma på många modeller ställer till ett helvete oavsett garanti eller ej.
Bärgning, verkstad, ofta även tilläggskostnader för hyrbil, hämta bilen, mm.
Tar en väldig massa tid som ingen betalar mig för.

Räcker med de "små" fjantiga datafel jag haft på min. T ex. fick jag ställa in ett kundbesök när bilen stannade nyligen.

Och som du nämner. Restvärdet lär få sig en snyting.
 
Polaren har provat får Passat Variant 170HK TDI R-line med massor av lull-lull. Givetvis med fyrhjulsdrift och DSG-låda. Det är den han har fått som bild av en bra förmånsbil. Och den är rätt skön att köra i taskiga väglag.

Det är väl svårt att säga att han egentligen har en kravbild. Han har just idag en gammal V40 som inte är så mycket att hänga i (h)julgranen och han ville ha något nyare och lite roligare. Men jag tror att han kommer att prioritera "rolig" högre än billig och det blir inte jätteroligt i de ramar han har. Hade inte CO2-kraven funnits hade det gått att göra något som vore värt det, men nu känns det som att man får något som inte är riktigt vad han troligen vill ha för en ganska dyr peng.
 
Toppen