Senaste nytt

Tjänstebilstråden

A5 Sportback 2.0 TDI quattro ligger på 134 gram men du får tyvärr inte en sån för 8 basbelopp.

För övrigt är jag tämligen trött på termen "konstant fyrhjulsdrift". Svårt att hitta en såpass vag, odefinierad och framförallt meningslös term. De flesta system idag, även de som vanligen inte avses med när man säger "konstant fyrhjulsdrift", driver konstant på alla fyra. Exempelvis Haldex-systemet har en grundfördelning på ca 90/10. Men det spelar ingen större roll för framkomligheten. De moderna systemen från t.ex. Haldex och Mazda klarar av att omfördela kraften så fort, och dessutom förutse när en omfördelning behöver ske innan den ens är nödvändig (som vid hastig acceleration, kurvtagning, start från stillastående, körning i backe, körning med släp etc). De är inte bara reaktiva utan proaktiva. Just diskussionen om vilket fyrhjulsdriftsystem som är bäst är uråldrig och nästintill religiös.

För vardaglig framkomlighet så spelar det faktiskt ingen roll sålänge du väljer ett av de modernare systemen och inte köper en Dacia eller Suzuki, typ. Även om du kopplar på släp. Sen får man andra köregenskaper beroende på hur fyrhjulsdriften är uppsatt och framförallt hur den är programmerad att reagera i olika situationer, men det är en helt annan diskussion...

Ska vi börja prata om att ta sig fram i riktigt svåra omständigheter, däremot, så är det låsbara differentialer som gäller, både mellan och på axlarna. Men det är inte vad folk brukar mena när de säger "konstant fyrhjulsdrift", och det hittar du dessutom bara på riktiga terrängfordon, inte på vardagsbilar med AWD.

A5 Sportback 2.0 TDI quattro ligger på 134 gram men du får tyvärr inte en sån för 8 basbelopp.

För övrigt är jag tämligen trött på termen "konstant fyrhjulsdrift". Svårt att hitta en såpass vag, odefinierad och framförallt meningslös term. De flesta system idag, även de som vanligen inte avses med när man säger "konstant fyrhjulsdrift", driver konstant på alla fyra. Exempelvis Haldex-systemet har en grundfördelning på ca 90/10. Men det spelar ingen större roll för framkomligheten. De moderna systemen från t.ex. Haldex och Mazda klarar av att omfördela kraften så fort, och dessutom förutse när en omfördelning behöver ske innan den ens är nödvändig (som vid hastig acceleration, kurvtagning, start från stillastående, körning i backe, körning med släp etc). De är inte bara reaktiva utan proaktiva. Just diskussionen om vilket fyrhjulsdriftsystem som är bäst är uråldrig och nästintill religiös.

För vardaglig framkomlighet så spelar det faktiskt ingen roll sålänge du väljer ett av de modernare systemen och inte köper en Dacia eller Suzuki, typ. Även om du kopplar på släp. Sen får man andra köregenskaper beroende på hur fyrhjulsdriften är uppsatt och framförallt hur den är programmerad att reagera i olika situationer, men det är en helt annan diskussion...

Ska vi börja prata om att ta sig fram i riktigt svåra omständigheter, däremot, så är det låsbara differentialer som gäller, både mellan och på axlarna. Men det är inte vad folk brukar mena när de säger "konstant fyrhjulsdrift", och det hittar du dessutom bara på riktiga terrängfordon, inte på vardagsbilar med AWD.

Med konstant 4-hjulsdrift finns inte någon som driver med 90-10 ens med på kartan.
Det är en stor skillnad på ex. vis Audis, BMW, Subarus, Mercas mot ex. vis Volvo, Toyota, m fl.

Sommartid har ingen som hels betydelse. Men på vintern, när det verkligen behövs, är det A & O.

Med konstant 4-hjulsdrift finns inte någon som driver med 90-10 ens med på kartan.
Det är en stor skillnad på ex. vis Audis, BMW, Subarus, Mercas mot ex. vis Volvo, Toyota, m fl.

