Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag vet att det var riktigt illa ställt med gasen i Stockholm 09-10 då jag själv körde gasbil i frid och fröjd härnere på Bästkusten, för det pratades inte om något annat på forumen om gasbilar, men jag trodde det hade hunnit bli mycket bättre vid det här laget. Jo, leasingbolaget äter litegranna (vid finansiell leasing är räntan strax under 4% just nu, men personalbil är väl så gott som alltid operationell leasing vilket blir dyrare). Men då ska man ställa det mot det faktum att du för lyfta halva momsen på leasingavgiften när bilen leasas på ett företag.

Jag tror inte det blivit mycket bättre i stockholm sista två åren tyvärr. :( Jag kan inte på rak arm säga en enda mack som har gas i närheten där vi bor. Och beger man sig ut på roadtrip så vet man ju aldrig vad man hittar.

Hela upplägget blir, som redan påpekats, helt OK om alternativet är att köpa en ny, likvärdig bil. Om alternativet är ingen eller en begagnad bil så är det inte alls lika bra, även om man får lyfta lite moms.

Har kollat runt lite och funderar på att köpa en bruksbil, V70 känndes som fel märke. Hjärtat säger 535ix men hjärnan rättar att den är bäst att hyra då när det blir dax en dag att åka tillbaka då blir inte en 6-cylinders bensinare så populärt i Sverige. Så det lutar åt att byta Golfen hemma mot någon Das auto dieselslukare i NY. Femman kommer hyras när så behövs på helgerna.
Tror ni att det blir svårt att bli av med en leasingkontrakt på en 2013 Golf TDI105 med dragpaket på blocket?

Last edited:
Jag tror inte det blivit mycket bättre i stockholm sista två åren tyvärr. :( Jag kan inte på rak arm säga en enda mack som har gas i närheten där vi bor. Och beger man sig ut på roadtrip så vet man ju aldrig vad man hittar.

Hela upplägget blir, som redan påpekats, helt OK om alternativet är att köpa en ny, likvärdig bil. Om alternativet är ingen eller en begagnad bil så är det inte alls lika bra, även om man får lyfta lite moms.

Man kan ju annars köpa en etanolversion bara för att komma runt CO2-kravet, och sen spelar det kanske ingen större roll om man kör den på etanol eller bensin (om inte företaget specifikt kollar upp det). TSI160 MultiFuel är en riktigt prisvärd bil, faktiskt. 1.4-motorn med både turbo och kompressor är en pärla med väldigt hög körbarhet, särskilt ihop med DSG-lådan, och den går att köra väldigt snålt också.

Jo, det är ju ett alternativ. Jag ska göra en uppställning så får vi se vad polaren tycker om kostnaderna för alternativen. Jag har en känsla av att det inte blir så roligt som han trodde först - framförallt när han inte riktigt kan få den bil han egentligen vill ha...

Jo, det är ju ett alternativ. Jag ska göra en uppställning så får vi se vad polaren tycker om kostnaderna för alternativen. Jag har en känsla av att det inte blir så roligt som han trodde först - framförallt när han inte riktigt kan få den bil han egentligen vill ha...
Det där känner jag igen... Jag fick en väldigt diffus info om vilken bil jag kunde välja, i princip 8 basbelopp. Jag plockade in offert på en XC70 med lite extra genom kontakter men när VD:n fick den börjar han yra om att gränsen är 140g CO2 och att den måste gå på diesel. Surt för mej när det verkligen handlar om en ren löneförmån. Funderar på att plocka ut extra i lön, vilket är en option. Det jag vill få in, 4WD, automat, diesel, dragkrok osv inom 8 basbelopp är inte så enkelt...

Nej, jag förstår det. Jag har svårt nog att välja utan begränsningar (annat än kostnad). Vet du nåt om vad han har för preferenser eller krav? Eller beloppsgränser? Du har bara nämnt Passat. Ska det vara kombi? Annars finns ju VW CC TDI177 med under 130 gram, fast då får han offra automatlåda. BMW 3-serie ger bra spelrum vad gäller CO2, om den passar hans önskemål i övrigt. Audi har A4 och A5 med TDI177 som han kan få både manuell och automatväxlad, sålänge han skippar fyrhjulsdriften.

Har kollat runt lite och funderar på att köpa en bruksbil, V70 känndes som fel märke. Hjärtat säger 535ix men hjärnan rättar att den är bäst att hyra då när det blir dax en dag att åka tillbaka då blir inte en 6-cylinders bensinare så populärt i Sverige. Så det lutar åt att byta Golfen hemma mot någon Das auto dieselslukare i NY. Femman kommer hyras när så behövs på helgerna.
Tror ni att det blir svårt att bli av med en leasingkontrakt på en 2013 Golf TDI105 med dragpaket på blocket?

Tar du istället en 530xd borde den vara ganska lättsåld härhemma, tycker jag. En Golf TDI105 ska gå som smält smör i Småland, om jag får gissa, särskilt som den just genomgått generationsskifte. Far min har en begagnad Mk6 TDI105 som andrabil och han sa att det var ganska höga priser och bra tryck på dem när han köpte.

Nej, jag förstår det. Jag har svårt nog att välja utan begränsningar (annat än kostnad). Vet du nåt om vad han har för preferenser eller krav? Eller beloppsgränser? Du har bara nämnt Passat. Ska det vara kombi? Annars finns ju VW CC TDI177 med under 130 gram, fast då får han offra automatlåda. BMW 3-serie ger bra spelrum vad gäller CO2, om den passar hans önskemål i övrigt. Audi har A4 och A5 med TDI177 som han kan få både manuell och automatväxlad, sålänge han skippar fyrhjulsdriften.

Jag har inte lyckats få fram vad en A5 Quattro med automat släpper ut, står bara N/a på audi.se, du bruckar ju kunna luska ut det mesta om bilar Danni...;-)

Toppen