Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag var nyligen på Volvo Factory Delivery Center på Torslanda. Det var en kille där som berättade att jänkarna får bilen billigare genom att hämta den i Sverige. Tycker det låter långsökt att Volvo Cars skulle subventionera detta. Kanske slipper man tullar, accis etc genom att privatimportera.

Nothing is free in this world:
U.S. CUSTOMS DUTY REGULATIONS (N.B. These rules may change over time.)
The duty is set at 2.5% of the car’s value. In most U.S. ports an additional Customs Entry fee, varying between 0,335% and 0.4714 %, is applicable (MPF and HMF fees).
U.S. diplomats and military personnel stationed abroad for more than 140 days and non-U.S. diplomats (depending on status) are normally exempted from duty. To claim duty-free import into the USA, U.S. diplomats and military personnel must have purchased and taken physical possession of the car prior to departure from Europe.
For duty-free import, the applicant must be moving on direct orders. If this is the case, he or she will have PCS orders. Some U.S. diplomats may be entitled to duty-free import, but must have “orders” to do so. Otherwise they are considered regular citizens. For U.S. specification, U.S. Customs Duty is included in the car price for customer categories ‘Expatriates’ and ‘Overseas Delivery Customers’.
Please note that it is always the responsibility of the car owner to establish what applies in each individual case.
http://www.volvocars.com/us/sales-s.../Volvo-OSD-2012-Home-Shipment-Brochure-v3.pdf

Detsamma gäller alla andra märken. Factory delivery är bilvärldens Frequent Flier Program. Det är ett sätt att sälja ock marknadsföra sin produkt och Volvo och BMW har lyckats satsa och finslipa hela processen.

Köpte en Volvo hos Haga Norra och fick den levererad i Durban. Frakt i container gick på
ca. 5.000:- SEK. Fick sköta inklarering själv och köra bilen till Gauteng vilket sparade många
tusenlappar jmf. bilhandlarna på plats.

Igår började jag ifrågasätta mig själv om inte jag är bortskämd? Anledningen till deta var att Volvo S60 som jag gillade mycket när den lanserades imponerade inte alls på mig. Allt känndes som lågom bra, precis hur det skall vara, förutom väghållningen och chassit var mindre bra att svälja betongplattor.

Min snabbrecension av min A6 som jag plockade ut förra veckan, svart, sportstolar, sportchassi, 18tums fälgar, xenon led, park sensorer fram och bak och Bluetooth

Riktigt skön och bra kvalitetskänsla på allt, väldigt tyst och lite vägbuller trots 18tums. Kanon sport stolar som passar min korta kropp på168cm. Stereon med högtalare som är modellen mellan och ingår i business paketet är faktist kanon för att vara i en bil. Klart över medel. Strömmar musik via bluetooth. Bra körkänsla och styrningen är inte lika sport som bmw men tillräckligt.

Minus, den manuella växellådan känns inte så precis och lite svampig och halvlånga slag. Dock ljusår bättre än tex volvos. Har dock inte kört nya V40 och det sägs att den skall vara mycket bättre än föregångarna.

Idag har jag beställt min nya bil. Enligt de nya regler som vi har från och med 1 januari 2013 så alla nya bilar skall vara "riktiga" miljöbilar. Alltså el eller hybrid. Jag valde en Toyota Yaris Hybrid med Active paket och lite extra utrustning till. Toyota Prius kände som familjebil så ville ha lite mindre. VAnligtvis kör inom stan och en gång i vecka till ARN fram och tillbaka. Bilen blev svart på grund av vit skulle Toyota kunnat leverera vecka 7, 2013 och kunde inte vänta så länge. Nöjd med valet och min insatts att bidrag för lite renare luft i Stockholm. :)

Har börjat fundera och skall kika mer när jag flyttat hem. Första gången jag får bil i Sverige så jag har ingen aning om hur det funkar men det ger väl sig. Är bunden till Volvo så det blir nog en V40 eller V60 om allt går som det skall och det inte ligger kvar något leasingavtal från någon som slutat som jag ombedes ta över... :-(

Det låg ett leasingavtal på lager från en kollega som slutat. Jag kör nu V70 DRIVe, iaf 9 mån. :)

Hämtade ut min nya Toyota Prius Plugin-hybrin för ca 5 veckor sedan, så nu är det gratis parkering på Arlanda utanför terminal 5. Har redan sparat drygt 1000 kr i P-avgifter och dessutom inte tankat bilen än, trots att jag hämtade den med halvfull tank och kört drygt 100 mil. Kostar mig privat ca 900 kr mån som tjänstebil :)

Hämtade ut min nya Toyota Prius Plugin-hybrin för ca 5 veckor sedan, så nu är det gratis parkering på Arlanda utanför terminal 5. Har redan sparat drygt 1000 kr i P-avgifter och dessutom inte tankat bilen än, trots att jag hämtade den med halvfull tank och kört drygt 100 mil. Kostar mig privat ca 900 kr mån som tjänstebil :)

Hittar inte informationen om fri parkering för bilar i den nya miljöbilsdefintionen... Parkering av miljöbilar | Stockholm Arlanda Airport

EDIT: Jodå... Sorry. Elbilsparkering | Stockholm Arlanda Airport

Toppen