Sommartid har ingen som hels betydelse. Men på vintern, när det verkligen behövs, är det A & O.

Rent och skärt struntprat. Så gott som alla tester visar samma sak - moderna fyrhjulsdriftssystem med elektroniskt styrd koppling, exempelvis Haldex, ger minst lika bra framkomlighet. Tyska AMS gjorde ett riktigt stort och ambitiöst fyrhjulsdriftstest för ett par år sen och både första- och andraplatsen gick till bilar med Haldex-systemet (vinnaren var en Volvo). Det finns gott om fler tester som visar samma sak.

Termen "konstant fyrhjulsdrift" är som jag påpekade helt och hållet meningslös. Nonsens. Marknadsföringstugg. Den beskriver inget som är relevant i verkliga livet. Det är vilka däck som driver när du börjar närma dig gränsen för greppet som är det relevanta.

Det finns en del äldre system som kör framhjulsdrift med bakhjulen inkopplingsbara med en såkallad viskokoppling (eng viscous coupling), som är rent reaktiva och kräver en hel del hjulspinn innan kopplingen kopplas in (av att en olja i kopplingen blir varm pga friktion). De systemet ligger självklart alltid ett par steg efter. Många kör i och för sig än idag med viskokopplingar, exempelvis Dacia, Subaru och Toyota, men då är det oftast ihop med någon möjlighet att låsa kopplingen i en förutbestämd ratio (Subarus omtalade "symmetriska" fyrhjulsdrift, ännu en meningslös marknadsföringsterm).

Men proaktiva system med en elektroniskt styrd koppling har möjlighet att omfördela kraft innan det ens behövs, och ofta har de också en större möjlighet att både omfördela snabbare och omfördela mer kraft än ett renodlat mekaniskt system (Haldex-systemet kan omfördela allt från ren framhjulsdrift till ren bakhjulsdrift). Ihop med ett smart EDL-system kan det ge bättre framkomlighet än ett mekaniskt system som jobbar under större begränsningar. Att få en Haldex-bil att driva 50/50 i normalläget är för övrigt bara en fråga om mjukvara (och det finns moddar du kan köpa som ger bilen ett mer bakhjulsdrivet uppträdande överlag).

Det kan förresten vara värt att notera att din bil med xDrive har ett proaktivt system med elektroniskt styrd koppling, som är väldigt likt Haldex-systemet i sin funktion. Normalläget är en låsning på 40/60 i kopplingen, men i låga och höga hastigheter (parkeringssituation respektive motorväg) så är kopplingen helt öppen och bilen är alltså då helt bakhjulsdriven. Så vad säger du, har din bil "konstant fyrhjulsdrift" enligt din definition?

Last edited:
jag har varit lite negativt ställd till Haldex systemen och detta beror på att dom för vanligt folk fungerar otroligt bra i alla lägen men när man börjar tweeka bilarna lite effektmässigt håller dom inte alls.
Jag är en gammal Audi fan sen mitten av 90 talet då man åkte runt i en 500 kusars Ur Quattro men för daligt bruk så är det bara marknadsföring att Audi är bäst på sin konstant quattro.

Men när man börjar skruva lite så blir det värre, finns ju iof special lösningar på Haldex som håller för effekt men då blir kostnaden en annan fråga.

Har kört både Audi Quattro och VW 4Motion, och upplever att haldex är både bättre framkomlighet och drivning. Jag var lite tveksam till haldex innan att ah testat det, men efter denna vintetn kan jag konstatera att systemet är väldigt bra och bilen upplevs som 4-hjulsdriven hela tiden.

Som han sa. "Det krävs en stor man att erkänna sina misstag - och jag är ingen stor man" ;)
Men du har så rätt så.
Håller med att jag uttryckte mig ottydligt. Ville nog komma till att bilarna jag nämnde har en utgångsdrivning som är åt "konstanta" hållet.
som min tidigare jänkare med konstant 4-hjulsdrift. 50/50 - Alltid

Att jag valde Beamer framför Mercan var just deras system som passar mig. 60bak i grund. Därifrån laborerar den med drivning utifrån förhållandena tom 100% bak kan erhållas.
Att under grisförhållanden (snöstormar, isvägar, o dl) jämföra detta med XC90 jag traskade runt i ett tag är som att jämföra guld med en hög grus.

