Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Beamern verkar ha ett väldigt kompetent system på pappret, fast jag har inte själv provat det. Men jag blev lite förvånad när Teknikens Värld (har jag för mig det var) ganska nyligen testade fyrhjulsdriftssystem och ställde 5-serien med xDrive mot en A6 quattro, och fann att BMW:n betedde sig mycket mer inkonsekvent och förlorade körglädjerundan rejält mot Audin. Just körglädje och körning på sniskan tänker man ju sig ska vara BMW:s paradgren!

Är böjd att hålla med att Audi har ett bättre system och framförallt hade man en överlägsen styrkänsla.
Lite konstigt när man läser att ägarna till BMW anser att de är så ruskigt körglada. Håller inte rikitigt med själv, om man inte kör sportläge.

Men nu har det eventuellt blivit ändring. Tydligen har Audi fått en hel del problem med körkänsla när det gäller sitt nya elektriska styrsystem.
Men jag får nog vänta 1 år till innan jag får testa igenom bilparken igen.

Är böjd att hålla med att Audi har ett bättre system och framförallt hade man en överlägsen styrkänsla.
Lite konstigt när man läser att ägarna till BMW anser att de är så ruskigt körglada. Håller inte rikitigt med själv, om man inte kör sportläge.

Men nu har det eventuellt blivit ändring. Tydligen har Audi fått en hel del problem med körkänsla när det gäller sitt nya elektriska styrsystem.
Men jag får nog vänta 1 år till innan jag får testa igenom bilparken igen.

Sportigheten är väl kanske i ärlighetens namn mer förknippad med 3-serien än med 5-serien.

Den elektromekaniska styrservon i sig är inte nödvändigtvis ett jätteproblem. Sådana system tappar lite känsla, men å andra sidan har du ett sånt system även i din BMW. Och jag i min VW. De är helt okay. Däremot har ju rätt många Audi-bilar på sistone drabbats av problem med de här systemen, som gör att styrningen blir hackig och känns väldigt fel, framförallt när det är kallt ute. Det är ju inte ett normaltillstånd utan ett fel, som man innerligt får hoppas att Audi får fram en lösning på snart.

jag har varit lite negativt ställd till Haldex systemen och detta beror på att dom för vanligt folk fungerar otroligt bra i alla lägen men när man börjar tweeka bilarna lite effektmässigt håller dom inte alls.
Jag är en gammal Audi fan sen mitten av 90 talet då man åkte runt i en 500 kusars Ur Quattro men för daligt bruk så är det bara marknadsföring att Audi är bäst på sin konstant quattro.

Men när man börjar skruva lite så blir det värre, finns ju iof special lösningar på Haldex som håller för effekt men då blir kostnaden en annan fråga.

Med tanke på att Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron kör Haldex så är det inte direkt systemet det är fel på. Men det är ju en våtkoppling som används för att koppla in sekundäraxeln, och den är väl i de flesta fall inte dimensionerad att hantera mer effekt än modellen ifråga normalt ger. Så på en "vanlig" bil så finns det kanske inte så mycket marginal att trimma utan att börja bränna kopplingen.

Tjänstebils Tråden

Det var ju liksom det jag menade ska du ha en haldex god för 700hk så får du pröjsa för det också mao inget för en amatör då satsar man ju på Audis quattro system som org klarar 1200hk enligt dahlbäck racing

Beror på.
Jag väljer normalt bil utifrån vilket behov jag har. Något som tyvärr väldigt många arbetsgivare helt och hållet bortser ifrån och därför sätter idiotregler vad gäller tjänstebil.

Agehall nämde ju förmånsbil. Det tolkar jag som en förmån som arbetsgivaren erbjuder, dvs ett sätt att finansiera en ny bil på. Inte för att personen i fråga primärt har behov av att använda en bil i jobbet.

Agehall nämde ju förmånsbil. Det tolkar jag som en förmån som arbetsgivaren erbjuder, dvs ett sätt att finansiera en ny bil på. Inte för att personen i fråga primärt har behov av att använda en bil i jobbet.

Har viss betydelse. Vilket kanske framgick lite dåligt av det jag skrev.
Som arbetsgivaren lagt upp det anser jag inte att det är speciellt fördelaktigt. Och då bygger jag resonemanget på att om man ändå i princip får betala allt själv (viss positiv effekt finns dock). Då skall man inte villkora.
Men när det gäller bruttolöneavdrag finns kanske också en del andra saker att tänka på som ex. vis hur det påverkar pension, sjukgrundande lön. mm. mm.

Dagens räntenivå (framförallt många bilföretags) är dessutom fördelaktig

Räntenivån påverkar även förmånsvärdet, som är knutet till statslåneräntan. Som jag skrev så kan personalbil vara bra eller dåligt - det beror lite på den deal man får, vad för vanor man har med sin bil, och framförallt på vad alternativet är.

Bor man i en stad med trängselskatt ska man inte glömma att även den går på oskattade pengar. Yum.

Bor man i en stad med trängselskatt ska man inte glömma att även den går på oskattade pengar. Yum.

I min polares fall står det att trängselskatt dras från lönen med nettoavdrag. :(

Tack Danni Efraim och Valley för era synpunkter. Jag ska helt klart försöka göra en riktig uträkning på vad det kostar med en förmånsbil vs privat, lätt begagnad, bil. Min polare reser visserligen lite i jobbet, men inte jättemycket, så bilen kommer mest användas privat. Han tyckte mest det verkade vara en bra deal nu när han blev erbjuden den men förstod inte riktigt hur han skulle få en bil liknande den FruAgehall har, vilket inte går med tanke på CO2-kraven... Rent spontant tycker jag det inte låter som en klockren deal för honom.

Som påpekats kan nog en del kostnader tas på bruttolönen, men det är nog långtifrån allt. Man ska ju också komma ihåg att en av de absolut största kostnader, iaf vid kort körsträcka, är värdeminskningen på nya bilar.

Ajdå, det var ju märkligt med trängselskatten. Ingen vill väl betala skatt i onödan? :D Låter som om dealens lönsamhet är lite avhängig de specifika villkoren i just hans fall. Men som sagt, ett ordentligt Excel-ark är alltid obligatoriskt vid bilbyte så räkna på det! Värdeminskningen blir ju med oskattade pengar så den, som ju är största smällen, får inte så stor påverkan som man kunde tro.

Vad gäller bilar som klarar CO2-gränsen så kanske han kan få lov att köpa en etanol- eller gasdriven bil? En biogasbil får ju dessutom förmånsvärdet nedsatt med 40% (eller max 16000 kr) så den är en sjukt bra deal att ha som förmånsbil.

Vad gäller bilar som klarar CO2-gränsen så kanske han kan få lov att köpa en etanol- eller gasdriven bil? En biogasbil får ju dessutom förmånsvärdet nedsatt med 40% (eller max 16000 kr) så den är en sjukt bra deal att ha som förmånsbil.

Ja, gas/etanol är tillåtet, men då du bor i GOT förstår du nog inte vad det innebär i Stockholm. Gas är en bristvara och vill man slippa slåss med taxi så kör man inte gas imho. Situationen har kanske blivit bättre, men jag skulle inte rekommendera någon att köpa en gas-bil i stockholmsregionen. Du har dock helt rätt i att det blir en bra deal, rent kostnadsmässigt.

Vad gäller värdeminskningen så är det ju sant att det går på oskattade pengar, men jag misstänker att leasingbolagets overhead äter upp en del av den vinsten, eller? Jag ska försöka få lite siffror på vad leasingkostnaden för några olika bilar skulle bli så att jag kan räkna ordentligt på detta.

Toppen