Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Marcus01

Medlem
Har precis börjat nytt jobb där det pågår en upphandling av leasingbolag och företaget jag jobbar för har en uttalad "grön" profil och planen är att alla bilar som ska beställas måste klara av de miljökrav som förmodligen kommer klubbas för 2013. Jag hittade listan och det var ingen rolig läsning.....Någon har några tips? Gissningsvis för ca 8 basbelopp....
 

Traveller

Medlem
Be dom betala dig ett fast belopp per månad istället som motsvarar leasing / service / hantering osv. Jag betalar 8000 per månad till mina anställda om dom väljer att lämna tjänstebilen hädan.
 
Be dom betala dig ett fast belopp per månad istället som motsvarar leasing / service / hantering osv. Jag betalar 8000 per månad till mina anställda om dom väljer att lämna tjänstebilen hädan.

du menar att du bet 8k/mån i ersättning till dom som väljer bort tjänstebil och kör privat ?

8k är inräknat milersättning och rubbet då ?
 
Utveckla gärna det där Traveller för en som har dålig koll på förmånsbil men har börjat titta!

beroende på avtal så kan det vara bra men oftast dåligt att bruka privatbil.
allt beror på den ersättning du får per mil och fasta belop osv.

Alla gånger jag räknat på att bruka en privatbil så har jag hamnat på minus om man räknar bort inköpet om du saknar privatbil.
 

Marcus01

Medlem
beroende på avtal så kan det vara bra men oftast dåligt att bruka privatbil.
allt beror på den ersättning du får per mil och fasta belop osv.

Alla gånger jag räknat på att bruka en privatbil så har jag hamnat på minus om man räknar bort inköpet om du saknar privatbil.

Jag har aldrig lyckats få en positiv kalkyl vid jämförelsen mellan privat bil och förmånsbil. Nu är varken 2013 års miljöbilsdefinition eller vår egen policy klubbad men jag räknar med att jag inte kommer kunna välja en särskilt "kul" bil, men sen är ju frågan vad det spelar för roll egentligen. jag åker mellan kontoret, hemmet och ARN så att så länge jag får en bil som är säker och har det jag behöver så ska jag ju inte gnälla för mkt. Så länge sitter jag och väntar på att policyn blir klar...;-)
 
Hur ser de flestas bilpolicy ut här?

Vi har följande regler...

Omfattning
Alla anställda i Företaget är berättigade till förmånsbil, dock måste man för att kvalificera sig köra minst 100 mil per år i tjänsten.

Administration av förmånsbilar
Företaget har tecknat avtal med Bilreda AB för administration av företagets förmånsbilar. De är behjälpliga med rådgivning inför
valet att skaffa förmånsbil, beställer förmånsbilen, hanterar alla kostnader som förknippade med förmånsbilen m.m. Bilreda AB.

Bilmodell
Företaget fastställer bilfabrikat med utgångspunkt från pris, säkerhet, bekvämlighet, driftsekonomi och miljöpåverka. För tjänstebilar
kan företaget anvisa kombimodell där arbetet så kräver. Bilmärken som är tillgängliga som företagsbil är fn Volvo/Ford, Toyota,
VW/Audi och BMW. Finns önskemål om annat bilmärke som förmånsbil så måste godkännande inhämtas i förskott av personalchef.
Införskaffande av företagsbil skall göras hos bilföretag där företagets ramavtal gäller. Vill Du köpa bilen hos annat bilföretag så ska
godkännande inhämtas i förskott av Bilreda AB.

Företaget har rätt att exkludera vissa modeller, vilka inte passar som företagsbil. Endast nya bilar eller s.k. leasebara bilar
(dvs bilar där momsen kan ”lyftas av”) omfattas av bilpolicyn.

Utrustning/Tillbehör
Extrautrustning som påförs bilen skall vara av standardkaraktär och får inte utgöra ”lyxutrustning”. Exempel på godkänd extrautrustning är automatisk växellåda, air-condition och olika komfortpaket. Beloppsgräns för extrautrustning är 50 000 kr inkl
utrustningspaket. Utrustning och tillbehör som förändrar bilens prestanda eller funktionssätt får inte kompletteras bilen.
Utbyte av icke funktionsdugliga delar skall ske med motsvarande kvalitet som bilen var utrustad med från början.

Nyttjanderätt
Föraren, annan anställd i Företaget samt Förarens hushåll äger rätt att använda bilen för privatkörning i och utanför Sverige.
Om föraren finns med i bilen kan även bilen framföras av personer som ej omfattas av ovanstående. Tänk på att t.ex. bilens
registreringsbevis och/eller s.k. ”grönt kort” kan behövas i vissa länder. Detta bör kontrolleras innan resa. Vid resa utanför
EU och Norge krävs leasingbolagets tillstånd.

Förmånsbilarna förutsätts alltid vara i ett för Företaget representativt skick, vilket bl a innebär:
• att Föraren svarar för att bilen invändigt och utvändigt alltid hålls ren och snygg.

Service och reparationer
Alla servicearbeten och reparationer skall utföras i enlighet med garanti- och servicebok. Föraren svarar för att bilen fullföljer av leverantören fastställt serviceprogram, och därmed själv kontaktar auktoriserad verkstad för tidbokning och besök. Föraren skall skriftligen godkänna utfört arbete genom att skriva sin namnteckning på fakturan/arbetsordern. Service och reparationskostnader betalas mot faktura från leverantör och regleras därefter genom bruttolöneavdrag.

Kostnadsfördelning
Företaget står för samtliga kostnader som har med bilens inköp, drift, underhåll och reparationer att göra. Normalt
sett sker betalning mot faktura (Bilredas faktureringskort) eller via Förarens drivmedelskort. Dock regleras företagets
kostnader för att uppnå kostnadsneutralitet genom bruttolöneavdrag.
 
Toppen