Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Tjänstebils Tråden

Som innehavare av det som oftast kallas personalbil, det vill säga en tjänstebil finansierad av löneväxling och därmed kostnadsneutral för arbetsgivaren var det ekonomiska valet enkelt. VW Golf Variant TDI105 BlueMotion Technology. I personalbilskonceptet blir de lite billigare bilarna, med högt andrahandsvärde, attraktiva.

Som innehavare av det som oftast kallas personalbil, det vill säga en tjänstebil finansierad av löneväxling och därmed kostnadsneutral för arbetsgivaren var det ekonomiska valet enkelt. VW Golf Variant TDI105 BlueMotion Technology. I personalbilskonceptet blir de lite billigare bilarna, med högt andrahandsvärde, attraktiva.

Fast kostnadsneutral personalbil och att ha bil i egen firma blir ju i stort sett samma sak ekonomiskt. Visst påverkar andrahandsvärdet, men inte så värst mycket, eftersom värdeminskningen tas från obeskattade pengar. Förmånsvärdet och bränsleförbrukningen blir de två viktigaste faktorerna för totalkostnaden.

Med det sagt så har du ju ändå självklart rätt i att en billigare, snålare bil alltid kommer att vara en mer ekonomisk tjänstebil än en dyr, törstig bil :) Och att du ju faktiskt måste ta hänsyn till andrahandsvärdet ändå, vilket en "vanlig" tjänstebilsförare inte behöver tänka på alls.

Ska välja ny bil, 8 basbelopp och under 140g CO2. Vad ska jag välja? Vi är en familj med 2 barn och jag vill ju helst få in 4WD, automat och dragkrok så jag kan sjösätta båten...;-)

Ska välja ny bil, 8 basbelopp och under 140g CO2. Vad ska jag välja? Vi är en familj med 2 barn och jag vill ju helst få in 4WD, automat och dragkrok så jag kan sjösätta båten...;-)

Priset är inga problem, men just AWD, automat och 140 gram är en jobbig kombination. Du får en Passat TDI140 4motion med manuell låda som klockar in på 139 gram. Men ska du ha DSG där så är det en TDI177 som gäller, vilket går bra prismässigt, men då är du uppe i 149 gram. Audi A4 2.0 TDI177 är samma sak där, klockar in på 144 gram med quattro och S-tronic, så då får du välja bort antingen automat eller fyrhjulsdriften. Subaru Legacy klarar inte CO2-kravet ens med manuell låda.

Det enda jag kan komma på som jag tror skulle klara av alla dina krav är nya Skoda Octavia TDI150 4x4 DSG. Nu har inte siffrorna på just den varianten kommit, men jag tippar på att den kommer under 140 gram, och den nya modellen har vuxit rejält i storlek så den kan nog fungera för en tvåbarnsfamilj med lite god vilja. Och den är så billig att du kan klämma in ungefär hur mycket utrustning som helst om du vill.

Priset är inga problem, men just AWD, automat och 140 gram är en jobbig kombination. Du får en Passat TDI140 4motion med manuell låda som klockar in på 139 gram. Men ska du ha DSG där så är det en TDI177 som gäller, vilket går bra prismässigt, men då är du uppe i 149 gram. Audi A4 2.0 TDI177 är samma sak där, klockar in på 144 gram med quattro och S-tronic, så då får du välja bort antingen automat eller fyrhjulsdriften. Subaru Legacy klarar inte CO2-kravet ens med manuell låda.

Det enda jag kan komma på som jag tror skulle klara av alla dina krav är nya Skoda Octavia TDI150 4x4 DSG. Nu har inte siffrorna på just den varianten kommit, men jag tippar på att den kommer under 140 gram, och den nya modellen har vuxit rejält i storlek så den kan nog fungera för en tvåbarnsfamilj med lite god vilja. Och den är så billig att du kan klämma in ungefär hur mycket utrustning som helst om du vill.

Igen av dem är jag ju särskilt intresserad av tyvärr. Måste nog ta en funderare på vad jag ska göra avkall på....

Borde inte en BMW 320xd F31 fixa kakan för Marcus01 ? Eller har jag missat något ?

Den klarar kravet på automatlåda och fyrkrafs ihop med utsläppen, men det kan vara svårt att få in med automatlåda och dragkrok för under 8 basbelopp. Det beror lite på hur företaget räknar. Listpriset kommer vara skyhögt över, och det är listpriset som exempelvis förmånsvärde grundar sig på, men om han får räkna priset efter rabatt så kan det nästan gå. 8 basbelopp är 356 000 kr. BMW har ett riktigt bra erbjudande med Business Advantage Edition just nu så man får ändå in den viktigaste utrustningen i ett nettopris (alltså färdigrabatterat) på 327 700 kr, men automatlåda + dragkrok går loss på ca 34 000 kr till, så ca 362k totalt. Kan han då få närmare 20% rabatt på utrustningen så går det, inte annars. Sen kanske arbetsgivaren kan ha lite giv på siffrorna.

Det förutsätter såklart att han anser att en 3-serie fungerar för en tvåbarnsfamilj. Jag hade tyckt det var för trångt för min familj.

31 900 kr kostade visst dragkrok + automatlåda till 3-serien såg jag när jag kollade upp det. Så han behöver inte ens 12% rabatt på tillbehören för att det ska gå, så det ska nog vara lösbart!

31 900 kr kostade visst dragkrok + automatlåda till 3-serien såg jag när jag kollade upp det. Så han behöver inte ens 12% rabatt på tillbehören för att det ska gå, så det ska nog vara lösbart!

Det här måste jag kolla upp! Danni, du verkar ju vara en hejare på just bilar, finns det ingen lista på nätet där man kan söka bil efter CO2-utsläpp?

Toppen