Volvon hade ett bedrövligt uppförande med tendenser till "plogning" och småkast allt utifrån hur snabbt systemet jobbar.
Beamern (Audi) måste tokprovoseras för att uppnå Volvotendenser.

Jag har börjat titta lite på förmånsbil för en bekants räkning. Jag tyckte det var självklart att man skulle ta en förmånsbil när man har möjlighet, men efter att ha läst den bilpolicy som gäller är jag inte lika övertygad. Tanken var att han skulle skaffa en ganska fullutrustad Passat, i stil med den FruAgehall kör idag, men det skiter sig då hans bilpolicy har ett tag på 130g CO2/km.

Dessutom är står det i policyn att bilen ska "vara kostnadsneutral för företaget". Detta tolkar jag som att min polare skulle få ett bruttolöneavdrag som motsvarar leasingkostnaden och dessutom få ett förmånsvärde. Då börjar priset springa iväg rätt mycket och om man inte tycker det är viktigt att ha en tokny bil så börjar en begagnad privat bil se ut som ett vettigt alternativ. Framförallt om man själv får stå för i princip allt utom normal service, som ingår i leasingkostnaden.

Tänker jag snett här eller?

Jag har börjat titta lite på förmånsbil för en bekants räkning. Jag tyckte det var självklart att man skulle ta en förmånsbil när man har möjlighet, men efter att ha läst den bilpolicy som gäller är jag inte lika övertygad. Tanken var att han skulle skaffa en ganska fullutrustad Passat, i stil med den FruAgehall kör idag, men det skiter sig då hans bilpolicy har ett tag på 130g CO2/km.

Dessutom är står det i policyn att bilen ska "vara kostnadsneutral för företaget". Detta tolkar jag som att min polare skulle få ett bruttolöneavdrag som motsvarar leasingkostnaden och dessutom få ett förmånsvärde. Då börjar priset springa iväg rätt mycket och om man inte tycker det är viktigt att ha en tokny bil så börjar en begagnad privat bil se ut som ett vettigt alternativ. Framförallt om man själv får stå för i princip allt utom normal service, som ingår i leasingkostnaden.

Beror på.
Jag väljer normalt bil utifrån vilket behov jag har. Något som tyvärr väldigt många arbetsgivare helt och hållet bortser ifrån och därför sätter idiotregler vad gäller tjänstebil.

Om det med kostnadsneutralitet avses att alla kostnader de facto skall bäras av den anställda så skulle jag inte anta ett sådant erbjudande. Speciellt om det dessutom är villkorat med en utsläppsfaktor.
Däremot så slipper man väl förmånsbeskattningen eftersom man betalar hela kalaset själv.
Nyare begagnad låter i det fallet som det vettigaste alternativet. Börjar komma ut väldigt mycket prisvärt som är nästan nytt på marknaden.

Och är det så att jobbet kräver resor skulle jag hyra bil alt köra buss, tåg, taxi.

Som han sa. "Det krävs en stor man att erkänna sina misstag - och jag är ingen stor man" ;)
Men du har så rätt så.
Håller med att jag uttryckte mig ottydligt. Ville nog komma till att bilarna jag nämnde har en utgångsdrivning som är åt "konstanta" hållet.
som min tidigare jänkare med konstant 4-hjulsdrift. 50/50 - Alltid

Att jag valde Beamer framför Mercan var just deras system som passar mig. 60bak i grund. Därifrån laborerar den med drivning utifrån förhållandena tom 100% bak kan erhållas.
Att under grisförhållanden (snöstormar, isvägar, o dl) jämföra detta med XC90 jag traskade runt i ett tag är som att jämföra guld med en hög grus.

Volvon hade ett bedrövligt uppförande med tendenser till "plogning" och småkast allt utifrån hur snabbt systemet jobbar.
Beamern (Audi) måste tokprovoseras för att uppnå Volvotendenser.

