Danni Efraim
Medlem
A5 Sportback 2.0 TDI quattro ligger på 134 gram men du får tyvärr inte en sån för 8 basbelopp.
För övrigt är jag tämligen trött på termen "konstant fyrhjulsdrift". Svårt att hitta en såpass vag, odefinierad och framförallt meningslös term. De flesta system idag, även de som vanligen inte avses med när man säger "konstant fyrhjulsdrift", driver konstant på alla fyra. Exempelvis Haldex-systemet har en grundfördelning på ca 90/10. Men det spelar ingen större roll för framkomligheten. De moderna systemen från t.ex. Haldex och Mazda klarar av att omfördela kraften så fort, och dessutom förutse när en omfördelning behöver ske innan den ens är nödvändig (som vid hastig acceleration, kurvtagning, start från stillastående, körning i backe, körning med släp etc). De är inte bara reaktiva utan proaktiva. Just diskussionen om vilket fyrhjulsdriftsystem som är bäst är uråldrig och nästintill religiös.
För vardaglig framkomlighet så spelar det faktiskt ingen roll sålänge du väljer ett av de modernare systemen och inte köper en Dacia eller Suzuki, typ. Även om du kopplar på släp. Sen får man andra köregenskaper beroende på hur fyrhjulsdriften är uppsatt och framförallt hur den är programmerad att reagera i olika situationer, men det är en helt annan diskussion...
Ska vi börja prata om att ta sig fram i riktigt svåra omständigheter, däremot, så är det låsbara differentialer som gäller, både mellan och på axlarna. Men det är inte vad folk brukar mena när de säger "konstant fyrhjulsdrift", och det hittar du dessutom bara på riktiga terrängfordon, inte på vardagsbilar med AWD.
För övrigt är jag tämligen trött på termen "konstant fyrhjulsdrift". Svårt att hitta en såpass vag, odefinierad och framförallt meningslös term. De flesta system idag, även de som vanligen inte avses med när man säger "konstant fyrhjulsdrift", driver konstant på alla fyra. Exempelvis Haldex-systemet har en grundfördelning på ca 90/10. Men det spelar ingen större roll för framkomligheten. De moderna systemen från t.ex. Haldex och Mazda klarar av att omfördela kraften så fort, och dessutom förutse när en omfördelning behöver ske innan den ens är nödvändig (som vid hastig acceleration, kurvtagning, start från stillastående, körning i backe, körning med släp etc). De är inte bara reaktiva utan proaktiva. Just diskussionen om vilket fyrhjulsdriftsystem som är bäst är uråldrig och nästintill religiös.
För vardaglig framkomlighet så spelar det faktiskt ingen roll sålänge du väljer ett av de modernare systemen och inte köper en Dacia eller Suzuki, typ. Även om du kopplar på släp. Sen får man andra köregenskaper beroende på hur fyrhjulsdriften är uppsatt och framförallt hur den är programmerad att reagera i olika situationer, men det är en helt annan diskussion...
Ska vi börja prata om att ta sig fram i riktigt svåra omständigheter, däremot, så är det låsbara differentialer som gäller, både mellan och på axlarna. Men det är inte vad folk brukar mena när de säger "konstant fyrhjulsdrift", och det hittar du dessutom bara på riktiga terrängfordon, inte på vardagsbilar med AWD.