Volvo XC90 har äldre versioner av Haldex-systemet, som saknar de möjligheter att förladda pumpen och vara fullt så proaktiv som generation 4 och 5. Men vad gäller Haldex-systemet i största allmänhet så är det i väldigt hög grad en programmeringsfråga. Eftersom Haldex tillåter tillverkaren att låta bilen vara helt bakhjulsdriven om de så vill, så finns alla möjligheter att koda in precis det beteende man vill. Typexemplen med Haldex är ju Volvo och Volkswagen, och de är väldigt konservativa i hur de sätter upp fyrkrafssystemen. De har inte avslagbar antisladd (bara antispinn), och överlag beter de sig väldigt konservativt. När systemet märker att för mycket grepp har förlorats så låter det hellre framdäcken släppa än bakdäcken, vilket leder till ett tryggt, understyrd, plogande beteende bortom greppets gräns, precis som tillverkarna vill ha det av säkerhetsskäl. Sen går det att provocera fram överstyrning. Jag kan snurra min bil varv efter varv runt nosen om jag vill, med tillräckligt mycket gas och vilja. Vad som är svårare för mig är att hålla en lagom och kontrollerad sladd, eftersom antisladdsystemet vill gå in så fort jag lättar det minsta på gasen. Men det är inte Haldex-systemets fel - det är för att Volkswagen valt att ha det på det viset.

Men det finns också andra sätt att göra det på. Haldex själva säljer en uppgradering som kallas "Haldex Performance Parts" som ger ett mycket mer bakhjulsdrivet beteende bortom greppets gräns. Mer prestandainriktade bilar med Haldex-systemet såsom Audi RS3 och TT RS, eller varför inte Lamborghini Aventador eller Bugatti Veyron, har ett helt annat uppträdande än en tråksäker Volvo eller Volkswagen.

Det här är ju dock faktorer som främst påverkar buskörning och ren körglädje. För ren framkomlighet spelar det i ärlighetens namn ingen direkt roll.

Beamern verkar ha ett väldigt kompetent system på pappret, fast jag har inte själv provat det. Men jag blev lite förvånad när Teknikens Värld (har jag för mig det var) ganska nyligen testade fyrhjulsdriftssystem och ställde 5-serien med xDrive mot en A6 quattro, och fann att BMW:n betedde sig mycket mer inkonsekvent och förlorade körglädjerundan rejält mot Audin. Just körglädje och körning på sniskan tänker man ju sig ska vara BMW:s paradgren!

Med ett kostnadsneutralt upplägg hamnar man i princip i samma sits som jag är i som egenföretagare och köper firmabilar. Huruvida det blir lönsamt eller inte hänger på ett par faktorer. Huvudregeln är att sålänge förmånsvärdet är mindre än de faktiska kostnaderna man har för bilen så är det mer lönsamt att ha den som firmabil än privat (detta förutsätter såklart att alternativet är en identisk bil fast privat). Om han absolut vill ha en ny bil och ha möjlighet att byta relativt ofta blir det ofta billigare att ha firmabil. Kan man få ner förmånsvärdet genom att välja en gasbil eller plugin-hybrid har man definitivt väldigt mycket att tjäna på det. Sen ska man inte behöva stå för allt utom service med egna, skattade pengar. Det går att lösa så han tar alla övriga bilrelaterade utgifter på ett kort som debiteras till hans arbetsgivare, och sen gör de ett kostnadsneutralt bruttolöneavdrag (dvs de drar av så att avdraget + arbetsgivaravgifter motsvarar summan). Så då kan han ta försäkring, tvätt, lackbehandling, däckhotell, nya däck etc med oskattade pengar. Bensinen ska man dock inte ta på detta vis, utan betala privat och ta milersättning för (bensinen förmånsbeskattas med 120% annars, jättemärkligt).

Men jämför man med att köpa en begagnad bil så blir det såklart oftast dyrare med en flong ny även om den är förmånsbil. Å andra sidan är det inte särskilt svårt att räkna på såna här saker, så mitt bästa råd är att sätta sig med Excel och göra ett par uppställningar över alternativen.

Toppen